Yamaha FJR deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de ECU (motormanagement) zijn twee verschillende vermogensprogramma’s aanwezig, en door middel van een kleine wijziging is de ECU "om te schakelen" naar de 103kw programmatuur (er wordt een ander programma aangeroepen). Daarnaast kan het zijn dat de aanzuigrubbers een gereduceerde doorlaat hebben, afhankelijk van de begrenzing (72kW voor Duitsland, 79.7kW voor Frankrijk en Belgie). Die aanzuigrubbers kun je vervangen, of je snijdt de vernauwing eruit.

Zie de Duitse FJR club-website voor instructies: klik (je treft er een pdf-bestandje van de TuV aan met instructies om te begrenzen, maar dat kun je ook andersom lezen natuurlijk...)

Overigens zou ik de fiets eerst eens op een rollenbank zetten om te zien of deze werkelijk begrenst is.

Weet u of de beperking tot 79,7 kw in België een wettelijke verplichtting is? Zo neen, waarom wordt dit gedaan?
 
Weet u of de beperking tot 79,7 kw in België een wettelijke verplichtting is? Zo neen, waarom wordt dit gedaan?
Heeft te maken met de BIV (belasting op inverkeersstelling), deze belasting is / was afhankelijk van het aantal KW's dat een voertuig heeft.

Boven de 100KW was de belasting 2500 EUR.
Onder de 79,7KW iets van 100 of 200 EUR.

Nu is in vlaanderen een ander belastingssysteem actief, oa uitstoot, cylinderinhoud, brandstoftype, ... worden in rekening gebracht.
 
Nu is in vlaanderen een ander belastingssysteem actief, oa uitstoot, cylinderinhoud, brandstoftype, ... worden in rekening gebracht.

Niet correct, enkel bij auto's is de Co-uitstoot van tel.

Bij motorfietsen nog steeds de Kw's die de grootte van je bijdrage aan de Belgische staat bepalen...

O-)
 
Off-topic, vandaag een proefritje gemaakt met deze:

full


On-topic: dat zouden jullie eigenlijk allemaal eens moeten doen, hihi... :Y
 
Hoezo rijdt i zo beroerd dan :Y
:N neuh, dat zou ik zo niet willen zeggen. Feitelijk is de zit vrij ruim, en vond ik het ding heel ontspannen rijden. De balans, de technische lekkernijen, de ijver waarmee-ie aan de slag gaat, en natuurlijk de quickshifter zijn erg vermakelijk. Volgende week komt-ie de FJR gezelschap houden :)
 
Ja, de motor is arm afgesteld i.v.m. milieu-eisen, maar dit is eenvoudig te verhelpen (CO kan rijker gezet worden), en in principe is dat niet eens nodig om de motor goed te laten lopen.
Overige symptomen duiden imo op een defect (TPS?) of gewoon slecht onderhoud (bougies, synchronisatie gasklephuizen). Zelf heb ik nooit dergelijke problemen ervaren (bouwjaren 2002, 2006, 2011, en nu een 2013).

Zo, ik ben terug van nogal een tijdje weggeweest. Ondertussen vooral op mijn andere motor, een Yamaha XV1900, gereden. De FJR een beetje laten versloeren. Recent toch maar eens op laten knappen. Maar het was dus inderdaad de TPS. :)

Wat rijdt-ie nu weer super! In een klein weekje al weer een dikke 800 km gereden en ik gooi er morgen nog eens een 5-600 bij. Even verticaal (zuid-noord-zuid) dwars door Nederland voor een verjaardagje. :)
 
Is het niet zo dat af en toe een tankje SUPER is goed voor interne smeering? Of is dat een fabeltje!!

Zelf tank ik altijd Shell, BP of andere grote merken met de motor en als ik in Duitsland of Luxemburg wil ik er weleens 98 of 100 ingooien. Volgens mij zit het tussen de oren hoor dat super beter is maar de FJR gaat er zeker niet kapot van.
 
Zelf tank ik altijd Shell, BP of andere grote merken met de motor en als ik in Duitsland of Luxemburg wil ik er weleens 98 of 100 ingooien. Volgens mij zit het tussen de oren hoor dat super beter is maar de FJR gaat er zeker niet kapot van.
Ik heb op de 200.000 km dat ik met de FJR heb afgelegd slechts 1 of 2 keer 98 getankt. Hij rijdt nog steeds. })
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan