Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Hi mensen,

MT 09 uit 2018 hier, met ongeveer 16k op de klok.
Standaard uitlaat, wel bomvol leuke accessoires.

Bekend met de koppelingen en het schrapende geluid bij stilstand zolang je de koppeling uit hebt (naar mijn weten is dit de vertanding die vrij draait?)

Maar hebben meerdere mensen last van een licht ratelend geluid bij de cilinders zodra motor koud is? Zodra motor warm is geen last meer van.
CP3 kwaaltje of problemen met kettingspanner?

CP3 kwaaltje volgens mij. Is ook bij de gen 3 (2021+ versie) zo. Op de internationale MT09 gen 3 pagina op FB komt die vraag dagelijks voorbij. Kan volgens mij geen kwaad.
Lees even mee hier,zit er over te denken om een mt-09 aan te schaffen. Wat is er zoal te koop voor plus minus 8000, en waar dan op te letten

Voor 8K zou ik het zo niet weten, ik zou even de bekende verkoopwebsites en bepaalde motordealers in de gaten houden.
Verder is het belangrijk dat het onderhoud op/rond de juiste intervallen gedaan is en de algehele staat van alle slijtage delen gewoon in orde is.

Het blok kan een hoop aan heb ik begrepen, zolang je er gewoon goed mee om gaat. Zoals eigenlijk de meeste Japanse blokken dus wel.
 
Hoe heb jij de TomTom gemonteerd? Ik zoek een deftige oplossing, maar heb die nog niet gevonden.

Dit is hoe ik hem geïnstalleerd heb. Met de Evotech TomTom mount, erg tevreden over. Vanuit zitpositie kan je nog mooi over de TomTom op je teller kijken. Ook zit hij niet in de weg voor je sleutel etc.
 

Bijlagen

  • TomTom.jpg
    TomTom.jpg
    193,6 KB · Weergaven: 41
Zijn er hier nog mensen die tips hebben mbt bagage? Uitlaat heb ik hoog zitten naast de buddy dus koffers zijn geen optie. Zijn er tassen aan te radden die vast gemaakt kunnen worden aan de buddy?
 
Zijn er hier nog mensen die tips hebben mbt bagage? Uitlaat heb ik hoog zitten naast de buddy dus koffers zijn geen optie. Zijn er tassen aan te radden die vast gemaakt kunnen worden aan de buddy?
Ik heb deze:

Of zoiets?

 
Hoi,
Sinds lange tijd weer eens aan het neuzen voor een motor. Ik overweeg een nieuwe MT-09 of een MT-09 SP maar kom er niet echt uit. De leverancier geeft aan dat de vering weldegelijk beter is dan de stock van de MT-09 maar dat je dat eigenlijk alleen merkt als je echt veel in het bochtenwerk zit. Bij hier en daar een ritje geeft het weinig meerwaarde.
Daarnaast uiteraard de cruise control. Hier lijken de meningen nogal verdeeld over. De 1 vindt dat cc niet op een motor thuis hoort en de ander (meestal snelweg vreters) vinden het een uitkomst.
Is het de extra €1900,- waard of ...
De afgelopen jaren heb ik op een cb600 gereden en wil toch wel eens wat anders na enkele keren op een MT-09 gereden te hebben.
Ik verwacht 2 a 3 duizend km per jaar te rijden en dan met name kleine rondjes tot max 200km
Iedere vorm van advies is welkom.
Thx!
 
Hoi,
Sinds lange tijd weer eens aan het neuzen voor een motor. Ik overweeg een nieuwe MT-09 of een MT-09 SP maar kom er niet echt uit. De leverancier geeft aan dat de vering weldegelijk beter is dan de stock van de MT-09 maar dat je dat eigenlijk alleen merkt als je echt veel in het bochtenwerk zit. Bij hier en daar een ritje geeft het weinig meerwaarde.
Daarnaast uiteraard de cruise control. Hier lijken de meningen nogal verdeeld over. De 1 vindt dat cc niet op een motor thuis hoort en de ander (meestal snelweg vreters) vinden het een uitkomst.
Is het de extra €1900,- waard of ...
De afgelopen jaren heb ik op een cb600 gereden en wil toch wel eens wat anders na enkele keren op een MT-09 gereden te hebben.
Ik verwacht 2 a 3 duizend km per jaar te rijden en dan met name kleine rondjes tot max 200km
Iedere vorm van advies is welkom.
Thx!
Is het niet zo dat op de standaard MT09 ook cruise control standaard in het electronica-pakket zit? QS, TC, BC, SC etc. is op de MT09 en de MT09 SP toch hetzelfde voor zover ik weet?

Uiteraard is de meerwaarde afhankelijk van jouw rijstijl en je wensen. Als je veel woon-werk-verkeer doet lijkt mij de standaardversie al perfect. Heb je ook al naar een Tracer gekeken? Daarmee heb je iig. een betere windbescherming.
 
@Zwizz750 Dank voor response!
Nee, op de standaard MT09 zit geen cruise control. Sterker nog, electrische cc is ook niet mogelijk behalve dan de klem contructies maar dat is wat mij betreft geen optie.
Het zal inderdaad voornamelijk woon/werk verkeer zijn. Ik heb de Tracer in verschillende varianten ook al bereden maar daar wordt ik niet heel vrolijk van. Zowel het standaard scherm op de verschillende standen als een scherm met hulpstukje zorgt er voor dat er zo'n bak wind op mijn helm komt dat het boven de 110 km/u geen pretje is. Verder is de tracer een mooi complete motor!
 
Ik rij niet graag autostrade, maar met cc is het toch minder kut. Gaat dan meestal maar om 30-60min maar dan nog maakt het een verschil.
Als je ritjes van max 200km maakt rond Zeist lijkt een SP inderdaad best 'verloren' geld.
Zonder die betere vering rijd die ook echt fijn hoor, SP komt inderdaad pas tot z'n recht wanneer je 'echt' bochten gaat nemen. (Eifel, ardennen, Moesel etc)
 
Eerder een koppelingsgeluid lijkt me. Net als bij stilstand een "schrapend" geluid maar met koppeling intrekken is het weg.
Maar het schijnt een "schoonheidsfoutje" bij de oudere MT09's te zijn... Met mijn 2022 model heb ik er geen last van. En ik rij meestal met goede oordoppen in dus valt het ook minder op.
Dan heb ik nog een vraag, bij lage toerentallen voel ik kleine schokkingen tijdens het rijden, wat kan hiervan de oorzaak zijn ?
 
Wat ben ik toch blij met dit monstertje. Inmiddels bijna 5000km mee gereden sinds juli 2022 (gekocht met ca 2500km). Bevalt nog zo enorm goed!
Heel misschien wil ik de Puig Bellypan er nog bij monteren. Die heb ik laatst icm de SC Project uitlaat gezien, zag er wel tof uit.


Bekijk bijlage 1874166
Nog altijd tevreden van deze uitlaat..
Heb je de DB-killer al eens verwijderd, want zonder CAT was hij naar jou mening te luid of vervelende dreun op bepaalde toeren.
 
@Zwizz750 Dank voor response!
Nee, op de standaard MT09 zit geen cruise control. Sterker nog, electrische cc is ook niet mogelijk behalve dan de klem contructies maar dat is wat mij betreft geen optie.
Het zal inderdaad voornamelijk woon/werk verkeer zijn. Ik heb de Tracer in verschillende varianten ook al bereden maar daar wordt ik niet heel vrolijk van. Zowel het standaard scherm op de verschillende standen als een scherm met hulpstukje zorgt er voor dat er zo'n bak wind op mijn helm komt dat het boven de 110 km/u geen pretje is. Verder is de tracer een mooi complete motor!
Bespaar dan je geld en ga voor de standaard MT09....ga je echt niet beklagen.
Rijd echt super en de vering heeft mij nog niet in de steek gelaten.
 
Nog altijd tevreden van deze uitlaat..
Heb je de DB-killer al eens verwijderd, want zonder CAT was hij naar jou mening te luid of vervelende dreun op bepaalde toeren.

Enorm tevreden! De looks zijn ten slotte geweldig. Het geluid is omdat het onder je zit nogal heftig. Dus de cat zit er terug in. Zonder DB killer en goede oordoppen is het ook prima te doen, want de dreun bij uitrollen van de 6000-3000 toeren blijft altijd nog wel aanwezig.
Dit kan ook aan mij liggen hoor, ik heb gevoelige oren. Ik rijd nu met de killer er ook in, geluid is mij betreft prima. Het mist het vrije van een kat-loze rechte pijp, maar ik moet zeggen dat het nog altijd erg lekker klinkt. Bij gebruik van de QS hoor je nog wel een soort plofje, maar niet echt heftig.

Bespaar dan je geld en ga voor de standaard MT09....ga je echt niet beklagen.
Rijd echt super en de vering heeft mij nog niet in de steek gelaten.

De standaard MT09 zal je inderdaad niet tegen gaan zitten. Ik heb jaren ervaring en ik moet zeggen dat ook met de standaard vering van de 3e generatie MT09 je zeker geen foute beslissing maakt. Je zou altijd nog een hyperpro streetbox kunnen monteren als je toch twijfelt, nog altijd wel goedkoper dan de SP.
Cruise control is inderdaad leuk, maar alleen bij snelweg rijden boven één uur zou ik meerwaarde ervan zien. Liefste rijd ik toch geen snelwegen.
 
Ik heb een MT09 uit 2020 echter bij lage toerentallen voel ik kleine schokkingen tijdens het rijden, wat kan hiervan de oorzaak zijn ?
 
Hoe bevalt jou deze uitlaat...?
Mij bevalt hij prima. Kiezen tussen de SC en deze kwam het voor mij op neer en smaken verschillen.
Ik wilde zo wie zo een pijp die onder de motor bleef zodat ik met bagage racks zou kunnen gebruiken die vlak naast de motor bleven ipv zo’n gat ertussen.

CAT zit vast getacked maar zou met een slijpschijf los geslepen kunnen worden. Ik laat hem gewoon zitten. Mooie lage brom met de-killer. Ik heb de killer er nu uit maar nog niet mee gereden. Als het “normaal” blijft laat ik hem er misschien well uit, anders gaat ie terug. Ik heb lieve buren en dat wil ik ook zo houden.

IMG20230430125949.jpeg
 
Mij bevalt hij prima. Kiezen tussen de SC en deze kwam het voor mij op neer en smaken verschillen.
Ik wilde zo wie zo een pijp die onder de motor bleef zodat ik met bagage racks zou kunnen gebruiken die vlak naast de motor bleven ipv zo’n gat ertussen.

CAT zit vast getacked maar zou met een slijpschijf los geslepen kunnen worden. Ik laat hem gewoon zitten. Mooie lage brom met de-killer. Ik heb de killer er nu uit maar nog niet mee gereden. Als het “normaal” blijft laat ik hem er misschien well uit, anders gaat ie terug. Ik heb lieve buren en dat wil ik ook zo houden.

Bekijk bijlage 1875372
Is inderdaad ook een zeer mooie uitlaat, zie ook het liefst de uitlaat onder de motor....twijfel nog tussen beide de SC en de LV.
Gelukkig ammuseer ik me nog met de standaard uitlaat...dus nog wat tijd om research te doen.
Jammer van de SC dat deze een resonatie dreun veroorzaakt zodra je de CAT of DB verwijderd.
Benieuwd of jij nu zonder DB ook een resonatie dreun zal hebben....denk minder dan de SC.
Deel gerust jou ervaring.
 
Gisteren een landelijke rit gemaakt met de bedoeling wat te testen met de drive en tcs modes.
Uiteindelijk het beest erin gevonden met deze setting,
DMS1 en TCSoff(alles) wat een verademing !!
Verschil tussen TCSoff en TCS1 toch zeer goed voelbaar op vermogenafgifte.
Eerste twee versnellingen natuurlijk met de nodige aandacht & concentratie gedoseerd op het gas gaan,
maar wat komt dit motorblok en het motorrijden tot zijn recht...ik ben fan.
 
Gisteren een landelijke rit gemaakt met de bedoeling wat te testen met de drive en tcs modes.
Uiteindelijk het beest erin gevonden met deze setting,
DMS1 en TCSoff(alles) wat een verademing !!
Verschil tussen TCSoff en TCS1 toch zeer goed voelbaar op vermogenafgifte.
Eerste twee versnellingen natuurlijk met de nodige aandacht & concentratie gedoseerd op het gas gaan,
maar wat komt dit motorblok en het motorrijden tot zijn recht...ik ben fan.

Nice! Is dat echt zo'n verschil nog? Want er ging voor mij een wereld open toen ik voor het eerst van TCS2 naar TCS1 ging. In 't begin ben je toch een beetje voorzichtig, zeker omdat ik ook niet direct de limiet wil opzoeken, want ik ken mezelf vrij goed daarin...
Ik denk zeker dat de eerste versnellingen een heel flinke uitdaging zijn. Ik denk ook zeker dat je met koude bandjes en met op het gas gaan flink moet opletten. Achterwiel schiet dan zo onder je vandaan met dat koppel.

Wat betreft de SC, ik denk dat wanneer je gewoon met de kat wil rijden, dat je echt een enorm goede keuze maakt. De uitlaat lijnt zo goed met de de motor en maakt 'm echt af. Ik heb er in elk geval geen spijt van om met de katalysator te rijden. Geeft me ook weer meer zekerheid dat de politie mij dat niet kan aanrekenen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan