Yamaha FJR 1300 Part 5

Hoi...

Mijn fjr moest nadat ik hem 2 weken geleden gekocht heb nog paar dingetjes aan gebeuren bij termaat.
Druppel lader aansluiting maken.
TomTom rider mount monteren.
Usb aansluiting maken.

En dat was goed gelukt en gemaakt.
We konden weer naar huis.

Maar al na een paar km....

Ik merkte tijdens het rijden dat de startmotor bleef werken en probeerde te werken tijdens het rijden met de koppeling in.
Vervolgens contact uit gezet aan de kant gezet.
En hij probeerde nog steeds door te starten zelfs met contact uit.
Tot dat dus de accu bijna leeg was.
Toen heb ik gebeld naar TerMaat....
Die vertelden mij dat ze niks voor mij konden betekenen.
Het was 17.03.
Werkplaats was gesloten en de winkel was te weinig personeel....
En daar stond ik dan langs een drukke weg...
Ik wilde hem aan de kant duwen.
Vrij zetten.
Gedaan.
Toch nog eff proberen te starten.
En dat ging net... Hij sloeg aan.
Gauw naar huis.

En gehaald...
Maar thuis wilde ik hem af zetten en dat deed ik met de noodknop.
Maar hij bleef weer starten.
Knop aan gezet, en hij sloeg weer aan.
Contact uit. Motor uit maar blijven starten.
Zie filmpje.....
Best balen... 😞
 

Bijlagen

  • VID-20210615-WA0014.mp4
    7,8 MB
Jawel. Wel lid.
Maar ik was 3 km van termaat af.
Ik zat nog in Nijmegen.
Maar het gaat het om het principe en om te zien hoe hun met hun 2 weken oude klant omgaan....
 
Hoi...

Mijn fjr moest nadat ik hem 2 weken geleden gekocht heb nog paar dingetjes aan gebeuren bij termaat.
Druppel lader aansluiting maken.
TomTom rider mount monteren.
Usb aansluiting maken.

En dat was goed gelukt en gemaakt.
We konden weer naar huis.

Maar al na een paar km....

Ik merkte tijdens het rijden dat de startmotor bleef werken en probeerde te werken tijdens het rijden met de koppeling in.
Vervolgens contact uit gezet aan de kant gezet.
En hij probeerde nog steeds door te starten zelfs met contact uit.
Tot dat dus de accu bijna leeg was.
Toen heb ik gebeld naar TerMaat....
Die vertelden mij dat ze niks voor mij konden betekenen.
Het was 17.03.
Werkplaats was gesloten en de winkel was te weinig personeel....
En daar stond ik dan langs een drukke weg...
Ik wilde hem aan de kant duwen.
Vrij zetten.
Gedaan.
Toch nog eff proberen te starten.
En dat ging net... Hij sloeg aan.
Gauw naar huis.

En gehaald...
Maar thuis wilde ik hem af zetten en dat deed ik met de noodknop.
Maar hij bleef weer starten.
Knop aan gezet, en hij sloeg weer aan.
Contact uit. Motor uit maar blijven starten.
Zie filmpje.....
Best balen... 😞
Wat jij beschrijft gebeurde destijds bij de aflevering van mijn 2013-exemplaar, nieuw, bij de dealer. Dealer had het zelf in de gaten, nam de motor terug, en fixte de verkeerde aansluiting van de navI, die e.e.a. veroorzaakte. Beetje raar dat het Termaat niet opgevallen is, want dit merk je meteen bij het starten, ook de allereerste keer na de werkzaamheden. Een beetje monteur test dat natuurlijk even voordat-ie de motor meegeeft aan de klant.
 
Heb je de fjr ook gekocht bij Termaat of alleen de uitbreidingen?
Zekers gekocht ja bij hun. Meteen mee genomen. Afspraak gemaakt voor vandaag voor druppellader aansluiting tomtom rider mount en USB aansluiting.
Maar das dus niet zo goed gegaan.

Gelukkig 6 maanden bovag garantie.
Toch ben ik benieuwd hoe dit afgehandeld gaat worden.
Ik ben postbode.
Ik heb vandaag al vrij genomen.
En wij werken net als motorzaken van dinsdags tot zaterdags.
En de motor staat nu bij mij thuis en ik sta er zowieso niet echt op te springen om er nu mee te rijden...
 
Zekers gekocht ja bij hun. Meteen mee genomen. Afspraak gemaakt voor vandaag voor druppellader aansluiting tomtom rider mount en USB aansluiting.
Maar das dus niet zo goed gegaan.

Gelukkig 6 maanden bovag garantie.
Toch ben ik benieuwd hoe dit afgehandeld gaat worden.
Ik ben postbode.
Ik heb vandaag al vrij genomen.
En wij werken net als motorzaken van dinsdags tot zaterdags.
En de motor staat nu bij mij thuis en ik sta er zowieso niet echt op te springen om er nu mee te rijden...
Ik zou Termaat het ding gewoon op laten halen, of bij jou thuis fixen, maar zeker niet zelf met de motor gaan rijden. De startmotor vind het “niet heel erg leuk” (oververhitting en de daarmee gepaard gaande versnelde slijtage) om te bijven draaien terwijl de motor gewoon zelfstandig kan rijden.
Eigenlijk - maar ik weet niet hoe lang en ver je met de motor hebt gereden - zou ook de startmotor gechecked moeten worden: die wordt er namelijk niet beter van, want niet ontworpen om heel veel langer dan 10 seconden aaneengesloten te werken: het ding wordt niet gekoeld, en slechts gesmeerd door het vet dat er t.t.v. assemblage in gestopt werd, en dat is niet veel. MCW Naaldwijk reageerde destijds in elk geval redelijk paniekerig in het voorbeeld dat ik gaf, en die motor had toen hooguit 15 seconden gelopen.

Ook op de werkzaamheden door een dealer zit gewoon wettelijke garantie, uit mijn hoofd 24 maanden (slijtage uitgezonderd natuurlijk; dit o.b.v. het conformiteitsbeginsel).
 
Laatst bewerkt:
Zekers gekocht ja bij hun. Meteen mee genomen. Afspraak gemaakt voor vandaag voor druppellader aansluiting tomtom rider mount en USB aansluiting.
Maar das dus niet zo goed gegaan.

Gelukkig 6 maanden bovag garantie.
Toch ben ik benieuwd hoe dit afgehandeld gaat worden.
Ik ben postbode.
Ik heb vandaag al vrij genomen.
En wij werken net als motorzaken van dinsdags tot zaterdags.
En de motor staat nu bij mij thuis en ik sta er zowieso niet echt op te springen om er nu mee te rijden...
Extra balen.
Succes met het verloop.
 
Ik vind dat wel hele slechte service... Niet alleen heb je de motor daar gekocht, maar het probleem is ook nog ontstaan naar aanleiding van een handeling die door hun is uitgevoerd. Dan zou ik toch alles in het werk stellen om de klant te hulp te schieten, ook al is het 5 uur geweest, en helemaal als je maar een paar km verderop staat. Als er geen monteurs meer zijn, regel dan op zijn minst dat de klant wordt opgehaald en vervangend vervoer krijgt, dat kan je ook met 2 linker handen.
 
Begrijp ik nu dat de startmotor niet meteen na de eerste start bleef werken, en dat dit pas na een paar km gebeurde?
En waarom ben je nadat je de eerste keer herstarte niet meteen teruggereden naar Termaat? Je was er toch maar 3km vandaan?
 
Ja, ik was ook meteen terug gereden. Maar misschien leende de situatie zich niet meteen, maakt ook niet meer uit. Maar misschien komt dit door verkeerd aansluiten bedrading waardoor het startrelais blijft bekrachtigd? Ik vind het heel eigenaardig dat je startmotor wil blijven draaien, ondanks dat je het contact geheel uitzet!! Dan moet er toch iets met de bedrading zijn, lijkt mij. De fout is in ieder geval erin geknoeid. Dit is geen fabriek af optie.
 
Begrijp ik nu dat de startmotor niet meteen na de eerste start bleef werken, en dat dit pas na een paar km gebeurde?
En waarom ben je nadat je de eerste keer herstarte niet meteen teruggereden naar Termaat? Je was er toch maar 3km vandaan?
Eerste start bij de werkplaats ging nog goed. Anders was ik er niet aangereden.
Ik ben niet terug gegaan omdat ik eff van termaat genoeg had na het niet erg welwillend gesprek.

Vanmorgen hebben ze gebeld.
Eerst geprobeerd ik niet wilde komen.
Maar ik rij er niet meer mee zolang het niet gemaakt is. Ook al zei de betreffende persoon dat het geen kwaad kon.....
Dus nu komt er maandag een monteur op de vrije dag hier naar toe.
Was waarschijnlijk de start relais....

We gaan het zien en ik hou jullie op de hoogte.

Het is maar goed dat we nog een tmax 530sx hebben anders konden we van het weekend thuis blijven door dit grapje.
 
Benieuwd hoe het afloopt. Volgende keer (hoewel ik hoop dat die nooit komt) niet bellen, maar meteen terugrijden als je zo dicht bij hen bent. Ze horen het dan gewoon op te lossen. Zij hebben het tenslotte zelf veroorzaakt.
 
Voor het eerst hier op het Forum, heb een FjR 1300 uit 2001 en ben/was er heel erg blij mee.
Vandaag voor het eerst bij warme temperaturen een toertocht gemaakt door Twente. Potverdorie wat is dit een warme zit zeg. Echt haast niet te doen zeg. De motor zelf rijdt geweldig en lekker veel pk,s.Heb hierover al veel gelezen maar niet echt een goede oplossing gelezen, zijn er inmiddels bij jullie oplossingen beken.
 
Voor het eerst hier op het Forum, heb een FjR 1300 uit 2001 en ben/was er heel erg blij mee.
Vandaag voor het eerst bij warme temperaturen een toertocht gemaakt door Twente. Potverdorie wat is dit een warme zit zeg. Echt haast niet te doen zeg. De motor zelf rijdt geweldig en lekker veel pk,s.Heb hierover al veel gelezen maar niet echt een goede oplossing gelezen, zijn er inmiddels bij jullie oplossingen beken.
De grens oversteken en 200+ op de autobahn gaan cruisen....

Maar nu even zonder gekheid, als je een motor koopt met een volle kuip kun je dit soort problemen verwachten.
Ik heb zelf verschillende bouwjaren gehad, maar nooit gezien als een echt probleem.
 
Voor het eerst hier op het Forum, heb een FjR 1300 uit 2001 en ben/was er heel erg blij mee.
Vandaag voor het eerst bij warme temperaturen een toertocht gemaakt door Twente. Potverdorie wat is dit een warme zit zeg. Echt haast niet te doen zeg. De motor zelf rijdt geweldig en lekker veel pk,s.Heb hierover al veel gelezen maar niet echt een goede oplossing gelezen, zijn er inmiddels bij jullie oplossingen beken.
Wat ik me van de vroege FJR-en kan herinneren - ik had een 2002 - is dat de warmteafvoer een probleem was: als je niet vlot door kon rijden dan kreeg je de hitte van het blok recht in je gezicht. Een mogelijke oplossing betreft het maken van een gat in de driehoek in de (voorzijde van de) punt van de onderkuip, waardoor motorwarmte door de extra luchtstroom iets beter afgevoerd wordt. Op Amerikaanse FJR-fora is daarover mss nog wat te vinden: zoeken op “FJR farkles” zou je in de buurt moeten brengen. Ik heb er destijds voor gekozen om gewoon een 2006 (etc.) te kopen, waar e.e.a. eigenlijk geen probleem meer was.
 
Eerste start bij de werkplaats ging nog goed. Anders was ik er niet aangereden.
Ik ben niet terug gegaan omdat ik eff van termaat genoeg had na het niet erg welwillend gesprek.

Vanmorgen hebben ze gebeld.
Eerst geprobeerd ik niet wilde komen.
Maar ik rij er niet meer mee zolang het niet gemaakt is. Ook al zei de betreffende persoon dat het geen kwaad kon.....
Dus nu komt er maandag een monteur op de vrije dag hier naar toe.
Was waarschijnlijk de start relais....

We gaan het zien en ik hou jullie op de hoogte.

Het is maar goed dat we nog een tmax 530sx hebben anders konden we van het weekend thuis blijven door dit grapje.
Maar ik ben benieuwd hoe dit nu is afgehandeld en wat de boosdoener was …
 
Afgelopen maandag is de monteur geweest.
Die kwam uit bij een kabelaansluiting verkeerd omgezet...
Rechts onder bij het stuur bij de accu.
Door weeromstandigheden en werk heb ik nog niet gereden sindsdien maar het zou opgelost moeten zijn.

Wel een beetje knullig maar ik vind het lang niet zo erg als dat je als winkel een telefoontje krijgt dat een klant stil is komen te staan met een motor van jullie net vanuit jullie werkplaats afkomstig en gaat melden dat je niks kunt betekenen voor me. 🤷
 
Afgelopen maandag is de monteur geweest.
Die kwam uit bij een kabelaansluiting verkeerd omgezet...
Rechts onder bij het stuur bij de accu.
Door weeromstandigheden en werk heb ik nog niet gereden sindsdien maar het zou opgelost moeten zijn.

Wel een beetje knullig maar ik vind het lang niet zo erg als dat je als winkel een telefoontje krijgt dat een klant stil is komen te staan met een motor van jullie net vanuit jullie werkplaats afkomstig en gaat melden dat je niks kunt betekenen voor me. 🤷

Ik had toch in het bijzijn van die monteur de motor in ieder geval gestart en een klein rondje gereden. Nu is er nog geen zekerheid...
 
Terug
Bovenaan Onderaan