Yamaha tenere 1200 uit 2011

Status
Niet open voor verdere reacties.

Komt goed

Die hard MF'er
17 sep 2022
459
64
Dames en heren

Wat tanken jullie in de tenere 1200? Kan daar probleemloos euro 95 in?
 
Er zijn weinig motoren waar probleemloos 95 in kan, tenzij je ze dagelijks rijdt als een auto.
 
Als je het kan betalen; gewoon de super tanken.
Kost wat meer; krijg je ook wat meer km/l en minder slijtage van de rubbers etc.
Merk zelfs bij mijn 2018 motor dat hij gewoon beter loopt met super i.p.v. eur.95
Desnoods wissel het af.
 
Dus 95 moet kunnen. Ik heb net de handleiding gevonden en er staat loodvrij superbenzine minimaal loodvrij 95 dus dan ga ik vanuit dat 95 moet kunnen
 
En om de zoveel tijd zo'n flesje van die reiniger erin gooien werkt ook goed.
 
Ik heb met twee Tenere 1200 motoren meer dan 100 000km gereden op 95... noworries.
Echt waar. Nou dan weet ik dat ook weer. Stond ook in de handleiding minimaal 95 loodvrij dus moet goed gaan anders zou het niet vermeld staan lijkt mij. Want het scheelt best wel wat geld pet tankbeurt thnx
 
Het gaat niet om 95 of 98, maar om de ethanol. De vraag is of hij daar klaar voor is, maar ik denk bij 2011 van wel.

Overigens heb ik ook bij mijn oudere carb fietsen gewoon E10 getankt, nooit een probleem gehad.

Tank alleen ethanolvrij voor de winterstop.
 
Ik vertik het om 95 te tanken. Ik vind het troep.

Goed dat je tenminste voor jezelf spreekt..


Ik rij nu al meer dan 15 jaar met 95, verschillende motoren... en auto's... en ben echt geen ellende tegengekomen hoor..
Jij mag het gerust troep noemen... daarom is het nog niet zo.



Dat je je motor met een volle tank 95 niet een hele winter in de stalling moet zetten lijkt me duidelijk, maar wanneer je je motor gebruikt?
 
Exact.

Als je de motor gebruikt als een auto en elke week gemiddeld een tank leeg rijdt, geen probleem.

Gebruik je 'm zoals veel mensen een motor gebruiken, op een 10 tal mooie dagen een zomers ritje en tussendoor een paar weken tot maanden in een hok: beter zo weinig mogelijk ethanol erin.
 
Exact.

Als je de motor gebruikt als een auto en elke week gemiddeld een tank leeg rijdt, geen probleem.

Gebruik je 'm zoals veel mensen een motor gebruiken, op een 10 tal mooie dagen een zomers ritje en tussendoor een paar weken tot maanden in een hok: beter zo weinig mogelijk ethanol erin.
Tien dagen per jaar, stop dan helemaal ermee.
 
Goed dat je tenminste voor jezelf spreekt..


Ik rij nu al meer dan 15 jaar met 95, verschillende motoren... en auto's... en ben echt geen ellende tegengekomen hoor..
Jij mag het gerust troep noemen... daarom is het nog niet zo.



Dat je je motor met een volle tank 95 niet een hele winter in de stalling moet zetten lijkt me duidelijk, maar wanneer je je motor gebruikt?
Ja dat weet ik. Daarom praat ik ook alleen voor mezelf en hoor je mij ook niet zeggen dat mijn menig een feit is;).

Kon het allemaal wel weer gaan uitleggen en heel betoog gaan houden waarom. Maar dan wordt dit weer een topic omtrent e10 en e5. Daar zijn al genoeg topics over gegaan.
 
Kan probleemloos 95 E10 in. En als je weet dat die langer dan een maand stil gaat staan 98 E05 ingooien.
 
Als je dat 10 keer per jaar doet loop je meestal ook niet echt hard.
Maar ik ken motorrijders die geen 1000 km per jaar halen. Ik hoef er daarvoor niet op neer te kijken.

Maar dus, goed advies hierboven! Tank gerust 95 als je vaak rijdt, zo weinig mogelijk ethanol als je 'm even parkeert.
 
Laatst bewerkt:

Je kan dit soort kleine vraagjes ook in het super tenere topic vragen @Mariotje1989
 
In mijn ervaring hebben carb motoren last van 95, injectoren niet.
Naar mijn vermoeden is de Tenere uit 2011 al wel injectoren. Zal niet echt een issue geven. Laat je hem de winter staan, dan liever 98.
 
er bestaat al een topic om onzin over E95 te verkopen !

:Y


Slotje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan