YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

Er zit net genoeg ruimte tussen de schijf en de klauw dat je er eventueel een langere bout en moer kan gebruiken maar dat zou niet mijn voorkeur hebben... Zou ik eerder kijken of je het kan opboren en nieuw schroefdraad kan tappen. Maar dan zit je er dus wel mee dat je het gat in je vork misschien moet vergroten. Wat ook weer niet de voorkeur heeft
 
Er zit net genoeg ruimte tussen de schijf en de klauw dat je er eventueel een langere bout en moer kan gebruiken maar dat zou niet mijn voorkeur hebben... Zou ik eerder kijken of je het kan opboren en nieuw schroefdraad kan tappen. Maar dan zit je er dus wel mee dat je het gat in je vork misschien moet vergroten. Wat ook weer niet de voorkeur heeft
Daarom helicoil. Als het niet lukt kun je altijd nog de remklauw vervangen.
(makkelijker dan de voorvork :+ )

bijv. right front brake caliper - YAMAHA SZR 660 1996 - 134861 | eBay
 
De sleutelwijdte maakt niet zoveel uit, het gaat om de draad van de bouten.
De draad in de vork remklauw zou je kunnen fiksen met een helicoil. Even opletten welke draad, meestal zitten remklauwen met fijne draad maar de SZR met Brembo’s dan net weer niet, M10 spoed 1,5.
Zoiets
https://www.bol.com/nl/nl/p/m10-x-1-5-schroefdraad-reparatiesets-v-coil-helicoil/9300000079308107/
Tnx voor je bericht.. Ben zelf werktuigbouwer en weet wel e.e.a. ;). Ik refereerde aan de originele bouten en die hebben sleutelwijdte 14 voor M10. Bij de bovenste bout hebben ze een schroefdraadbus in de remklauw gemaakt, maar dus M8. Daarmee belast je dus tijdens het remmen ook een M8 bout i.p.v. M10... niet fijn wat mij betreft.

Heli-Coil heb ik zelf nog nooit gezet, maar ik lees een voorboordiameter van 10,3 - 10,5 mm (afhankelijk van de bron). Ik vraag me af of dat gaat lukken, i.v.m. de reeds bestaande schroefdraadbus. Het schijnt dat je een Heli-Coil nogal nauw komt qua maatvoering.

Zal zo eens een fototje maken...

3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er zit net genoeg ruimte tussen de schijf en de klauw dat je er eventueel een langere bout en moer kan gebruiken maar dat zou niet mijn voorkeur hebben... Zou ik eerder kijken of je het kan opboren en nieuw schroefdraad kan tappen. Maar dan zit je er dus wel mee dat je het gat in je vork misschien moet vergroten. Wat ook weer niet de voorkeur heeft
Mwah... ik ga geen losse moer gebruiken... Naar M12 vind ik ook nog niet zo'n zalig idee. Dan wordt het toch een andere klauw..
 
Wat een vreemde oplossing. Die moeite van een M8 draadbus had beter in een helicoil (of een andere oplossing) met M10 gestoken kunnen worden! :?
 
Wat een vreemde oplossing. Die moeite van een M8 draadbus had beter in een helicoil (of een andere oplossing) met M10 gestoken kunnen worden! :?
Helemaal mee eens... beunhazerij.. Ik overweeg om een busje te laten draaien om het slangetje te vervangen, maar dan belast ik alsnog een M8-bout op afschuiving i.p.v. de originele M10... Dan kan ik wel een 12.9 bout steken, maar eigenlijk wil je dit niet met je remmen..

Andere vraag: de meter voor de koelvloeistof die danst vrolijk heen en weer (gammel), maar komt tijdens het rijden nauwelijks van de nul. Klinkt jullie dit bekend?
 
Helemaal mee eens... beunhazerij.. Ik overweeg om een busje te laten draaien om het slangetje te vervangen, maar dan belast ik alsnog een M8-bout op afschuiving i.p.v. de originele M10... Dan kan ik wel een 12.9 bout steken, maar eigenlijk wil je dit niet met je remmen..

Andere vraag: de meter voor de koelvloeistof die danst vrolijk heen en weer (gammel), maar komt tijdens het rijden nauwelijks van de nul. Klinkt jullie dit bekend?
Als werktuigbouwer reken je dan toch even netjes uit hoeveel belasting er op die bout komt ;) Gewoon uitgaan van maximale remvertraging van 1,4g dan zul je zien dat remklauwen prima met M8 boutjes vast gezet kunnen worden. Al is de oplossing met de slang wel heel erg matig_O-
Bovendien belast je die bout maar gedeeltelijk op afschuiving. Door de voorspankracht van de bout ontstaat er wrijving tussen de klauw en de vork. En daar levert een m8 met sterkte 8.8 meer dan genoeg van.

Op mijn motor (GSX-R750) zitten de klauwen standaard al vast met m8. Dat waren van die kansloze bouten met sleutelwijdte 12, en nu gewone binnenzeskant schroeven in sterkte 8.8

Het busje om die M8 lijkt me een prima oplossing trouwens.
 
Helemaal mee eens... beunhazerij.. Ik overweeg om een busje te laten draaien om het slangetje te vervangen, maar dan belast ik alsnog een M8-bout op afschuiving i.p.v. de originele M10... Dan kan ik wel een 12.9 bout steken, maar eigenlijk wil je dit niet met je remmen..

Andere vraag: de meter voor de koelvloeistof die danst vrolijk heen en weer (gammel), maar komt tijdens het rijden nauwelijks van de nul. Klinkt jullie dit bekend?
De meter is stabiel bij mij maar komt idd nauwelijks van nul af. Tenzij je langer dan 20 seconde stil staat
 
Als werktuigbouwer reken je dan toch even netjes uit hoeveel belasting er op die bout komt ;) Gewoon uitgaan van maximale remvertraging van 1,4g dan zul je zien dat remklauwen prima met M8 boutjes vast gezet kunnen worden. Al is de oplossing met de slang wel heel erg matig_O-
Bovendien belast je die bout maar gedeeltelijk op afschuiving. Door de voorspankracht van de bout ontstaat er wrijving tussen de klauw en de vork. En daar levert een m8 met sterkte 8.8 meer dan genoeg van.

Op mijn motor (GSX-R750) zitten de klauwen standaard al vast met m8. Dat waren van die kansloze bouten met sleutelwijdte 12, en nu gewone binnenzeskant schroeven in sterkte 8.8

Het busje om die M8 lijkt me een prima oplossing trouwens.
Kerndiameters, treksterkte... dat uitrekenen is juist niet wat ik wil... De constructeur heeft er M10 voor bedacht; dat wil ik er weer in terugplaatsen. Niet in de laatste plaats omdat het een motor van iemand anders is...

IMG_20231111_150935.jpg
IMG_20231111_151121.jpg


Hier zie je het busje. Ik vraag me af hoe ze dit gemaakt hebben gezien de vorm aan de binnenzijde. Zouden ze met een boor vanaf de buitenzijde hebben geboord, busje gedraaid (zonder buitendraad?), vlak kantje langs de schuurband en vanaf de binnenzijde ingeperst?

Ik kan de vorm niet helemaal verklaren..
 
De meter is stabiel bij mij maar komt idd nauwelijks van nul af. Tenzij je langer dan 20 seconde stil staat
Ah oke! Maar wordt de motor dan (tijdens het rijden) misschien teveel gekoeld? Ik bedoel, normaliter staat de meter toch tijdens normale omstandigheden, rijdend, in het midden van het bereik? Dat is tenminste bij zowat alle voertuigen zo...
 
Zou goed kunnen, maar kan ook zomaar zijn dat de koelvloeistof gewoon niet warm genoeg word. Het blok en de radiator worden wel warm
 
Dat klinkt toch ook niet als helemaal de bedoeling...
Zo leuk om te zien dat jij met exact dezelfde vragen komt als die ik had toen ik deze motor voor t eerst had xD

Ach, ze doen het er prima mee. Heb nog een tijdje gekloot met het gedeeltelijk afschermen van de radiator maar dat is zo'n gepriegel om voor elk soort temperatuur de juiste formaat af te stemmen.
 
Kerndiameters, treksterkte... dat uitrekenen is juist niet wat ik wil... De constructeur heeft er M10 voor bedacht; dat wil ik er weer in terugplaatsen. Niet in de laatste plaats omdat het een motor van iemand anders is...

Bekijk bijlage 1943287Bekijk bijlage 1943288

Hier zie je het busje. Ik vraag me af hoe ze dit gemaakt hebben gezien de vorm aan de binnenzijde. Zouden ze met een boor vanaf de buitenzijde hebben geboord, busje gedraaid (zonder buitendraad?), vlak kantje langs de schuurband en vanaf de binnenzijde ingeperst?

Ik kan de vorm niet helemaal verklaren..
Het lijkt wel een busje met een kraagje inderdaad. Gewoon erin gedrukt van de kant waar je tegenaan kijkt. Dat is eigenlijk hetzelfde als een moer erachter. Zit wellicht vast met wat loctite. Dan kan het er redelijk makkelijk uit en kun je kijken wat de mogelijkheden zijn voor m10
 
Zo leuk om te zien dat jij met exact dezelfde vragen komt als die ik had toen ik deze motor voor t eerst had xD

Ach, ze doen het er prima mee. Heb nog een tijdje gekloot met het gedeeltelijk afschermen van de radiator maar dat is zo'n gepriegel om voor elk soort temperatuur de juiste formaat af te stemmen.
Zat ik ook al aan te denken... zoals in de racerij... afplakken met ducttape.. Dat had dus wel effect?
 
Zat ik ook al aan te denken... zoals in de racerij... afplakken met ducttape.. Dat had dus wel effect?
De temperatuurmeter kwam toen goed omhoog ja.

Maar als hij dan bij 20 graden mooi warm werd, was hij bij 25 graden te warm en bij 15 te koud. Ik heb het er dus weer af gehaald en kijk wel. Staat toch al ruim 30k op de teller dus direct stuk lopen zal het niet. Blok is tenslotte ook maar voor 50% vloeistof gekoeld
 
De sensor zit zo uit mijn hoofd op de thermostaat en is daardoor ook niet heel betrouwbaar.
 
Moer eruit geperst... deze leek ook van alu te zijn.. (ik wil niet weten wat voor een kwaliteit)... de flens is voor 75% rondom al losgescheurd van de draadbus..

IMG_20231112_175304.jpg
IMG_20231112_165705.jpg


Dat kamertje zit er standaard volgens mij niet in. Rare vorm om erin te maken. Diameter van het gat fluctueert, maar is ongeveer 10,1 - 10,2... net voldoende voor een Heli-Coil volgens mij. Materiaal wat er nog staat is ca. 11 mm hoog op het dunste punt. Twijfel een beetje of ik een HC met een lengte van 15 mm moet nemen of 10 mm. Met 15 mm is ie sowieso te lang, en kom je met de HC aan het inkorten.. ook niet heel fijn denk ik. Overigens zag ik dat de originele bout niet geheel ingeschroefd zit, maar tot ca. 2 mm van het einde. Remklauw is op dat punt ca. 13,5 - 14 [mm] dik.
 
Moer eruit geperst... deze leek ook van alu te zijn.. (ik wil niet weten wat voor een kwaliteit)... de flens is voor 75% rondom al losgescheurd van de draadbus..

Bekijk bijlage 1943760Bekijk bijlage 1943761

Dat kamertje zit er standaard volgens mij niet in. Rare vorm om erin te maken. Diameter van het gat fluctueert, maar is ongeveer 10,1 - 10,2... net voldoende voor een Heli-Coil volgens mij. Materiaal wat er nog staat is ca. 11 mm hoog op het dunste punt. Twijfel een beetje of ik een HC met een lengte van 15 mm moet nemen of 10 mm. Met 15 mm is ie sowieso te lang, en kom je met de HC aan het inkorten.. ook niet heel fijn denk ik. Overigens zag ik dat de originele bout niet geheel ingeschroefd zit, maar tot ca. 2 mm van het einde. Remklauw is op dat punt ca. 13,5 - 14 [mm] dik.
het lijkt wel of ze er gewoon een blindklinkmoer in geduwd hebben zonder deze te klinken'(
 
Wie weet er welke bougie er in de SZR660 hoort? Ik lees in het werkplaatshandboek namelijk 2 types... de NGK DPR8EA-9 en de DPR9EA-9...

Heb al wel de tank eraf etc, maar wil de motor nog lopend houden om olie te verversen. Volgens mij krijg je de bougie er alleen uit als de radiator ook aan de kant is..
 
Ik heb een magnetische bougiesleutel gekocht die net boven de kop uitsteekt en waar een ratel op kan. Als het goed is zou je in theorie dan net de bougie moeten kunnen verwisselen zonder al te veel te verwijderen. Ik heb trouwens gewoon de dpr8 erin gedaan.
 
Ja buiten Morphius, herkennen jullie het gedrag van de temperatuurmeter?
Jazeker, zeer herkenbaar. Dat is een SZR ding... ik heb op mijn beide SZR-en lang met ductape gewerkt, maar heel erg zinvol is het niet, want de thermostaat werkt op de een of andere manier gewoon niet zoals het hoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan