Yamaha R6 - startverdeler probleem? of kan dat niet

renzo_massi

MF'er
19 sep 2018
51
0
Goedemorgen,
Ik heb bij mijn Yamaha R6 wat rare dingetjes. Als ik een tijdje rijd en dan moet wachten bij bv een stoplicht, valt de motor uit, hele lage stationair lijkt het, dit kan vast een instelling zijn. Als de motor nog koud is geen probleem. Alleen heb ik dan het probleem dat soms mijn motor wel start en soms niet, net of de accu dan op is, maar 10 minuten later kan ik dan ineens wel weer starten. Lichten doen het gewoon.
Ik had een probleem eerder deze week dat tijdens het rijden mijn lichten uitvielen, aan gingen, dashboard uitviel, weer aan ging, dus accu bijgeladen. Motor had even stil gestaan dus leek me nog niks geks. Dat dashboard probleem heb ik nu niet en al mijn lichten doen het verder wel normaal.

Ik heb meer gelezen over een startverdeler die niet goed kan zijn, maar kan dat ook dan heet soms wel starten en soms niet starten veroorzaken, net alsof je accu leeg is? En het uitvallen als de motor opgewarmd is bij een stoplicht lijkt me dan weer niet te kunnen komen door een startverdeler of is dat wel mogelijk?
 
Dat ziet er niet gezond uit. Reden van het stationair uitvallen bij eem cilinderwandprobleem is dat hij stikt in zijn eigen carterdampen. Als je het stationair toerental wat opschroeft heb je daar minder last van, maar dat is symptoombestrijding. Het toerental op de foto is goed, is dat na aanpassing? In dat geval stond hij wel wat laag.
 
Dat toerental is na aanpassing idd, hij stond net een tik lager daarvoor. Is het dan nu een optie om de cilinders te meten(wat ik eerder gelezen heb) om dan te bepalen of er echt een cilinderprobleem is?
 
Voor nu kan ik wel gewoon rijden alleen met kwaaltjes misschien, want vermogen heeft hij gewoon normaal. Als ik eventueel van de week een foto heb van de cilinderwanden, dan zal ik die hier plaatsen, ga mijn best doen :)
 
Hij bedoeld dat je als je de bougies eruit haalt je met een endoscoop door het bougiegat in de cilinders kan kijken.
 

Bijlagen

  • endoscoop.jpg
    endoscoop.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 3
Bleek idd cilinderwand probleemte zijn, heb viavia een blok gevonden die helemaal tiptop is uit 2002, met een heel ander soort cilinderwand van binnen, bleek aangepast te zijn in 2002, deze kun je per cilindere vervangen.. Nu is alles weer in orde en rijd die weer top😁
 
Volgens mij is er nooit een aanpassing geweest door Yamaha. Vanaf 2003 was er een aanpassing maar dat is een compleet ander blok.
Ik hoop dat je veel geluk hebt met je blok maar als ze beweren dat Yamaha het heeft aangepast dan ben je weer genaaid.
 
Ik heb het idd gezien.. In eind 2001, begin 2002 is er een blok aanpassing geweest door yamaha. Ik heb dit blok uiteindelijk via een bekende gevonden en ik ben echt niet genaaid.. Ik heb er geen verstand van verder maar het ziet er van binnen echt anders uit.
 
Ik heb het idd gezien.. In eind 2001, begin 2002 is er een blok aanpassing geweest door yamaha. Ik heb dit blok uiteindelijk via een bekende gevonden en ik ben echt niet genaaid.. Ik heb er geen verstand van verder maar het ziet er van binnen echt anders uit.
Wanneer heb je die cilinderwanden gezien?
Je gaat toch niet een goed blok open halen om de cilinders te bekijken?
 
Ik heb de onderdelencatalogus bekeken, maar ook voor 2002 zijn er GEEN losse cilinderbussen afgebeeld danwel verkrijgbaar bij Yamaha. Het schijnt dat er (in ieder geval in het buitenland) bedrijven zijn die er bussen in kunnen persen maar dat staat los van het bouwjaar. Dat Yamaha iets aangepast zou hebben lijkt mij vrij sterk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan