Yamaha FJR

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net een lekker stukje (paar daagjes) door Luxemburg gereden (meer als transport, dan als motor vakantie). Van de trillingen heb ik geen last gehad (heb niet echt hard gereden). Maar in de harde bochten heb ik toch het idee dat de band een beetje vervormt.

Hebben meer mensen dit gevoel bij een Metzler Z6 Interact?

In de zachte bochten, doordraaiers en op 'bitumen stukken' geeft de band geen kick. Ook van spoorvorming heb ik weinig tot geen last.

Dus echt enkel het glijden / doorzakken / vervormen van de band in de bochten. Bandenspanning is goed, heb ik voor de trip gecontroleerd en ga ik morgen ook nog een keer doen. Misschien is er een ventiel lek oid.

Heel de trip gereden met 3 volle koffers en een duo. Geen enkel probleem, België doorgetuft met 160kmh op de teller :] Geen enkel probleem! Geniale motor!

Graag hoor ik andere ervaringen met deze band!

Ik lees hier regelmatig mee op het forum,nu rij ik met een GSX 1400 en jaren geleden heb ik een Pan European gehad,de ST 1100 en daar kan ik hetvolgende over zeggen....
Ik weet niet meer welke banden erop lagen toen ik de Pan nieuw kocht,maar toen het nodig was om er nieuwe op te leggen,raadde de dealer me ook Metzeler aan,ik denk dat dat toen de MZ-1 was....
Na een 2000-tal km begon mijn motor hetzelfde te doen als die van jou,maar dan tussen de 60 en 80 km/u :?
Alles gecontroleerd,balhoofdlagers,wiellagers,wielen opnieuw uitgebalanceerd,vering aangepast,topkoffer eraf,zijkoffers eraf,enz,enz.....tot er iemand uit de werkplaats met zijn hand over de voorband wreef....en daar waren inderdaad vreemde welvingen in te voelen,de dealer erbij gehaald en ik mocht onmiddelijk andere banden kiezen...ik heb toen tot ieders verbazing daar aanwezig resoluut voor Bridgestone gekozen (type op dat moment weet ik niet meer) en nooit meer last gehad van wat dan ook.
Heb sinds de Pan nog enkele motoren gehad maar ik rij nog steeds op Bridgestone rubber :Y
Mijn nieuwe GSX werd geleverd met de BT-020 erop,heb ik 10.000 km mee gedaan zonder problemen,nu zijn ze er niet meer voor mijn fiets,dus was het logisch dat ik de opvolger nam,de BT-021,maar de bandenspecialist raadde me de BT-016 aan en die is nu ook weer aan vervanging toe,heb er wel 3000 km minder mee gedaan,maar wat een band *O* *O* *O*
Ben zeer veel met duozitster en topkoffer van GIVI op weg en woon niet ver van de Ardennen,dus regelmatig tot tegen de schaamrand met het volste vertrouwen en de stabiliteit tegen illegale snelheden is fenomenaal.
Banden van andere merken zullen ongetwijfeld ook wel goed zijn,maar ikzelf heb er geen ervaring mee.(van Metzeler in't algemeen heb ik nog van dergelijke verhalen gehoord :o )
 
Dus hopelijk is het volgende week beter weer, maar het gevoel wat ik momenteel in de banden heb in de bochten is 'anders', maar niet 'slecht'.

Nu nog de rechtuit stabiliteit, dat komt deze week :]

Dat klinkt dus ook wel een beetje als: 'ik moet er aan wennen'...

Opzich niet helemaal vreemd lijkt me.
 
@musicman: vwb cupping; het zijn nieuwe banden, dus dat kan het niet zijn. Het rare is dat juist Bridgestone bekend staat om het cuppen :/

@UtB: De overstap tussen Bridgestone en Michelin is makkelijker dan naar Metzler (zo lijkt het nu). Alleen het vervelende is dat je normaal met een 'nieuwe' band een veel beter gevoel heb dat met een 'oude opgereden' band. Dus is de band gelijk 'slechter' (tussen de oren). Verder is het geen makkelijk gevoel om aan te wennen; het is alsof je motor een stap opzij zet.

Niet dat ik regelmatig 200+ rij, maar ik vind dat het wel moet kunnen. Ik wil Duitsland kunnen doorkruisen met 160 op de teller zonder me zorgen te maken over de stabiliteit van de motor.

Ow, ik had Larochette > Antwerpen > Delft gedaan op 1 tank :+ En toen had ik nog 5 liter over! Ik lag helemaal dubbel toen ik thuis ging tanken (om de hoek).
 
Hier nog een verse FJR1300 (2004) rijder. Wat een prachtfiets!
full


Ik moet wel nog wat wennen aan de geluiden. Vooral bij het schakelen hoor ik een "klak" die me doet denken aan een te losse ketting - en dat op een cardan-aandrijving ;-)
 
@schtem: daar maak ik me niet echt zorgen om. Het is niet zo gek dat als je onder de 2500rpm je gas vol open gooid, het een beetje tegen sputtert. Het is een sporttour, geen harley.

Als je rustig optrekt, dan is het inderdaad een turbine :]

Wanneer is er nou eens een MFJR-tour?
 
Hoi FJR genieters...

Kom terug van een weekje Schotse hooglanden, en t viel op de terugweg al op dat m'n FJR wat meer stuiterde. Heeft net 2000km met volle bepakking rond gereden in een van de mooiste gebieden van Europa.... Maar vanmorgen toch een plasje (volgens mij olieachtige substansie ) onder de achtervering...
Is deze na 74000km heen ? Weet iemand de kosten van een nieuwe achtervering ?
Alvast bedankt !!!
 
Je kan even op Hyperpro zoeken, die hebben goede vervangingsveren / shocks.

Ik heb me toch over laten halen om binnentassen te kopen! Morgen ga ik ze ophalen :)

Op vakantie zat ik met mn koffers te slepen, terwijl een belgische FJR collega met een simpel tasje naar binnen kwam :z
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! en je moet maar is nog beter luisteren, als je uit lage toeren optrekt dan maaktie pas mooie geluiden lijkt wel een turbine dan :9
Grappig dat je dat zegt - mijn vorige motor, een Triumph Trophy 900, maakte een heel mooi traktor-geluid onderin.

Toen ik die Yamaha voor het eerst hoorde dacht ik meteen dat ik op een gasturbine zat! Nu alleen die Afterburner-knop nog vinden ;-)
 
Je kan even op Hyperpro zoeken, die hebben goede vervangingsveren / shocks.

Ik heb me toch over laten halen om binnentassen te kopen! Morgen ga ik ze ophalen :)

Op vakantie zat ik met mn koffers te slepen, terwijl een belgische FJR collega met een simpel tasje naar binnen kwam :z
Gemakkelijk zat toch, en als de spullen in het tasje passen, dan past het tasje in de koffer.
 
Op de foto lijkt het alsof de tassen alleen een deel van de koffer bezetten. De deksel lijkt leeg, dan kan je daar toch nog dingen in proppen?

Een tas vervormd toch als je hem flink vol propt? Dan past het toch ook niet meer :/

Ach, ik zal het morgen zien :)
 
Prop meestal gewoon me rugzakkie erin. Gaat prima.

Mijn ervaring met plots gas open gooiien is dat ie ff moet nadenken, dan die peper in zijn derriere tot em doordringt en vervolgens all out gaat. Vrijdag vol in de ABS ankers gedoken omdat een fietser het stoer vond om door rood te fietsen. Ik kon aan zijn bloeddoorlopen oogjes zien dat ie stoned was. Half metertje over en alle denkbare vloeken in mijn helm... Een luizig handje van sorry terug...

Ik kon em wel slopen... Maar goed, no harm done en erg blij met me ABS want weet niet zeker of ik het anders gered had.
 
Volgens mij heb je zonder ABS een kortere remweg ;) (mits je echt goed kunt remmen want das ook nog een kunst) maar ik ben toch ook erg blij dat ik het heb. ik ben al es over een lullig stukje glad wegdek(olie etc) uitgegleden omdat m'n wiel blokkeerde.
 
Ik heb me toch over laten halen om binnentassen te kopen! Morgen ga ik ze ophalen :)

Goeie keuze!

Ik heb net zo'n 1.000 km kris kras door Nederland gereden en hoefde 's avonds alleen maar even 2 tasjes uit de koffers te pakken, 1 met motorspullen (gereedschap, schoonmaakspulletjes, sloten etc) en 1 met mijn kleding en toilettas en zo. Met wat proppen past het altijd, je doet er geen houtblokken in neem ik aan. :)

Ik vind ze gemakkelijk en ben blij dat ik ze aangeschaft heb! :Y
 
Laatst bewerkt:
De vers gemonteerde Zümo 550 heb ik trouwens ook getest. Mooi apparaat! Nog geen routes gedownload, maar gewoon rondtouren en zo nu en dan een stadje of dorpje intypen of pomp zoeken, werkte geweldig.

De TomTom is gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en geeft nuttiger informatie, zoals een pijl waar je heen moet i.p.v. de tekst dat er een afslag komt en dat je maar moet afwachten welke kant je op moet. Ook zie ik liever hoeveel km ik nog moet naar mijn bestemming dan het verwachte tijdstip.

Het apparaat is degelijk, heeft veel opties en zit perfect gemonteerd, links op het stuur. Vanuit mijn ooghoeken zie ik alles terwijl ik ook nog op de weg kan letten. :)
 
@Cynix: kwestie van smaak ;) Ik ken de TomTom niet, maar ik ben 100% tevreden met wat de Zumo me biedt. Kan het allemaal wel een keer uitleggen waar het zit, maar dat kost me nu te veel tijd :/
 
Welnee, dat hoeft niet, ik duik er binnenkort eens lekker in. :)

Ik ben ook wel tevreden over de Zümo, sterker nog, het is een geweldig ding! Ik denk alleen dat er nog wat verbeterpunten zijn. Niets is perfect, nietwaar? :)
 
@Cynix: kwestie van smaak ;) Ik ken de TomTom niet, maar ik ben 100% tevreden met wat de Zumo me biedt. Kan het allemaal wel een keer uitleggen waar het zit, maar dat kost me nu te veel tijd :/

Ik zou dat graag willen weten waar al dat mooi`s zit, pijltje volgen is soms beter dan wachten op een stemmetje, of gebruikt de zumo 550 geen pijlen?

Gebruik mijn 550 in combinatie met een scala rider solo (bluetooth)

greetz Steve
 
Komt het volgende iemand bekend voor?

Als ik laag in de toeren rij (onder de 3500) dan voel ik een regelmatige tik in mn stepjes. Als ik dan mn koppeling intrek, dan is het weg :/ Het is dus niks met de banden, remmen ed. Maar het kan wel bijvoorbeeld in de cardan / koppelingshuis zitten?

Iemand een idee?

Misschien is het ook de oorzaak van dat als ik in een lage versnelling veel gasgeef hij ook hort en stoot (zo voelt het iig)?

Binnenkort een beurtje, dan kunnen ze er gelijk even naar kijken.
 
@stevefiveo: die optie is er wel, ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd hoe je dat tevoorschijn tovert. ik kom hier vanavond nog even op terug(garmin ligt 6 verdiepingen lager :9 )
 
hee fjr rijders, af en toe zie je fjr foto's (vooral amerikaanse foto's) met op de koffer een rode reflektor en op de voorvork en orange reflektor,
zijn deze in nederland ergens te koop?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan