hierd

MF'er
18 sep 2022
65
66
Gelderland
Hi leden,

Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).

Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.

Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.

De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.

Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.

Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:

Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.

Gaskleppenhuis:
  • Throttle Position Sensor (TPS) doormeten allebei
  • TPS' omwisselen
  • TPS' van tweedehands gasklephuis doormeten, wisselen
  • Injectors gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • MAP sensoren getest (ambient en intake)
  • MAP sensoren omgewisseld

Elektronisch en ontsteking:
  • ECU opgestuurd naar Carmo en die is OK bevonden
  • Nieuwe accu
  • Nieuwe magneto
  • Nieuwe bougies
  • Regulator/Rectifier (reg/rec) getest
  • Stator getest
  • Alle bobines doorgemeten (vervangen met vier nieuwe)
  • Kabelboom van de bobines schoongemaakt (stekkertje voor stekkertje loshalen en schoonmaken)
  • Nokkenassensor meet in spec (467 Ohm)
  • Krukassensor meet in spec (0.4V laag, 4,96V hoog, tweedehandse besteld)
  • De ground wire direct onder het zadel losgehaald, schoongemaakt, vastgezet

Benzine:
  • Benzinedruk gemeten, die is in orde @ 43psi
  • Nieuwe benzine pomp (ondanks goeie benzinedruk, ik verwachtte misschien een pomp die na een verloop van tijd pas kuren begon te vertonen)
  • Nieuwe benzine leidingen
  • Fuel Pressure Regulator (FPR) gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • Overflow en overdrukpassages zijn vrij/open

Koeling:
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat getest
  • Ventilatoren werken en slaan aan bij de juiste temperatuur (105c)

Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
  • Benzinedruk valt weg (met zowel de oude als de nieuwe pomp blijft het probleem bestaan)
  • Injectoren vies (waarom loopt de motor dan wel goed, en als hij niet goed loopt ruiken de uitlaatgassen zo rijk?)
  • TPS beschadigd dus kan de gasstand niet goed aflezen (alle 4 de TPS' hier doorgemeten, onderling gewisseld)
  • Ik ben niet bekend met het air induction system, kan daar iets in voorkomen wat zulke problemen oplevert?
  • De onsteking werkt niet goed, daarom ruiken de uitlaatgassen zo rijk (voor-de-hand-liggend wellicht, maar weet ik genoeg om dit te debuggen?)
  • Krijgt het gaskleppenhuis niet genoeg lucht om een goed mengsel te maken voor ontbranding?
  • Wat zorgt er voor de directe ontsteking? Is dat iets wat via de stator -> reg/rec -> coils loopt, of gebeurt dat allemaal via de accu? (ik vraag dit om uit de sluiten of de stator/dynamo mogelijk defecten kan krijgen als deze actief is en of dat voor een slechte ontsteking zorgt)

Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.

Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
 
Laatst bewerkt:
Geen haarscheurtjes in sensoren die bij temperatuur wisselingen verkeerde waarden afgeven?
Geen andere aardpunten die problemen kunnen veroorzaken?

Ik heb gelukkig na een proces van weken mijn VFR ook kunnen repareren. Centrale aarding en elektronische relais die de ECU van slag bracht.

IMG_1273.jpeg
 
Verloopt het stijgen en zakken van het vermogen synchroon met de bediening van het gashendel?
Zodra het "bokken" begint, maakt het niet uit welke gaspositie ik aanhoud of welke RPM het blok loopt. Al kom ik wel thuis door met hogere RPM en slippende koppeling te rijden zodat hij niet uit kan vallen.

Geen haarscheurtjes in sensoren die bij temperatuur wisselingen verkeerde waarden afgeven?
Geen andere aardpunten die problemen kunnen veroorzaken?

Ik heb gelukkig na een proces van weken mijn VFR ook kunnen repareren. Centrale aarding en elektronische relais die de ECU van slag bracht.

Bekijk bijlage 1924416
Ik weet niet hoe ik hier achter kan komen. Die sensoren zijn zo asociaal hoog geprijsd ook dat je niet 1-2-3 een nieuwe setje haalt voor heel je bike. Ik zou nog eens op zoek kunnen gaan naar andere aardpunten op de motor. Het is wel handig om te vermelden dat ik geringe kennis heb van bedrading - en eigenlijk tot vorig jaar ook van motoren in z'n algemeen. Dat maakt het vinden van een beginpunt zo lastig.
 
Inlaatrubbers gecheckt? Hebben de R1 en R6 rond dit bouwjaar geen last van gescheurde cilinderwanden?
Inlaatrubers zagen er mooi uit, die heb ik gecontroleerd toen ik het gaskleppenhuis heb losgehaald. Van gescheurde cilinderwanden geen kennis dus ook niet naar op zoek geweest. Zijn dit soort problemen te verklaren door gescheurde cilinderwanden?
 
batterijbornen/massakabel/aansluitingen startrelais goed vast ?
Ik zie in de workshop manual één massakabel staan en die heb ik schoongemaakt en goed aangesloten. Ik heb nog niet naar de startrelais gekeken. Lust die draad door de startrelais? Ik ga even kijken waar die zich bevindt en dan fiets ik morgen naar de schuur om te controleren.

(ps: was is batterijbornen?)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in de workshop manual één massakabel staan en die heb ik schoongemaakt en goed aangesloten. Ik heb nog niet naar de startrelais gekeken. Lust die draad door de startrelais? Ik ga even kijken waar die zich bevindt en dan fiets ik morgen naar de schuur om te controleren.

(ps: was is batterijbornen?)
Polen, plus en min.
 
Polen, plus en min.
Die zitten goed vast. Morgen zeker de startrelais controleren!

Op dit topic geklikt omdat ik het zelfde type motor heb. De compressie bleek niet goed te zijn, een klepsie was gebroken en de klep zat vast in de klepgeleider.
Compressie meting zag ik niet in het rijtje staan, vandaar.
Thanks, goeie toevoeging. Ik heb de compressie niet getest maar dat ga ik morgen ook doen. De kleppen zijn ook nog niet gesteld. Had jij ook soortgelijk gedrag met je gebroken klep?
 
Die zitten goed vast. Morgen zeker de startrelais controleren!


Thanks, goeie toevoeging. Ik heb de compressie niet getest maar dat ga ik morgen ook doen. De kleppen zijn ook nog niet gesteld. Had jij ook soortgelijk gedrag met je gebroken klep?
Het meeste was vergelijkbaar, behalve:
De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

ik trok op de snelweg iets door en daarna klonk hij dus alsof hij op 3 pitten loopt.
maar klinkt toch anders als bij oude blokken met luchtkoeling en langere slag.

ook een hoop uitgeprobeerd en uiteindelijk bij een motorzaak uitgekomen die zei dat je altijd met compressie meten moest beginnen.
misschien is jouw klepspie niet gebroken , maar 100 km geen probleem lijkt me vreemd.

ook willen de penbobines nog wel eens problemen geven, voornamelijk met beroerde stationair loop.
dat is niet zozeer wat je meet, maar of de bougie wel goed geklemd word.

laatste is van horen en zeggen ☺️
 
Het meeste was vergelijkbaar, behalve:
De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

ik trok op de snelweg iets door en daarna klonk hij dus alsof hij op 3 pitten loopt.
maar klinkt toch anders als bij oude blokken met luchtkoeling en langere slag.

ook een hoop uitgeprobeerd en uiteindelijk bij een motorzaak uitgekomen die zei dat je altijd met compressie meten moest beginnen.
misschien is jouw klepspie niet gebroken , maar 100 km geen probleem lijkt me vreemd.

ook willen de penbobines nog wel eens problemen geven, voornamelijk met beroerde stationair loop.
dat is niet zozeer wat je meet, maar of de bougie wel goed geklemd word.

laatste is van horen en zeggen ☺️
Dat laatste wat je zegt, dat levert nu een resultaat op op het internet. Ik heb de bobines alleen op de werkbank doorgemeten en dan zijn ze binnen spec en vrijwel allemaal hetzelfde. Nu vind ik na een Google op "R1 2004 bad ignition coil" het volgende draadje: https://www.r1-forum.com/threads/who-knows-ignition-coils.312517/

Hij heeft ook een video van hoe slecht hij loopt. Dat is bij mij ook zo, tenzij ik het contact dus uit en vervolgens aan zet dan doet hij het weer heel even normaal.

Na mijn bench meting heb ik niet gedacht verder te zoeken naar problemen met de bobines.

Er is vandaag wat tussen gekomen dus ik ben morgen pas in staat het volgende te testen:

- bobine aansluiting op bougie
- compressie
- bedrading startrelais en grounds
 
kleur van de bougies? Is er een zwart dan beginnen met die penbobine. Waarschijnlijk zit deze aan het einde van zijn latijn. Meting kan koud ok zijn maar alstie warm is mogelijk anders.
 
Mijn eerste gedachte is: slechte bobine. Juist omdat hij het eerste stuk goed doet en daarna vervelend doet. Je hebt hem doorgemeten, maar gewoon koud neem ik aan? Probleem doet zich ook pas voor als hij warm wordt, dus kan mij ook voorstellen dat de metingen dan pas afwijkend worden.
 
Exup klep gecontroleerd?
De is buiten werking gesteld en staat open door middel van ijzerdraad. Paar weken terug bekeken en deze stond nog open.

Mijn eerste gedachte is: slechte bobine. Juist omdat hij het eerste stuk goed doet en daarna vervelend doet. Je hebt hem doorgemeten, maar gewoon koud neem ik aan? Probleem doet zich ook pas voor als hij warm wordt, dus kan mij ook voorstellen dat de metingen dan pas afwijkend worden.
De bobines zijn inderdaad koud doorgemeten. Ik zou ze aan de multimeter kunnen hangen en met een föhn opwarmen. Is dat een idee?

kleur van de bougies? Is er een zwart dan beginnen met die penbobine. Waarschijnlijk zit deze aan het einde van zijn latijn. Meting kan koud ok zijn maar alstie warm is mogelijk anders.
In het echt lijkt nummer 3 zwarter te zijn dan de anderen. Het is op de foto's nauwelijks te zien maar ik ga ze toch tonen. Van links naar rechts respectievelijk de bougies van cilinder 1 t/m 4.

Cilinder compressie gemeten en de resultaten in PSI zijn

1. 180
2. 180
3. 190
4. 190

Ik denk dat ik de setup ga klaarzetten om de bobines aan de multimeter te hangen en op te warmen.

Zijn de bobines universeel? En mocht ik een defecte hebben, wat is dan aan t raden qua aanschaf?

Toevoeging:
De bobines "grijpen" de koppen van de bougies stevig en zien er redelijk uit. Daarvan ook een foto toegevoegd. Ik heb voor de foto de onderste rubberen hoes van de bobines afgehaald. De bougies zijn 500km jong.
 

Bijlagen

  • 20230914_131533.jpg
    20230914_131533.jpg
    210 KB · Weergaven: 5
  • 20230914_131455.jpg
    20230914_131455.jpg
    201,7 KB · Weergaven: 3
  • 20230914_131438.jpg
    20230914_131438.jpg
    330,5 KB · Weergaven: 4
  • 20230914_132919.jpg
    20230914_132919.jpg
    258,3 KB · Weergaven: 4
  • 20230914_132924.jpg
    20230914_132924.jpg
    257,8 KB · Weergaven: 3
  • 20230914_132928.jpg
    20230914_132928.jpg
    258,1 KB · Weergaven: 6
  • 20230914_132932.jpg
    20230914_132932.jpg
    246,7 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Bobines zijn vrij specifiek, maar vaak wel wijd uitgevoerd op verschillende modellen. Verwarmen met een föhn is natuurlijk mogelijk, maar zoals je zelf al zij is het probleem vrij willekeurig. Ook dan is natuurlijk de mogelijkheid dat het niet ontstaat, omdat je niet met dezelfde omstandigheden zit als tijdens het rijden (lees: trillingen en schokken). Een set nieuwe bobines is misschien even slikken, maar op een motor van bijna 20 jaar oud is het sowieso de vraag hoe lang ze het nog volhouden. In het beste geval zou je, wanneer het probleem zich voordoet, de bobines één voor één los moeten trekken en zo kijken bij welke cilinder er geen verschil ontstaat in het toerental. Zo weet je gelijk bij welke cilinder je het moet zoeken.
Overigens sluit ik niet uit, dat het zomaar om een slecht contact of kabelbreuk kan gaan. Elektra kan vervelende storingen geven.
 
Hi leden,

Dit zal mijn eerste poging zijn om met jullie te delen waar ik de afgelopen anderhalf jaar mee te kampen heb met mijn R1 uit 2004 (31.000km).

Samengevat: tijdens het rijden voel je het vermogen plotseling zakken, stijgen, zakken; je wordt heen en weer gehannesd. Wanneer ik vervolgens de koppeling intrek, zakt het toerental naar 800 en lager en de motor valt de helft van de tijd zelfs uit (toerental als de motor geen gebreken vertoont is 1150-1200 en hij loopt dan als een zonnetje). Zet ik het contact uit en vervolgens weer aan en start ik de motor dan kan ik weer een paar seconden voorruit en in sommige gevallen zelfs minuten.

Op het moment dat de motor deze kuren vertoont, ruiken de uitlaatgassen behoorlijk rijk naar benzine.

De ene keer kan ik 100km rijden tot het euvel optreedt, de andere keer kom ik nog geen eens de stad uit.

Het is onmogelijk om het probleem te triggeren door bepaalde acties uit te voeren, ik heb totaal geen grip op de zaak.

Ik heb de motor laten onderzoeken en daarbij is de EXUP klep buiten werking gesteld. Na het afrekenen meteen een leuke rit gereden tot na 30km hetzelfde probleem optrad. Vervolgens is de motor teruggebracht naar de garage om aan extra onderzoek te worden onderworpen. Vanuit financiële overwegingen heb ik dit onderzoek moeten staken.

Mijn eigen speurtocht is hier begonnen - en belangrijk om te vermelden dat ik GEEN foutcodes krijgt in diagnostic mode:

Diagnostic tests allemaal doorlopen, allemaal in orde.

Gaskleppenhuis:
  • Throttle Position Sensor (TPS) doormeten allebei
  • TPS' omwisselen
  • TPS' van tweedehands gasklephuis doormeten, wisselen
  • Injectors gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • MAP sensoren getest (ambient en intake)
  • MAP sensoren omgewisseld

Elektronisch en ontsteking:
  • ECU opgestuurd naar Carmo en die is OK bevonden
  • Nieuwe accu
  • Nieuwe magneto
  • Nieuwe bougies
  • Regulator/Rectifier (reg/rec) getest
  • Stator getest
  • Alle coils doorgemeten
  • Kabelboom van de coils schoongemaakt (stekkertje voor stekkertje loshalen en schoonmaken)
  • Nokkenassensor meet in spec
  • Krukassensor ook gemeten in spec, geloof ik
  • De ground wire direct onder het zadel losgehaald, schoongemaakt, vastgezet

Benzine:
  • Benzinedruk gemeten, die is in orde @ 43psi
  • Nieuwe benzine pomp (ondanks goeie benzinedruk, ik verwachtte misschien een pomp die na een verloop van tijd pas kuren begon te vertonen)
  • Nieuwe benzine leidingen
  • Fuel Pressure Regulator (FPR) gewisseld van ander gaskleppenhuis
  • Overflow en overdrukpassages zijn vrij/open

Koeling:
  • Koelvloeistof vervangen
  • Thermostaat getest
  • Ventilatoren werken en slaan aan bij de juiste temperatuur (105c)

Welke gedachtegangen ik heb/had en welke vragen resten mij:
  • Benzinedruk valt weg (met zowel de oude als de nieuwe pomp blijft het probleem bestaan)
  • Injectoren vies (waarom loopt de motor dan wel goed, en als hij niet goed loopt ruiken de uitlaatgassen zo rijk?)
  • TPS beschadigd dus kan de gasstand niet goed aflezen (alle 4 de TPS' hier doorgemeten, onderling gewisseld)
  • Ik ben niet bekend met het air induction system, kan daar iets in voorkomen wat zulke problemen oplevert?
  • De onsteking werkt niet goed, daarom ruiken de uitlaatgassen zo rijk (voor-de-hand-liggend wellicht, maar weet ik genoeg om dit te debuggen?)
  • Krijgt het gaskleppenhuis niet genoeg lucht om een goed mengsel te maken voor ontbranding?
  • Wat zorgt er voor de directe ontsteking? Is dat iets wat via de stator -> reg/rec -> coils loopt, of gebeurt dat allemaal via de accu? (ik vraag dit om uit de sluiten of de stator/dynamo mogelijk defecten kan krijgen als deze actief is en of dat voor een slechte ontsteking zorgt)

Voor wie het niet opmerkt uit de tekst: ik ben ten einde raad. Sinds ik de motor heb, heb ik er nog geen 1000 zorgeloze kilometers mee kunnen maken. Lange tijd heb ik stug zelf geprobeerd het probleem te diagnosticeren en op te lossen met in de ene hand de workshop manual, de andere hand YouTube, in mijn voet aan de linkerkant motor-forum en in de rechtervoet het r1-forum, maar ik kom er niet meer uit en het vreet aan me.

Ik ben ongetwijfeld nog meer zaken vergeten te benoemen daar ik de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar uit mijn hoofd opschrijf. Graag geef ik antwoord op jullie vragen en hoop ik samen met jullie verder te komen in de zaak van het mysterieuze euvel van mijn mooie blauwe machine.
Zoek eens contract met Roberto motoren in Hoogeveen. Hij krijgt geregeld klussen van andere motorzaken als zij er niet uitkomen. Ik weet niet waar jij woont, maar Roberto kan jou zeer waarschijnlijk helpen. Bovendien is Roberto niet duur.
https://www.robertomotoren.nl/
 
Zijn de bobines universeel? En mocht ik een defecte hebben, wat is dan aan t raden qua aanschaf?
Dit model wordt op heel veel Yamaha's gebruikt.
Via de Yamaha website kun je alle onderdeelnummers opzoeken en zo vergelijken of ze ook echt identiek zijn aan andere modellen/bouwjaren.
Nieuw kosten ze nogal wat geld,maar ik heb zelf ook eens een complete set gebruikte gekocht van een sloopmotor.
Mijn R6 wilde op hoge toeren niet meer zo goed doorgaan in toeren als normaal,dat bleek ook een bobine te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan