Yamaha FZ 750 uit 1987

icelin

Rookie
3 jun 2014
25
0
Tiel
Hallo allemaal,

Ik ga aankomende week kijken voor een leuke Yamaha FZ750 uit 1987. Nu ga ik zelf kijken en is er op dat moment niemand die verstand heeft van.. die met mij mee kan.

Nu hoop ik dat er liefhebbers zijn die mij misschien een aantal tips kunnen geven waar ik op moet letten. Ik had op internet al de standaard tips gevonden, koude motor, lekkages etc. Maar hoe kan ik zien dat remmen, uitlaat, motorblok etc. in orde zijn? En hoe weet ik dat de kleppen goed afgesteld zijn?

Tips and tricks?

Alvast bedankt

Groetjes, Daphne
 
Ik ben geweest

Nou ja de motor rijd goed, heerlijk zelfs. Geen rare geluiden gehoord, remt perfect, stuurt perfect etc.. Wel even wennen qua vermogen als je van een tweetakt af komt :-P

De demper is beschadigd, dat wist ik al maar dat is op zich geen probleem.

Nu het grote verhaal achter de kleppen:

Die zijn waarschijnlijk nooit gesteld. Nu heb ik vader lief even opgebeld en die zei dat het in principe zou kunnen betekenen dat hij iets meer verbruikt en vermogen verliest.
Weet niet of dit helemaal zo is, maar zolang de motor niet in de soep loopt ok.. Er staat zon 80.00 op de km teller, dus ja als de kleppen niet er af vallen, of dicht gaan zitten, dan kan die toch nog wel een 10.000 mee?
Ik geloof dat ik wel een heel klein beetje, ietsie pietsie snap dat er veel mensen zijn die graag FZ hebben gereden of nog steeds berijden. Het is echt een prettige motor!


Als er rustig mee gereden is, zou het maar zo kunnen, dat de kleppen nog goed staan. Controle hoeft pas na 40.000 km
Kijk anders eens op het Fz forum, of er mensen zijn, die je willen helpen bij klepspeling controleren/stellen. Als je de Duitse taal machtig bent, heb ik nog een werkplaatshandboek liggen. Ik heb een jaar op een FZ gereden, totdat ik dankzij een automobilist hem heb getotalled. Ik vond het een hele fijne motor. Ik heb geen FZ weer gekocht, omdat ik voor een Honda VFR ben gevallen. Als alternatief voor de FZ ook het overwegen waard en bijna onverwoestbaar.
 
Als er rustig mee gereden is, zou het maar zo kunnen, dat de kleppen nog goed staan. Controle hoeft pas na 40.000 km
Kijk anders eens op het Fz forum, of er mensen zijn, die je willen helpen bij klepspeling controleren/stellen. Als je de Duitse taal machtig bent, heb ik nog een werkplaatshandboek liggen. Ik heb een jaar op een FZ gereden, totdat ik dankzij een automobilist hem heb getotalled. Ik vond het een hele fijne motor. Ik heb geen FZ weer gekocht, omdat ik voor een Honda VFR ben gevallen. Als alternatief voor de FZ ook het overwegen waard en bijna onverwoestbaar.

Ah ja de vfr is zeker mooi. Valt momenteel lichtelijk buiten mijn budget. Ik heb op dit moment mijn eigen 500 euro challenge. Maar bevalt dus wel de vfr. Het is wel echt een beest om te zien.

Ik zal eens rondkijken van die kleppen. Het werkplaatshandboek krijg ik er bij. Dus mijn Duits hoef ik nog niet op te halen :P nou ja ik ga er nog even over slapen.
 
Jawa verkopen en van dat geld de klepspeling laten controleren. Als er niets aan gesteld hoeft te worden kost dat geen vermogen en je bent zeker van de staat van je motor. Moet er wel wat aan gesteld worden dan kost dat wat meer maar dan ben je achteraf blij dat je het gedaan hebt.
 
Nu het grote verhaal achter de kleppen:

Die zijn waarschijnlijk nooit gesteld. Nu heb ik vader lief even opgebeld en die zei dat het in principe zou kunnen betekenen dat hij iets meer verbruikt en vermogen verliest.
Weet niet of dit helemaal zo is, maar zolang de motor niet in de soep loopt ok.. Er staat zon 80.00 op de km teller, dus ja als de kleppen niet er af vallen, of dicht gaan zitten, dan kan die toch nog wel een 10.000 mee?

Als de kleppen te strak staan kan het in theorie ook zijn dat de motor iets meer vermogen levert omdat de kleppen langer open staan.

Als de klepspeling te klein is zullen ze er niet afvallen, maar je hebt wel kans op verbrande kleppen.
 
Goed toch !!, kun je weer tuffen. Kijk anders eens of er een of andere handige Harry van het forum bij je in de buurt woont die bv ff de compressie kan meten, dan ben je al een heel stuk wijzer. ;-)

succes ermee.
 
Het gekke is REV1, om een motor optimaal te tunen (laatste 0,1% of zo, alleen voor racerij interessant) staan de kleppen juist om maximaal toegestane speling gesteld. Schijnbaar is het effect van iets heftiger openen groter dan die 0,1 mm verder open staan.

@TS: wat het meeste gebeurt bij blokken zoals die van de FZ is dat de kleppen steeds een fractie verder in de zittingen zakken waardoor de klepspeling afneemt. Op een gegeven moment is er geen speling meer en zal de klep niet optimaal in de zitting komen en dan ook de warmte niet goed af kunnen voeren. Met als resultaat de hierboven genoemde verbrande kleppen. Eerste indicatie: slecht starten met warme motor (dan is de klepspeling namelijk kleiner dan bij koud blok, sluiten ze niet goed af is er minder compressie en start de motor minder goed).
 
Het gekke is REV1, om een motor optimaal te tunen (laatste 0,1% of zo, alleen voor racerij interessant) staan de kleppen juist om maximaal toegestane speling gesteld. Schijnbaar is het effect van iets heftiger openen groter dan die 0,1 mm verder open staan.

@TS: wat het meeste gebeurt bij blokken zoals die van de FZ is dat de kleppen steeds een fractie verder in de zittingen zakken waardoor de klepspeling afneemt. Op een gegeven moment is er geen speling meer en zal de klep niet optimaal in de zitting komen en dan ook de warmte niet goed af kunnen voeren. Met als resultaat de hierboven genoemde verbrande kleppen. Eerste indicatie: slecht starten met warme motor (dan is de klepspeling namelijk kleiner dan bij koud blok, sluiten ze niet goed af is er minder compressie en start de motor minder goed).

Hee das een goede tip. Dus zo kan je er ook achter komen over de kleppen. Ik breng de motor zoiezo weg voor een check up voor de remvloeistof e.d. En ik zal inderdaad eens kijken welke fz gek mij eens kan helpen met de controle. Hopelijk levert de Jawa nog wat op, dan is de controle en afstelling ook niet zo erg meer.
 
Als de motor al slecht start door te weinig klepspeling is het al behoorlijk laat. Zou het eerder even laten controleren, dan kan ie er weer jaren tegen.

Laat als je de remvloeistof laat verversen meteen de koppelingsvloeistof (hydraulisch bediende koppeling) meenemen. Kleine moeite als ze toch bezig zijn (dezelfde vloeistof).

ps, het is sowieso ;)
 
Als de motor al slecht start door te weinig klepspeling is het al behoorlijk laat. Zou het eerder even laten controleren, dan kan ie er weer jaren tegen.

Laat als je de remvloeistof laat verversen meteen de koppelingsvloeistof (hydraulisch bediende koppeling) meenemen. Kleine moeite als ze toch bezig zijn (dezelfde vloeistof).

ps, het is sowieso ;)


Haha je hebt gelijk. Slecht Nederlands.. :+
Maar inderdaad even een check up van rem en koppelingsvloeistof.

Jij bent ook beheerder van het FZ forum toch? Of heb ik nu iemand anders voor me.
 
Als je een lijntje wilt heb je een dealer nodig
cocaine.gif


Voor de rest: kleine zaak met schappelijk uurtarief waar ze niet bang zijn voor een youngtimer. Zo'n zaak waar de eigenaar zelf met passie voor motoren sleutelt. Weet zo niet waar je zit maar geheid dat er ook zoiets bij jouw in de buurt is.
 
Laatst bewerkt:
Ja, van die FZ ga je nog veel plezier hebben!

Ik ben idd van FZ 1985 naar Sicilie als eerder in dit topic genoemd.
Onlangs een trip van 6000km naar en door Italie gemaakt.
Bij thuiskomst wel slijtdelen moeten vervangen: Banden en kettingset.
Onderweg wel een nieuwe accu. (of is dat ook een slijtdeel?)

Wel probleem gehad met gescheurde naad van de radiator.
Maar ja, bij omgevingstemp van 38'C is er hogere druk in het koelsysteem.
(in NL was dit probleem waarschijnlijk nooit opgetreden )

Prima toerfiets. Hoog in de bergen en ook voor stadswerk in Italiaanse straatjes.
Vanaf Genua naar huis zonder vermoeidheid. Had er nog wel 500km bij kunnen doen!

Veel plezier met jouw FZ!!!!!

Foto-AVDOBHEP
 
Komt helemaal goed! Inmiddels begin ik aardig te wennen aan de Yammie. Hij rijd echt fantastisch! De bochten, de snelheid heerlijk gewoon :-)

En dan het geluid.. wouw... Ja ik ben een tevreden FZ rijder!

Maar die van jou is ook erg mooi, ziet er erg goed uit. Ja bandjes en kettingen hebben zo af en toe een vernieuwing nodig zeker na lange ritten. Italie lijkt me trouwens prachtig om af te leggen op de motor. Daar zal je vast veel gezien hebben :-) Lekker. Was dat afgelopen zomer?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan