yamaha HL500

HL500_profab_750.jpg


Een originele. ;)
 
hallo mensen
ik ben op dit moment ook bezig een viertakt twinshock crosser te bouwen met als krachtbron de xt 500
ik heb een suzuki rm 250 frame full floater 1983
aluminium achtervork erin gebouwd van rm 250 1979
frame aangepast om ruimte te maken voor het xt blok
olie komt in de framebuizen heb er netzoals het hl frame een vierkante buis erin gelast om volume te krijgen voor de olie voorraad
waar normaal de scharnieren zitten voor het full floater komen nu de bovenste ophangpunten voor de schokbrekers

ik heb ooit eens een lasmal gemaakt voor een echt hl frame, maar het buigen van het chrome molybdeen staal was voor mij een knelpunt
de onderste buis heeft best een krappe radius dus vandaar het suzuki frame als alternatief
het motorblok heb ik al inmiddels geheel klaar
wiseco hoge compressie zuiger
speciale nokkenas
mikuni vlakschuif carburateur
kop van een sr heeft een grote inlaatklep
inlaatkanaal aangepast voor de 38 mm carb
electronische ontsteking met lichte vliegwiel
 
Ik heb ook zo'n combi een tijdje gehad ,zat alleen een xt 350 blok in.
Leuk alternatief voor een veel duurdere HL maar wat een #$...::!!*&% ding om aan te trappen als de autom. decompr. eraf is gehaald i.v.m. ruimtegebrek in het frame (was m'n oude xt 500 een lammetje bij vergeleken......)
full
 
hallo mensen
ik ben op dit moment ook bezig een viertakt twinshock crosser te bouwen met als krachtbron de xt 500
ik heb een suzuki rm 250 frame full floater 1983
aluminium achtervork erin gebouwd van rm 250 1979
frame aangepast om ruimte te maken voor het xt blok
olie komt in de framebuizen heb er netzoals het hl frame een vierkante buis erin gelast om volume te krijgen voor de olie voorraad
waar normaal de scharnieren zitten voor het full floater komen nu de bovenste ophangpunten voor de schokbrekers

ik heb ooit eens een lasmal gemaakt voor een echt hl frame, maar het buigen van het chrome molybdeen staal was voor mij een knelpunt
de onderste buis heeft best een krappe radius dus vandaar het suzuki frame als alternatief
het motorblok heb ik al inmiddels geheel klaar
wiseco hoge compressie zuiger
speciale nokkenas
mikuni vlakschuif carburateur
kop van een sr heeft een grote inlaatklep
inlaatkanaal aangepast voor de 38 mm carb
electronische ontsteking met lichte vliegwiel


Hey Edwin...cool!
En daar volgend jaar mee knallen?

Reed dit jaar een Mulder 500 op Börger rond...supergaaf om te zien!
 
ik ga er binnenkort weer mee verder ben op dit moment nog bezig met een ktm 420 van 1979 te restaureren als ik hem weer op de wielen heb wil ik eerst met de hl suzuki verder

wie heeft er nog een goed achterbandje voor mn ktm 18 inch 120 of 130 breed
ik wil er wel even een fotootje bij doen maar hoe moet dat?
 
hoi mooi motorblok ben zelf een hl aan het bouwen welke boring heb je gebruikt, ik denk aan een 90 mm Wiseco met 9:1 of 10:1 welke klepdiameter heb je gebruikt. Ik heb een kop liggen met 49mm klep maar geen passende klep. Welk systeem vliegwiel/onsteking gebruik je?
Heb je het motorblok zelf gedaan of laten doen
 
hallo ids ben je naam even kwijt
heb je een foto van de yz 490
ik heb nog 1 spaak gevonden zo eentje die doorloopt
moet ik hem nog een keertje met maat motorsport meegeven?
 
hallo ids ben je naam even kwijt
heb je een foto van de yz 490
ik heb nog 1 spaak gevonden zo eentje die doorloopt
moet ik hem nog een keertje met maat motorsport meegeven?

Spaken heb ik nieuw setje nog bij sigmans kunnen kopen was de laatste .
Haan wheels maakt ze trouwens ook zelf .
als je bij zoeken yamaha yz490 in typt vindt je het hier op het forum wel .
Ik zal van deweek even foto's maken hoe hij er nu bij staat.
 
jeromph
ik heb de standaard boring gebruikt ik geloof +0,5mm
10:1 wiseco als je groter gaat is het verstandig om de kopbouten rechtstreeks in het carter te maken anders is er kans dat de cilinder van et carter af scheurt
45mm klep wel inlaatkanaal groter gefreesd en mooi aansluitend op de carb zonder overgang
ik heb een ontsteking van naam even kwijt het komt uit tchechie
er is een kastje bij met 4 verschillende vervroegings curven
power onderin of bovenin
ik heb ook nog een enduro op xt basis daar zit eenzelfde soort motorblok onder
power genoeg ook in het losse zand meer een probleem om die power op de baan te houden en tot stilstand brengen
 
ha edwin zo ziet er nu uit maar moet nog wel wat kleinigheidjes aan gebeuren.
full
 
dat ziet er goed uit
lijkt me ook wel leuk zon motor restaureren, maar heb nog zoveel projecten
ik wil eerst straks verder met de zelfbou hl
en wie weet waar ik nog eens tegenaan loop
 
Gaaf, ik zou wel eens een keer een crosswedstrijd willen bijwonen met dit soort crossmotoren.

Zijn die er nog wel?
 
zijn dit alleen kunststof tanks?
ik kan geen hl tank vinden
ik ga voor mijn project een 125 yz tank gebruiken van 1976
netzoals de originele hl's
 
wil je iets weten over een yamaha hl 500 of zoek je onderdelen ik heb nog wel wat liggen.
ik zoek zelf info en onderdelen van een spondon yamaha.
op dit moment heb ik een paar yamaha`s staan o.a.
hl / mulder / cagiva / aprillia / yz / maico / eml / profab / tt en een spondon allemaal
yamaha 500 machine`s
info via tel. of mail
van.veen.w@ziggo.nl
030-2512593 06-30840799
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan