Yamaha Niken 3 wieler


Lekker belangrijk... ;)

Ik heb me opgegeven voor de proefrit op 27 september. Van mijn maat die een paar weken geleden in Brussel heeft meegereden heb ik ook vooral lovende kritieken gehoord. We gaan het meemaken!
 
Laatst bewerkt:
Van de pers geloof je het niet...

De pers geloof ik met een hele emmer zout. Die snijden zich allemaal in hun eigen vlees als ze negatief schrijven.. Wat ik in alle verhalen mis is hoe de Niken zich houdt op minder kronkelige wegen, hogere snelheden, lange snelle doordraaiers enz. Ben ik zeer benieuwd naar want dat is waar hij de meeste tijd zal gaan rijden bij de meeste eigenaren. Maar ja, dat zullen we in deze proefrit waarschijnlijk ook niet meemaken.
 
Ik denk dat je ieders mening met een emmer zout mag nemen hoor. Gewoon omdat een motor kiezen op zich al zo persoonlijk is. De een zweert bij z'n 80's chopper, de ander vindt z'n nieuwe GS de beste motor ever, en nog een andere wil alleen maar op racers rijden. En dat allemaal voor heel uiteenlopende redenen.

In het geval van de Niken kan ik alleen maar zeggen: ride it before you judge it ;)
 
Ik heb de NIKEN 24 augustus mogen rijden in de omgeving van Maastricht.
En het verhaal van Jan76 daar heb ik weinig aan toe te voegen, een fantastische motor.
Als ik mijn vrouw over kon halen voor een een nieuwe motor, had de NIKEN in Oktober ook in mijn schuur gestaan.
Maar net wat er al geschreven wordt, eerst mee rijden dan pas oordelen (als je de NIKEN lelijk vind houd het op natuurlijk)
Ik ben een fan.

Hans
 
Laatst bewerkt:
De pers geloof ik met een hele emmer zout. Die snijden zich allemaal in hun eigen vlees als ze negatief schrijven.. Wat ik in alle verhalen mis is hoe de Niken zich houdt op minder kronkelige wegen, hogere snelheden, lange snelle doordraaiers enz. Ben ik zeer benieuwd naar want dat is waar hij de meeste tijd zal gaan rijden bij de meeste eigenaren. Maar ja, dat zullen we in deze proefrit waarschijnlijk ook niet meemaken.
Toch heb ik dat zeker wel meegenomen.
Minder kronkelig: makkie, superstabiel. Maar dan ook echt héul stabiel.
Hogere snelheden: idem. Top niet gemeten, maar 't zal ergens eh... denk ik...215, 220 zijn? Maar sowieso qua wegligging helemaal prima.
Lange snelle doordraaiers zijn helemaal de bom, want dan heb je juist dat vaste gevoel als bonus. Yamaha zou makkelijk een setje reserve voetsteunen bij kunnen leveren.

Zo beter? :)
 
Toch heb ik dat zeker wel meegenomen.
Minder kronkelig: makkie, superstabiel. Maar dan ook echt héul stabiel.
Hogere snelheden: idem. Top niet gemeten, maar 't zal ergens eh... denk ik...215, 220 zijn? Maar sowieso qua wegligging helemaal prima.
Lange snelle doordraaiers zijn helemaal de bom, want dan heb je juist dat vaste gevoel als bonus. Yamaha zou makkelijk een setje reserve voetsteunen bij kunnen leveren.

Zo beter? :)

Tuurlijk! Maar volgens mij schrijf jij ook motorstukkies ;)
 
Niet alleen stukkies, soms ook film.

Al duurt dat soms even omdat er van alles tussendoor komt, files corrupt zijn of andere onzinnigheid. Maar goed, niet getreurd. Fillem!
 
Afgelopen weekend hadden ze hier in het Zweedse Göteborg een demo weekend, waar je zo'n beetje alles kan proefrijden wat er op de Zweedse markt geleverd wordt.

Zo ook de Yamaha Niken.

Qua doelgroep lijkt Yamaha zich te richten op rijders die de grens een stukje verder willen leggen. Idd een dik blok en wat ook blijkt is dat de handling echt als ee motor is. Je voelt natuurlijk wel dat je meer massa hebt. Ook in de acceleratie. Maar qua stuurwerk geeft die zware voortrein geen beperkingen. Eerder andersom.

Het uiterlijk is natuurlijk ook wel een dingetje. Over smaak valt niet te twisten, maar extreem is het wel.

Persoonlijk was ik positief verrast. Het ding stuurt als een 2 wielige motor en van dat lompe merk je maar weinig.

Toch heeft het ding ook wel een keerzijde qua prijs, iets extra breedte en mechanische complexiteit. Dat zal zich wel vertalen in hogere onderhoudskosten. Of het een langdurig commercieel succes zal blijken valt natuurlijk nog te bezien.
 
Ik had een levendige discussie met een collega (en motorrijder) die totaal weigerde om het concept serieus te willen nemen. Ik ben zelf wat meer "open-minded", al heb ik wel mijn bedenkingen. Een hoop ingewikkelde techniek voor een blijkbaar stabieler gedrag in grenssituaties en anders een apparaat dat vrijwel rijdt als een "normale" 2 wieler.

Een filmpje waar flink met dit apparaat werd gewheelied geeft idd wel aan dat het een krachtig apparaat is.
 
In België is de MT evenveel goedkoper, wel gelijk blijven meten he...

Maar dan koop je 'm toch niet? Niemand die je verplicht. Ga je nu in elk topic vertellen dat je die motor niet koopt :?

Maar je kunt de Niken ook niet vergelijken met een MT. Dat is hetzelfde als een oude Can-Am Spyder vergelijken met een Aprilia RSV of een Harley met een Morgan Three Wheeler. Omdat daar per ongeluk 'ongeveer' hetzelfde blok in zit hoeft nog niet te zeggen dat ze ook maar gewoon over één kam geschoren kunnen worden.

Het is al even geleden maar zie het nu pas , ik geloof dat niemand bepaald wat iemand schrijft op het forum mits netjes en niet kwetsend , dus Lemmy dat ik de Niken niet koop en niet heb gekocht is mijn vrijheid hier te schrijven !
 
even een schopje omdat het kan, ik vind het een geweldig apparaat. ik was blij verrast door het motorgevoel, natuurlijk merk je dat die groot en zwaar is maar na een testrit van een uurtje kwam ik er wel met een smile vanaf :) .
 
Ik heb interesse in een Niken.
Hoeveel rijden er in NL en hoe zijn de praktijkervaringen?
Ik heb nu een Triumph Trophy, maar afgeladen met vakantie spullen wordt het ding steeds zwaarder. Of ik minder sterk....
Ik wil wel af van het hoge zwaartepunt bij manouveren. Glibberen, omvallen...

Ik zie uit naar jullie meningen.
 
Wat ik me van de proefrit kan herinneren is dat de Niken best een handvol is om mee te manoeuvreren (zoals rechtop zetten van de zijstandaard). En je kunt er wel degelijk mee omvallen .... ik heb trouwens geen idee hoe zwaar de machine beladen kan worden, bij de gewone Tracer valt dat best wel tegen. Voor de rest vond ik het prachtig. Staan zat demo's bij de dealers te koop, zelfs van het eerste jaar, dus een proefrit zal zeker geen probleem zijn.. . Ikzelf zou voor een latere gaan met middenbok en koffers maar dat is persoonlijk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan