Yamaha TDM 850 en 900 Topic DEEL 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij proberen tijdens het rijden boven zeg maar zo`n 100 kmh blijkt dat als ik +/- 10 cm hoger ga staan dat het gebulder rond m`n hoofd weg is.
misschien dat setje maar eens proberen?

probeer eens een double bubble ruitje, die drukt de rijwind meer naar de zijkant ipv omhoog.
 
Bij proberen tijdens het rijden boven zeg maar zo`n 100 kmh blijkt dat als ik +/- 10 cm hoger ga staan dat het gebulder rond m`n hoofd weg is.
misschien dat setje maar eens proberen?

Je bestaande ruit inkorten werkt ook goed, geen herrie wel meer rijwind.
Voor mij was de belangrijkste reden dat door de ruitversteller er ruimte boven de tellers is gekomen voor mijn Garmin, die zit nu mooi hoog in het zicht, vind ik erg prettig. Als je echt uit de wind en herrie wilt zitten zal je aan de FJR1300 moeten, of een soortgelijke motor, vrees ik
 
"race"ruitje ( dubble bubbel) van MDI , MRA of Fabri is voor mij de beste compromis. Deze ruitjes geven ook ruimte voor montage van de GPS achter het ruitje en boven de tellers.
In mijn geval ( L 1,8 m) gaat bij rechtop zit de luchtstroom halverwege de helm. Herrie is minimaal terwijl de winddruk nagenoeg geheel wordt weggenomen.
 
Laatst bewerkt:
De ruitversteller werkt prima, veel minder rijwind op het bovenlichaam. Er is nog wel wat herrie, ik wil er nog een ander ruitje opzetten die onder breder is en ik heb er net een setje spiegels van een Yamaha R1 opgezet, deze zitten op de kuip ipv. op het stuur. Ik heb sterk het idee dat veel windruis van de spiegels komt.
Ach, je probeert eens wat he :P

De fransen hebben hun GT uitvoering standaard met 'vaste' spiegels;

full


Vind ik best mooi, maar beneemt wel het zicht naar achteren.
Dus raad ik aan ook blinde hoek inzetjes op de spiegels te monteren.
(E-bay staat er vol mee)

Succes ...
 
De fransen hebben hun GT uitvoering standaard met 'vaste' spiegels;

[afbeelding]

Vind ik best mooi, maar beneemt wel het zicht naar achteren.
Dus raad ik aan ook blinde hoek inzetjes op de spiegels te monteren.
(E-bay staat er vol mee)

Succes ...

Deze foto's had ik ook gezien, daar komt het idee vandaan ;)
Ik kon geen informatie vinden over deze aanpassing, ik ben wel benieuwd of ze er ook een extra frame ingebouwd hebben voor wat meer stevigheid. Het kuipwerk is bij de TDM nogal... eh... flexibel :P
 
Deze foto's had ik ook gezien, daar komt het idee vandaan ;)
Ik kon geen informatie vinden over deze aanpassing, ik ben wel benieuwd of ze er ook een extra frame ingebouwd hebben voor wat meer stevigheid. Het kuipwerk is bij de TDM nogal... eh... flexibel :P

Ja, er zit een subframe/beugel voor de spiegels in. Ook zitten er verbreders / opvullers in de kuipknikken van de zijkanten. Hierdoor is de GT-ruit ineens ruim voldoende (ook voor langere rijders)
De motorbedekkende kuipdelen vind ik minder mooi. Het TDM design is hiervoor niet bedoeld (vind ik teminste) De city-case koffers zijn daar in tegen weer een enorme PLUS, omdat de koffers zo binnen de spiegels blijven. (Maar da's ook puur smaak natuurlijk)
Ik zou alleen willen weten of de spiegels (met subframe dus) universeel, of ook echt voor de TDM gemaakt zijn?
 
Ja, er zit een subframe/beugel voor de spiegels in. Ook zitten er verbreders / opvullers in de kuipknikken van de zijkanten. Hierdoor is de GT-ruit ineens ruim voldoende (ook voor langere rijders)
De motorbedekkende kuipdelen vind ik minder mooi. Het TDM design is hiervoor niet bedoeld (vind ik teminste) De city-case koffers zijn daar in tegen weer een enorme PLUS, omdat de koffers zo binnen de spiegels blijven. (Maar da's ook puur smaak natuurlijk)
Ik zou alleen willen weten of de spiegels (met subframe dus) universeel, of ook echt voor de TDM gemaakt zijn?

Hoe kom je aan die informatie over dat subframe?
Ik heb ernaar gezocht maar niets gevonden :N
 
er zal wel een extra frame in moeten, zo stevig is een TDM900 kuip niet... alle delen moeten erop zitten om het geheel stabiel te maken..
 
er zal wel een extra frame in moeten, zo stevig is een TDM900 kuip niet... alle delen moeten erop zitten om het geheel stabiel te maken..

Daarom zou ik wel eens willen weten hoe die beugel of frame er dan uit ziet. Als het eenvoudig te kopiëren is ga ik er ook een maken, beetje extra stevigheid is niet verkeerd ;)
 
Zijn er hier op het forum mensen die geëxperimenteerd hebben met de carburatie van een TDM850 3VD?

Ik hen nieuwe gasbuizen en naalden in de mijne gezet. Van Kedo.
De originele sproeiers en luchtfilter zitten erin, luchtfilter nieuw.

Ik heb bij circa 1/3 gas tot 3000rpm dat de motor een beetje hikt en rommelt.

Naar mijn mening loopt hij wat rijk, onderin.

Ik heb de gasnaald al laten zakken maar dat scheelde alleen in het gebied na dat ik aangaf.

Hebben er mensen kleinere stationair sproeiers geprobeerd of de luchtschroeven verder open (meer slagen uit) geprobeerd. Ik heb ze nu op 2,5 slag staan, standaard op 2 slagen dacht ik.

Het experimenteren neemt veel tijd in beslag bij een TDM omdat ze de carb's zo ver weg hebben gestopt.

Ik ben al blij dat hij nu redelijk loopt want in het begin toen ik hem net gekocht had was het één drama maar ik geef niet snel op.

Hij liep meer op één pit dan op twee en weer bougies eruit enz.

Verder is het een fijne motor om mee te sturen.

Andere oplossingen zijn ook welkom natuurlijk.

Groeten Ramon
 
Laatst bewerkt:
OK bedankt, ik dacht 2 zal ze op 3 zetten.

Klopt m'n gevoel toch betreft het rijk lopen onderin.

Je merkt het ook hoe warmer de motor wordt hoe meer moeite hij krijgt.

Ik laat weten hoe het uitpakt.

Ik zat ook nog aan andere bougies te denken van die iridium ofzo, nu heb ik de standaard ngk's erin.

Ramon
 
Hoe kom je aan die informatie over dat subframe?
Ik heb ernaar gezocht maar niets gevonden :N

Ik ben op zoek geweest naar de Bulldog zijkuipdelen met de lucht inlaten. Deze bleken als gelimiteerde oplage te zijn uitgebracht op de franse GT-modellen van de TDM900 (slechts 2 jaar) Hierna heeft Bulldog (het externe bedrijf dat de kuipdelen ontworpen had) de copie toestemming ingetrokken (Fransen zijn erg wispelturig. Vast een geldkwestie) Als alternatief heeft Yamaha frankrijk toen de uitvoering met de kuipspiegels uitgebracht (incl. kuipverbreders) Ook dit is een tedelijke actie geweest (zucht)
Op de franse Yamaha site moet er vast nog wel wat over te vinden zijn. En alders kun je altijd contact met ze opnemen. Ook in het engels, want het core bedrijf is natuurlijk japans en japanners spreken geen frans. (Verstandige jongens die japanners :Y )

Succes met je speurtocht. En graag je bevindingen hier delen. Er zullen vast meer TDM-ers interesse hebben in kuipspiegels en de bevestiging hiervan.
 
Weet iemand nog een gebruikte uitlaat collector liggen voor een Yamaha TDM 850 3vd ? Ben druk zoekende om een TDM weer snel terug op de weg te krijgen, maar helaas is het moeilijk om aan hele uitlaat te raken. Misschien dat iemand een goeie tip heeft.

Alvast bedankt.
 
Zo weer bezig geweest met de carburateur afstelling.

Gasnaalden staan nu in de laagste stand en mengselschroeven op 3,5 slag.

Ik ben redelijk tevreden over de afstelling zoals hij nu is.

Nu maar eens wennen aan de motor en nog een voorvork keerkring vervangen.

Dus voorvork olie regelen of gewoon motorpolitie erin, nog iemand tips voor hoeveelheid en viscositeit?

Nog andere tips voor de vork als hij toch uit elkaar gaat?

Ramon
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek geweest naar de Bulldog zijkuipdelen met de lucht inlaten. Deze bleken als gelimiteerde oplage te zijn uitgebracht op de franse GT-modellen van de TDM900 (slechts 2 jaar) Hierna heeft Bulldog (het externe bedrijf dat de kuipdelen ontworpen had) de copie toestemming ingetrokken (Fransen zijn erg wispelturig. Vast een geldkwestie) Als alternatief heeft Yamaha frankrijk toen de uitvoering met de kuipspiegels uitgebracht (incl. kuipverbreders) Ook dit is een tedelijke actie geweest (zucht)
Op de franse Yamaha site moet er vast nog wel wat over te vinden zijn. En alders kun je altijd contact met ze opnemen. Ook in het engels, want het core bedrijf is natuurlijk japans en japanners spreken geen frans. (Verstandige jongens die japanners :Y )

Succes met je speurtocht. En graag je bevindingen hier delen. Er zullen vast meer TDM-ers interesse hebben in kuipspiegels en de bevestiging hiervan.

Ik heb het hele internet zo ongeveer wel afgestruind, maar weinig info gevonden hoor :N
Dus heb ik de ongehoorde stap genomen een engelstalige mail naar een franse Yamaha-meneer te sturen. Eens kijken of die wat kan vertellen als-ie van de schrik bekomen is :P
Maar ik ben bang dat we er weinig van gaan horen :')

Na een paar dagen rijden zijn de vermoedens trouwens wel bevestigd ja, de spiegels trillen teveel en je ziet er minder in dan de originele. Nou hangt dat laatste er natuurlijk maar net vanaf wat voor spiegels je gebruikt, die ik van R1 heb gebruikt hebben vrij korte steeltjes ;)
Eerst maar eens kijken of Frankrijk iets oplevert... :z
 
Zo weer bezig geweest met de carburateur afstelling.

Gasnaalden staan nu in de laagste stand en mengselschroeven op 3,5 slag.

Ik ben redelijk tevreden over de afstelling zoals hij nu is.

Nu maar eens wennen aan de motor en nog een voorvork keerkring vervangen.

Dus voorvork olie regelen of gewoon motorpolitie erin, nog iemand tips voor hoeveelheid en viscositeit?

Nog andere tips voor de vork als hij toch uit elkaar gaat?

Ramon

Doe NOOIT motorolie in je voor vork 5 of 10 W en maak het veertje van de keerring meteen ff iets strakker
 
Weet iemand nog een gebruikte uitlaat collector liggen voor een Yamaha TDM 850 3vd ? Ben druk zoekende om een TDM weer snel terug op de weg te krijgen, maar helaas is het moeilijk om aan hele uitlaat te raken. Misschien dat iemand een goeie tip heeft.

Alvast bedankt.

voldoende uitlaten op voorraad, mail maar even wat je nodig bent: hpsmotoren@Hotmail.com
 
Waarom nooit motorolie?

Is toch ook 10w ?

Ramon

de dikte kan wel gelijk zijn, maar dat zegt niets over de samenstelling...
motorolie is om te smeren, voorvorkolie is om te dempen!

als je er niet meer verstand van hebt: afblijven en laten doen!
breng jezelf en medeweggebruikers niet in gevaar!!!
 
Duidelijk Pieter bedankt.

Ik heb het met een vriend van me die bij WP werkte (helaas bestaat WP in Malden niet meer) hier wel eens over gehad.
Over de verschillende toevoegingen en eigenschappen van olie. De basis van de olie is altijd vrijwel gelijk alleen voor de specifieke toepassing wordt een dope (toevoeging) toegevoegd. De basis toepassing van olie is over het algemeen het smeren van iets onder bepaalde omstandigheden.

Bij olie voor veering/demping speelt buiten smering en demping ook veroudering/vochtopname een rol en nog wat minder prominente eigenschappen.

De conclusie was motorolie kan wel gebruikt worden maar was zeker niet ideaal.

Ik zal even opzoeken welke olie de TDM graag in de vork wil en die komende week even halen, de keerringen heb ik al liggen.

Groeten Ramon
 
In de TDM voorvork kan je SAE 10 (origineel) of SAE 15 toepassen.
met SAE15 wordt de demping wat stugger, kan een TDM850 voorvork wel hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan