Yamaha TDM 850 en 900 Topic DEEL 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jongens wat een dooie boel hier -O-
Niets te melden allemaal?
Ik ga een weekend naar Luxemburg, de 1000 bochtenrit rijden. We gaan voor het derde jaar, hopen dat het weer een beetje mee werkt :P
Zondag Toerrit rijden in Limburg :) met TDM-TRX clubbbb
 
jaa, ik ga ook mee! ga achter Fernand aan rijden, of andersom??

mooi ritje, 270 km naar Limburg, ritje van 220 km en dan weer terug!
wordt hij ook weer eens lekker uitgelaten!

zaterdag eerst hier nog lekker wat TDM sleutelen, er staan al een paar klantenklusjes in de planning.
 
jaa, ik ga ook mee! ga achter Fernand aan rijden, of andersom??

mooi ritje, 270 km naar Limburg, ritje van 220 km en dan weer terug!
wordt :+ hij :+ ook weer eens lekker uitgelaten!

zaterdag eerst hier nog lekker wat TDM sleutelen, er staan al een paar klantenklusjes in de planning.
Grapjas :9
 
Het is er zo één.

[afbeelding]

Ik heb alleen de (enorm grote ) richtingaanwijzers er niet meer bij.
Bij mij paste het rek precies met de standaard richtingaanwijzers.

Foto van het rek zelf kan ik vanavond even maken.

Gemonteerd ziet het er dan zo uit.

[afbeelding]

Bedankt! We proberen nu eerst om op een andere manier een wat groter plateautje te maken. Ik moe trouwens zeggen, op die foto ziet het er heel anders uit dan mijn motor. Vraag me af of deze past op mijn TDM.
 
Bedankt! We proberen nu eerst om op een andere manier een wat groter plateautje te maken. Ik moe trouwens zeggen, op die foto ziet het er heel anders uit dan mijn motor. Vraag me af of deze past op mijn TDM.

Het rek is universeel, maar er moet wel een motor specifieke set montage beugels bij voor een type TDM wat jij hebt. Anders heb je d'r nog niets aan. Givi weet hoe ze geld moeten verdienen. Ik had een 4XT en heb er ruim een ton mee gereden (Veelal alleen met de topkoffer erop, maar soms ook met vrouw en 2 36ltr zijkoffer eraan. In de Eifel (bultje op en bultje af) Ging prima :Y

Zie mijn TDM;

full
 
Laatst bewerkt:
heb alleen de (enorm grote ) richtingaanwijzers er niet meer bij.
Bij mij paste het rek precies met de standaard richtingaanwijzers.
Heb dit rek op mijn TDM 850 en had dit ook op m'n KLE 500.

Voordeel van die grote richtingaanwijzers is dat ze achter de koffers vandaan komen en daardoor ook schuin/van de zijkant zichtbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje aan de TDM experts. Mijn vriendin heeft een 850 4TX en ik begin het om te haverklap olie bijvullen langzaam aan erg moe te worden. (om de 3 tot 5 honderd kilometer van max naar min, rookt niet, stinkt wel.) Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om de cilinders van een 900 op een 850 te knopen.

Is er hier iemand (Pieter ;)?) die dat al eens gedaan heeft en misschien advies kan geven hierover?

Er zijn een aantal mogelijke opties:
- op laten boren naar overmaat en overmaat zuigers erin.
- complete 900 erin hangen (donorfiets kopen), echter blijken de ophangpunten niet overeen te komen. Al weet ik niet welke en of het te "vermaken" is.
- cilinders (en evt. kop) van een 900 erin en de rest van de donor verpatsen.

Adviezen zijn welkom ;).

Edit: nog even een aanvulling:
Zijn de zuigers van een 3VD hetzelfde als van een 4TX?
Ik heb nog het idee om de uitgesleten cilinders te laten kotteren en van een nicasil laag te laten voorzien, de vraag is dan alleen of dat kan in combinatie met standaard zuigers /zuigerveren of moeten die dan ook van een ander materiaal zijn gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Zuigers van de 900 er in gaat hem niet worden denk ik. 900-blok in de 4TX kan, maar dan ben je wel serieus aan het verbouwen, dat red je niet met alleen het blok overhangen omdat o.a. het tandwiel anders staat.

De makkelijkste manier is via een koprevisie, eventueel in combinatie met honen van de zuigers. Als je mazzel hebt hoeven er niet eens overmaatse zuigers in.
 
Wij hebben inderdaad eens een TDM900 blok in een 4TX rijwielgedeelte gebouwd, het is mogelijk, maar kost erg veel ombouwwerk.
het grootste verschil is dat het voortandwiel 12 mm verder naar buiten staat, daarvoor is in een 850 frame geen ruimte. daarnaast kom je nog het een en ander tegen qua electro, en blokbevestiging.
dus de bovenbouw van het 850 blok laten reviseren (je hebt een pb met prijsopgave) of de 850 inruilen op een 900..

met vr groet,

Pieter
 
Heren, nog bedankt voor een leuke dag in limburg en belgie gisteren, vooral dat doorrijden met een paar van jullie was lekker!
Groet van een V-Strom rijder.
 
Zuigers van de 900 er in gaat hem niet worden denk ik. 900-blok in de 4TX kan, maar dan ben je wel serieus aan het verbouwen, dat red je niet met alleen het blok overhangen omdat o.a. het tandwiel anders staat.

Wij hebben inderdaad eens een TDM900 blok in een 4TX rijwielgedeelte gebouwd, het is mogelijk, maar kost erg veel ombouwwerk.
het grootste verschil is dat het voortandwiel 12 mm verder naar buiten staat, daarvoor is in een 850 frame geen ruimte. daarnaast kom je nog het een en ander tegen qua electro, en blokbevestiging.

Ok, blok overhangen is inderdaad al te veel werk als het blok al zoveel verschil heeft.

Echter heb ik gelezen dat de cilinders (en evt kop) van een 900 op het 850 drijfwerk zouden moeten passen. Is er iemand die dat al eens gedaan heeft?

Ik weet dat de 900's een Nicasil (of Alusil) coating op de wanden hebben zitten. Een revisie van de 850 kan ik best zelf echter is het dan voor mijn gevoel geen structurele oplossing. Yamaha had haar huiswerk beter moeten doen bij de ontwikkeling ;).

Anyway, laatste vraag: zijn 3VD zuigers identiek aan 4TX zuigers of zit daar nog verschil in? Ik weet dat Yamaha de 3VD zuigers ook in buitenboordmotoren heeft toegepast, alleen van de 4TX zuigers kan ik het niet 1,2,3 terug vinden.

Als die zuigers hetzelfde zijn kun je die voor een appel en een ei in de verenigde staten kopen ;). (± 70 dollar p/stk)


gr. Thijs
 
die zuigers kosten in NL ook maar een 70 - 75 euro.. dat is niet het probleem.
ik heb nog wel een aantal nieuwe staan in originele diameter (00) .
die mogen voor een net prijsje weg...

dus als je nieuwe zuiger wil...?

groet,

Pieter
 
Echter heb ik gelezen dat de cilinders (en evt kop) van een 900 op het 850 drijfwerk zouden moeten passen. Is er iemand die dat al eens gedaan heeft?





gr. Thijs


Het drijfstang small end is groter van een 900 dus dan moet je ook die vervangen (drijfstangen) , voor de rest past het gewoon , de kop van een 850 past daar dan ook weer op :)

3VD zuigers hebben minder compressie tov. van de 4tx
 
Laatst bewerkt:
die zuigers kosten in NL ook maar een 70 - 75 euro.. dat is niet het probleem.
ik heb nog wel een aantal nieuwe staan in originele diameter (00) .
die mogen voor een net prijsje weg...

dus als je nieuwe zuiger wil...?

groet,

Pieter

Hoi Pieter,

Dank voor het aanbod. Ik trek het allemaal eerst maar eens los (van de winter) voordat ik iets ga aanschaffen ;). Wellicht dat een overmaat beter is indien de ovaliteit te groot is.


gr. Thijs
 
Heeft er iemand nog een laag ruitje liggen voor een 900? Mag ook een ingekort of een beschadigd exemplaar zijn als de bevestigings gaten nog maar heel zijn.
 
Ik heb jl weekend een middenbok gemonteerd onder mijn TDM. Met mijn dagelijks woon-werk gebruik vond ik het toch een gemis dat ik die niet had, en het opbokken met een paddockstand wat onhandig bij de TDM.. dus geinvesteerd in een bokje van SW Motech.

Net dingetje, past mooi binnen de ruimte en op de originele bevestigingspunten. Zo te zien wordt ook de bodemvrijheid niet erg beinvloed. behalve als hij opgebokt staat 8-).
full


Verder inmiddels 6500km gereden sinds begin Maart. En het bevalt heel goed.
Verbruik bij woon-werk gemiddeld rond 1:24 a 25, uitschieters naar 1:26 en 1:18 bij vlammen in de Ardennen.
Daar merk je wel dat het vermogen wat beperkt is, als je achter wat zware (snelle) motoren een klim omhoog krijgt uit een langzaam bochtje, is het lastig bij te blijven op vermogen.

De aanpassing naar de TFX voorveren en de vrij dikke 20 olie bevalt toch wel goed. Enkel op hele slechte wegen is het wel eens iets 'te' maar zelfs in de Ardennen was het goed rijden en natuurlijk een stuk strakker door de bocht dan origineel.

De MPR3 banden doen het ook goed, maar mijn voorkeur is toch de Pirelli Angel. Onder hellingshoek vind ik die beduidend fijner rijden.

Km stand is nu (ca) 42,500 wat betekent dat ik eerdaags de klepspeling ga meten/stellen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan