Yamaha FJR deeltje 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
De mijne krap aan 1000rpm, als ik de klok mag geloven. Niet dat ik het schroefje ooit nodig heb gehad, maar heb al eens vluchtig rondom de motor gekeken. Aan welke kant zit dat dinkje?
 
De mijne krap aan 1000rpm, als ik de klok mag geloven. Niet dat ik het schroefje ooit nodig heb gehad, maar heb al eens vluchtig rondom de motor gekeken. Aan welke kant zit dat dinkje?

Mijn FJR draait stationair net iets boven de 1000rpm op de toerenteller.
De stelschroef zit aan de rechterkant van het blok achter een kuipdeeltje (je kunt er met een kruisschroevendraaier net bij zonder het kuipdeel te demonteren).
 
De mijne krap aan 1000rpm, als ik de klok mag geloven. Niet dat ik het schroefje ooit nodig heb gehad, maar heb al eens vluchtig rondom de motor gekeken. Aan welke kant zit dat dinkje?
Bij de RP13 en de modellen erna zit de stelschroef achter het rubber flapje in het frame t.h.v. de onderzijde van de rechter lower, zie foto:

full
 
Bij de RP13 niet hoor, daar zit ie onder de framebalk die op jouw foto te zien is. Misschien bedoel je RP23 ?
 
Toch zit ie bij mij en bij veel andere RP13 modellen zeker weten onder/achter de framebalk. Heb net nog gekeken. Maar ja, jij bent de grote FJR kenner....
 
Ja zeker! Je moet wel de goede plekken opzoeken.
De binnenstad is, vind ik, niet bijzonder.
Staat tegenover dat je wel "vlakbij" Texel bent. :] :] :]
 
Bij de RP13 niet hoor, daar zit ie onder de framebalk die op jouw foto te zien is. Misschien bedoel je RP23 ?

Dan kan het goed kloppen dat ik de stelschroef niet gevonden heb, er zit in die hoek ook nog een extra stukje fairing om de voeten nog wat verder uit de rijwind te halen.

Eerst maar even de klepspeling laten controleren en remvloeistoffen laten vervangen, en na het zelf uitvoeren van de rest van het reguliere onderhoud de gasklephuis sync uitvoeren.

Niet dat ie nu slecht loopt, maar een klein tikkie onstabiel in toeren onderin is ie wel. Bij stationair draaien schommelt ie een heel klein beetje in toerental, en tijdens hele lage last (bijv. file rijden), voel ik een licht ON/OFF effect. Dit brengt een voor-achterwaarts schommeling in het lichaam. Niet vervelend, maar als ik het eruit kan regelen, dan probeer ik dat.
 
Laatst bewerkt:
Graag wil me zelf even voorstellen, ik ben Paul 55 jaar en woon in Huizen, rijd nu 32 jaar motor waarvan de laatste 5 jaar op Diversion 900.
Bij een volle week rijd ik 900 km woonwerk dus werd het tijd voor wat meer comfort en vermogen.
Vandaag opgehaald een FJR 1300 uit 2003 met 50000 km op de klok, echt super blij mee wat een feest.
Ik hoop veel kennis van jullie te mogen delen met name over zelf onderhoud doen.
Alvast bedankt
GR
Paul

PS betere foto's volgen nog.[afbeelding]

De FJR nu een jaar in mijn bezit en zijn we 23000 KM verder, geen centje pijn gehad, wat een fijn comfortabele en sportieve fiets is het, echt super blij mee.
Klein onderhoud zoals olie en bougies etc zelf gedaan is best goed te doen.

THX
GR
paul
 
Waar blijft Duc BMW zijn 10 000km-verslag ? :-)
Ongeduldig? Ik heb het ding pas drie weken! :/ ;)

Maar als je gewoon de moeite had genomen om lang genoeg op deze knopjes te drukken:

full

dan had je gewoon vooruit kunnen bladeren, en dan had je het navolgende kunnen lezen:

DucBMW schreef op 8 september 2301 @ 22:59:

Het is zover, dames en heren, de 10 miljoen km staan erop hoerahoera. Daar had nog een komma tussen gekund, maar de FJR heeft zich wonderwel kranig gedragen. Bij km stand 4.480.000 hebben we voor het laatst getracht de kleppen te stellen, maar dat ging echt niet meer, dus toen hebben we ze er maar uit gehaald. En de nokkenassen ook. Sindsdien is het een tweetakt, en loopt-ie 10 keer zo hard. Dat is gaaf, maar je wilt wel je vizier dicht doen.

Inmiddels rij ik met "Michelin Pilot Road 287 GT-super-de-plus-met-rete-veel-in-het-kwadraat-compound". Topbandjes: het houdt niet alleen spontaan op met regenen zodra ik de motor naar buiten rij, maar ook worden alle wegen spontaan kurkdroog geblazen, en voor een optimale grip opgewarmd tot exact 31.2 graden Celsius. In alle 3 nog resterende Europese lidstaten welteverstaan! Goedkoop zijn ze niet, die Michelins, maar beslist iedere CNY waard, want we betalen tegenwoordig natuurlijk alles al een tijdje in keiharde Chinese valuta, zoals overal, ook buiten Europeeeeesch clubverband.

Afgelopen week nog een rondje door België gereden, excuus, ik bedoel natuurlijk voormalig-België (want België hield immers op te bestaan toen we het met meerderheid van stemmen, en inclusief alle provinciën ten zuiden van de Waal, aan Bill Gates verkochten: ja sorry, maar altijd geinig die referenda, blijft steeds weer een verrassing wat er nu weer uitkomt...). Enfin, ik maakte een ritje, en dat voelde goed. Ik rij tegenwoordig alleen nog maar rechtuit, want ik wordt wat ouder, en zodoende schrapen er nooit meer voetsteunen over het asfalt. Ik concludeer dat de grondspeling beslist groter is geworden.

Omstreeks 2018, dat is nu een paar miljoen jaar geleden, ontstond onder FJR-bezitters de roep naar een 12e versnelling, want die gasten hebben altijd wel wat te zeuren tenslotte. Maar ik moet zeggen: eerlijk gezegd begin ik die nu ook wel een beetje te missen. Nu pas? Tja, het is 2301, wordt wel weer eens tijd voor wat nieuws, en DucBMW wil weleens met pensioen. Pensioen? O nee, dat is waar ook, bijna vergeten: pensioenstelsel afgeschaft...
:+
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: yfis
Grrr... Vandaag is mijn FJR (2016) gevallen toen hij geparkeerd stond op de zijstandaard. Liep toch ietsjes af (neus naar beneden) en toen lag hij op de linkerkant ;( ;( ... Stom... Pech... Eerste keer in 8jr motorrijden en 100.000km dat me dit gebeurt.

Mechanisch is alles OK krassen op:
- Linker spiegel (veel, denk vervangen)
- Linker kuip (weinig, mogelijk plaatselijk repareren?)
- Motor (grote cilindervormige deel (koppeling?), geen id)
- Linker kofferdeksel (plaatselijk repareren of vervangen)

Gellukkig alleen kosmetische schade zover ik kan zien geen barsten... Dat wordt uitzoeken hoe ik dat beste kan herstellen. Kun je panelen met niet al te diepe krassen repareren of worden dat nieuwe panelen? En dan moet ik nog kijken wat ik met die krassen op het blok doe.

Achja... eerst maar thuis geraken.
;(
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan