Ben ik weer ,,, tijdje geleden gepost dat ik neig naar een FJR en dat doe ik nog steeds.
Paar maanden geleden beetje noodgedwongen mijn gsx s1000 van 2019 verkocht en het gaat zakelijk niet heel slecht en overweeg ik dus om weer iets meer motor te kopen van een diversion 900.
Nu dus weer aan het kijken naar een FJR en vanaf de rp13.
Nu zie ik mooie staan wat me konden bevallen vanaf een mille of 5/6 maar ook nieuwere type vanaf 2013 vanaf een 10000eur
Is het nieuwe type zijn centen waard of is een nette 2009 met lage kilometerstand minstens een vergelijkbaar lekkere motor ?
Zou het liefste een 2016 blauwe half automaat willen hebben maar die zijn dan toch wel wat duurder of je moet al 80000km accepteren maar dat vind ik dan wel weer veel voor een relatief jonge motor
De RP23 (vanaf 2013) is vooral meer toermotor, met een grotere Kuip en een iets betere ruit. Ook is er meer electronica, o.a. cruise control en een nogal rudimentair TCS, maar onderhuids is het grofweg dezelfde motor als de RP13, ongeacht de aanpassingen aan het motorblok die het ding iets schoner qua uitstoot moesten maken, en volgens Yamaha meer vermogen opleverde. Dat laatste is nonsens, want op de testbanken leverde die RP23 steevast 136-138 pk (krukas, 146 opgegeven), en dat deed voorganger RP13 ook (143 volgens opgave). Sowieso ga je bij een motor van om en nabij 300 kg rijklaar het verschil van een handvol pk’s niet merken. Rijwielgedeelte en alles wat daar op zit is verder zo goed als identiek. Met de ontwikkeling van de remmerij is Yamaha al in 2010 gestopt, dus dat maakt sowieso geen verschil: naar hedendaagse normen erg grote regelintervallen van het ABS, en een matige remvertraging.
Dus afhankelijk van wat je wenst (c.q. gewend bent) qua windbescherming, en de AE/AS buiten beschouwing gelaten (hoewel ik in elk geval de elektronisch verstelbare vering/demping van de AE eerder irritant vond dan dat ik het iets vond toevoegen) is er imho niet zoveel verschil tussen de RP13 en de RP23, behoudens de looks. De RP28, die met zesbak, was mijn laatste FJR, en die zesbak vond ik volstrekt niet bij het karakter van het motorblok passen, maar het was een noodzaak i.v.m. de Euro-4 normen. Het iets grotere snelheid bereik in 1e versnelling was leuk, maar het zesde verzet was veel te lang, en heb ik eigenlijk nooit gebruikt. Verder was het wel een fijne motor, FJR immers, iets zuiniger dan de voorganger, en de led-verlichting staat ‘em goed. Maar objectief bezien is-ie niet beter dan een een RP23.
Van de 6 FJR-en die ik tussen 2004 en 2018 heb gehad (RP04, RP13, RP13A, RP23, RP23AE, RP28) was de fijnste een RP13A uit 2011, maar vooral vanwege de looks: retro kleurstelling Sunset Silver (naar de FJ1200 uit de vroege negentiger jaren), en sowieso vind ik de RP13 eigenlijk de mooiste FJR, de RP04 de “beste“ (kortere wielbasis, lichter, krachtigere remmen).
Ik heb eerder dit jaar - toen de K1600GT vervangen moest worden - de aanschaf van een mat-blauwe A of AE overwogen, want dat vind ik een mooie combinatie, maar zag er van af omdat ik een nieuwe FJR te duur vind voor wat het biedt: heel fijn motorblok, maar de rest is al geruime tijd achtergebleven qua ontwikkeling (vooral rijwielgedeelte: vering/demping, remmen, ABS, TCS). Maar goed, t.o.v. een Diversion is elke FJR perfect, t.o.v. een GSX S 1000 weet ik het even niet ... zal heel persoonlijk zijn ... ik zou gaan proefrijden als ik jou was.