Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

De TDM 900 gaat na 45000 probleemloze en leuke kilometers weg. ;(

Maar in de plaats komt de Tracer 700. Eindelijk een goed alternatief voor de TDM.
Ik was verkocht na een proefrit. :]
 
Ik heb op de XSR700 en 900 gereden voor MotoPlus (komt binnenkort uit), de 700 is echt een top ding!! De Tracer 700 zou ook mijn keuze zijn als vervanging voor de TDM momenteel.
De 900 vond ik wat minder...
 
..Voorlopig wordt er (als het goed is) alleen helemaal niks anders gekocht want ik heb net mijn TDM flink geserviced met een nieuwe kettingset en het nalopen van de achterbrug / linksysteem en dat helemaal opnieuw ingevet.

zie enkele foto's!

full
 
En weer gemonteerd met nieuwe Tsubaki Alpha ketting. De oude had het 43,500km volgehouden, best netjes vond ik!

full


En alweer 500km verder kan ik melden dat het weer heerlijk rijdt! :]
 
Laatst bewerkt:
Hierzo,

Maar dit is het 2e voortandwiel bij deze kettingset. Rond de 17,000km heb ik de eerste vervangen. Deze heeft dus ca 25,000km gelopen, en dan vind ik de slijtage niet echt tegenvallen!

full
 
Even een vraagje, is het vervangen van koppelingsplaten een moeilijk klusje of is het voor een technisch onderlegde motorrijder goed te doen?
 
Even een vraagje, is het vervangen van koppelingsplaten een moeilijk klusje of is het voor een technisch onderlegde motorrijder goed te doen?


Is goed te doen, maar waarom zou je. Nog niet tegen gekomen dat het nodig was de platen te vervangen.
Wel koppelingsveren en koppelingskabel.
Als je de kabel vervangt koop dan een originele.
 
Laatst bewerkt:
Hoi!

Mijn achterlicht doet het niet meer zag ik vanmorgen? Wel vaag, want remlicht werkt prima. Maar ik zie maar 1 lampje zitten? Vraag ik me af of de lamp kapot is of wat anders. Gebben heeft de afgelopen dagen wel een topkoffer erop gezet. Maar dat kan hierop toch geen effect hebben?
 
Hoi!

Mijn achterlicht doet het niet meer zag ik vanmorgen? Wel vaag, want remlicht werkt prima. Maar ik zie maar 1 lampje zitten? Vraag ik me af of de lamp kapot is of wat anders. Gebben heeft de afgelopen dagen wel een topkoffer erop gezet. Maar dat kan hierop toch geen effect hebben?


is duplo lampje
 
Is goed te doen, maar waarom zou je. Nog niet tegen gekomen dat het nodig was de platen te vervangen.
Wel koppelingsveren en koppelingskabel.
Als je de kabel vervangt koop dan een originele.
Bedoel je nu dat bij een TDM de koppelingsplaten haast nooit versleten zijn maar dat het bijna altijd ligt aan de koppelingsveren?
Bij mij slipt de koppeling als ik echt stevig in toeren doortrek en dat met het aangrijppunt van de koppeling die aan het eind van de koppelingshandelslag ligt doet mij toch vermoeden dat m'n koppelingsplaten aan vervanging toe zijn.
 
Bedoel je nu dat bij een TDM de koppelingsplaten haast nooit versleten zijn maar dat het bijna altijd ligt aan de koppelingsveren?
Bij mij slipt de koppeling als ik echt stevig in toeren doortrek en dat met het aangrijppunt van de koppeling die aan het eind van de koppelingshandelslag ligt doet mij toch vermoeden dat m'n koppelingsplaten aan vervanging toe zijn.

waarschijnlijk met een nieuw setje drukveren op te lossen, of je moet ooit eens auto olie in de motor hebben gegooid.
 
Bedoel je nu dat bij een TDM de koppelingsplaten haast nooit versleten zijn maar dat het bijna altijd ligt aan de koppelingsveren?
Bij mij slipt de koppeling als ik echt stevig in toeren doortrek en dat met het aangrijppunt van de koppeling die aan het eind van de koppelingshandelslag ligt doet mij toch vermoeden dat m'n koppelingsplaten aan vervanging toe zijn.

Dat heb ik dus ook. En de veren zijn al door de vorige eigenaar vervangen. En nieuwe olie helpt ook niet.
Als ik dan flink stevig doortrek schieten de toeren omhoog maar voel ik niets van kracht ontstaan, totdat die er met een schok plots inkomen.
 
Dat heb ik dus ook. En de veren zijn al door de vorige eigenaar vervangen. En nieuwe olie helpt ook niet.
Als ik dan flink stevig doortrek schieten de toeren omhoog maar voel ik niets van kracht ontstaan, totdat die er met een schok plots inkomen.
Dan zou ik toch koppelingsplaten vervangen en zwaardere koppelingsveren erin zetten,ben je in één keer klaar,denk dat ik dat bij die van mij ook maar ga doen.
 
Dat is altijd afdoende!
de dikte van de platen kan nog wel goed zijn, maar oppervlak verglaasd, daardoor minder stroef.

nieuwe koppelingsplaten eerst een dag in een oliebadje leggen, inweken, voorkomt verbranding van de platen.
 
toch lampje dus...... heeft iemand ervaring hoeveel kappen eraf moeten om daarbij te kunnen? :S

Geen kappen. alleen het gereedschapsetje eruit dan kan je erbij. Lamphouder is bajonetsluiting.
Lukt niet als je grote handen hebt......
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik dus ook. En de veren zijn al door de vorige eigenaar vervangen. En nieuwe olie helpt ook niet.
Als ik dan flink stevig doortrek schieten de toeren omhoog maar voel ik niets van kracht ontstaan, totdat die er met een schok plots inkomen.


Als uiteindelijk het vermogen WEL overgedragen wordt is het stroefheid van de kabel en niet de platen of de veren die de koppeling laten slippen.
 
Is goed te doen, maar waarom zou je. Nog niet tegen gekomen dat het nodig was de platen te vervangen.
Wel koppelingsveren en koppelingskabel.
Als je de kabel vervangt koop dan een originele.

Op mijn 4TX was het met 15.000 km's op de teller dus wél nodig, Als gevolg van net te lang doorrijden met slappe veren (en dus slippen van de koppeling bij flink accelereren) toch echt de platen versleten.
 
Bedankt Nico! En ik me maar druk maken..... T is alweer gefixt. Die engineers bij Yamaha hebben op de TDM wel verstandig werk verricht. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan