Yamaha tr1 restomod

Zoals in eerdere posts te lezen is wil ik spaakwielen op me tr1 bouwen.
Hiervoor heb ik alle delen al in huis. Echter heeft een tr1 achter een gesloten kettingkast waardoor er nog wat gerommeld moet worden voordat het achterwiel goed past. Om tegelijkertijd te kunnen rijden en sleutelen daarom maar een 2e gekocht *O* :


img9169w.jpg

+/- 20j stil gestaan. Ik wil hem aan de praat helpen zodat ik weet wat voor "vlees" we in de kuip hebben. Blok is los en startmotor draait na een revisie beurtje ook soepel.


voor3.jpg

ouwe vieze carbs :N

tussen.jpg

uit elkaar getrokken om schoon te maken :Y

voor2.jpg

boutjes :N

tussen2.jpg

boutjes :Y


na3f.png

hoppa!

vonk hebben we intussen ook, morgen eens kijken of het beestje wil lopen. Daarna de onderdelen conserveren en terug naar tr1 nummer 1 :z
 
Als ik me er even mee mag bemoeien????

Een Yamaha xs650 achterwiel/naaf past zonder al te veel moeite, het originele tandwiel van de tr1 past op een xs650 naaf. Het achter wiel 20mm naar links laten verspaken, of het tandwiel met adapter verplaatsen. Voor het voorwiel kun je ook een xs650 wiel nemen, de schijven van de tr1 passen op een xs650 naaf, en als je de xs650 steek as afdraaid aan een kant past die in de tr1 vork.

Ik heb er zelf ook een gehad, verbouwt, en ben al druk op zoek naar foto's.

Overigens kun je ook heel veel info van www.tr1.de halen, met name over de fietsen van Sepp Koch.
 
Laatst bewerkt:
hey Stukgatie,

thnx voor je info. Dat xs 650 velgen makkelijk passen weet ik. Echter Heb ik van diezelfde Sepp vernomen dat er wel eens gevallen gemeld zijn dat het in offset spaken i.c.m. het ontbreken van een schokdemper tussen tandwiel drager en naaf problemen gaf. Daarnaast zijn xs spaakvelgen redelijk zeldzaam.

De gl1000 en gt750 hebben dezelfde as diameters dus hoef ik ook niet aan te morren en kan ik dezelfde assen gebruiken.

ben wel benieuwd naar je project, heb een erg grote map met tr1 caferacers / versies met spaakwielen dus wellicht ken ik hem al :).
 
Hmmmm, Ik heb nog een voor wiel staan. Ja, er zit geen demper in het achter wiel, echter werd er gesteld dat de versnellings bak dit gebrek zou compenseren. Ik heb er overigens nooit problemen mee gehad. Goed lezen, er staat daar heel veel info. Het heeft mij althans enorm geholpen.
Sepp is trouwens ook heel goed te benaderen, niet geschoten is altijd mis!

Wil je echt dat ik je topic ga vervuilen met mijn plaatjes? Ik heb echt een shit load foto's van de verbouwing.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt natuurlijk dat het krachtsverloop een stuk vlakker is aan het achterwiel dan direct op de krukas. Echter zijn de fietsen natuurlijk niet voor niets voorzien van trillingsdemper. Bovendien wil ik de dichte kettingkast behouden, een afneembare kettingdrager is dan vrijwel noodzakelijk.

De complete shitload is idd wellicht wat veel voor dit topicje, zeker gezien ik zelf nog nouwelijks interessante plaatjes heb, maar vooruit, gooi er eens eentje in van het voltooide apparaat! :)
 
img93011.jpg


De donor is goed en wel uit elkaar gehaald en opgeslagen tot dat er onderdelen nodig zijn.

Iemand hier toevallig nog interesse in?:

img9299j.jpg

Restant dat ik niet ga gebruiken, mag weg voor minder dan de hoofdprijs

img9300l.jpg

Vond ook nog twee stuurtjes in de schuur, lage mag weg voor 10 grote voor 15
 
update van het spaakwielen project:


Mijn tr1 heeft een dichte kettingkast en gietwielen:
1005413.jpg




Om optisch gelul moet daar een spaakwiel in komen, waarbij de trommel rem behouden moet blijven. Was dus zoeken naar een naaf. Ik vond al weer bijna een jaar terug dit GT750 wiel:

wielf.png


Qua dimensies ligt dit wiel een goed eind in de richting:
Mijn motor heeft 69pk en 81NM bij 5500rpm, een gt750 heeft 67pk en 75NM bij 5500rpm. Daarnaast beschikt een gt750 wiel over een afneembare tandwiel drager en dezelfde asmaat.



Maar het probleem zit hem er in dat een tr1 een dichte kettingkast heeft. Deze wil ik kost wat kost behouden want 50.000km geen ketting onderhoud is me dat beetje extra knutselen meer dan waard. Dus de GT750 tandwieldrager moet in de tr1 kettingkast gaan passen.

Hier zie je het verschil: Links de tr1 tandwieldrager met haakse hoeken om een goede afsluiting van de tandwielkast te verzorgen. Rechts de mooi organisch gevormde (hij zit in het zicht) gt750 tandwieldrager.

img9328w.jpg





Om alles passend te krijgen eerst maar eens de originele situatie getekend (doorsnede):

originelesituatie.png



Om vervolgens de gt750 tandwieldrager erin te mikken:

gt750situatie.png




Valt me alles mee. Het tandwiel heeft de boutgaten op een nèt te grote steekcirkel zitten en het tandwiel moet een offset van 3mm krijgen, en voor het afsluiten van de kettingkast moet ik een mof gaan draaien die over de naaf past. Maar gelukkig kan de tandwieldrager zelf ongewijzigd blijven, wat het risico op verzwakkingen voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Eventjes een vraag over iets anders, hoe heb je die witte letters van dat sportzadel weten te verwijderen?
Dat zou mijn zoektochtje naar een zadel voor mijn suzuki vergemakelijken, daar staat meestal HONDA op, en dat hoef ik niet op mijn soes om logische redenen.

Alvast bedankt :)
 
met thinner lukt dat goed,

wel snel en goed na spoelen met water om aantasten van het skay te voorkomen.
 
hey Martijn!

je bent zelf ook lekker bezig zo te zien :)


goed om te zien dat je ondanks je stage bij Tecnotion toch nog goed terecht bent gekomen (dus nog aan het klooien bent met echte motortjes bedoel ik daarmee ;) )
 
haha ;)

met wat kunst en vliegwerk krijg je ook deze kolos soepel door de bochten, geen lineaire motor dus... hoewel het erg vet zou zijn als de nederlandse wegen van magneetplaten voorzien waren, we een paar ironcore's onder onze fietsen konden schroeven en gaan..

volgend project misschien!
 
haha ;)

met wat kunst en vliegwerk krijg je ook deze kolos soepel door de bochten, geen lineaire motor dus... hoewel het erg vet zou zijn als de nederlandse wegen van magneetplaten voorzien waren, we een paar ironcore's onder onze fietsen konden schroeven en gaan..

volgend project misschien!


:X is dat hetzelfde als een Fyra :+
 
:X is dat hetzelfde als een Fyra :+

Fyra is een grote faal, mijn idee daar en tegen.. oh wacht ;)

Anyways, op het tr1 front eindelijk weer wat nieuws te melden:

img0661rj.jpg


Spaakvelg zit er voor eindelijk in. Was aardig wat gepruts, moesten andere remschijven komen, die moesten gecentreerd en uitgelijnd worden, voor de kilometer teller aandrijving moest wat gefabriekt worden en natuurlijk het wiel zelf (afkomstig van een gl1000) in het midden krijgen. Kost wat tijd maar vind het stukken mooier dan gietwielen en meteen al met een alu velg.

Remschijven zitten mooi in het midden:
img0664zx.jpg



en de tr1 kilometerteller aandrijving past er ook weer op:
img0663rk.jpg
 
Past er best goed bij è?

Vorige fotos waren van de proef passing, alles is nu afgewerkt en staat te wachten voor de definitieve inbouw (+/- dan wanneer ik mijn voorband opgereden heb).

w2rc.jpg



Ondertussen begonnen een matchend achterwiel te bouwen. Allereerst spaken gepoetst:

fj7e.jpg

Het voordeel van een vette ketting: met wat ellebogen vet komen er weer keurige spaken tevoorschijn!


an3q.jpg

Hier begonnen met het inspaken van een alu velg. Echter is de velg niet helemaal naar wens: is namelijk bedoeld voor een wiel met een kleine offset. Iemand interesse? ik mag nl opzoek naar een andere.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Lelijke slashcut dempers:

wy1j.jpg



veranderd in reverse cone dempers:

0c5q.jpg




waarom niet gewoon megaton dempertjes kopen?

a) te duur
b) te luid
b) die zijn verchroomd, deze zijn volledig RVS
 
Laatst bewerkt:
Opr.tten Oma....je kost nu al jaren geld met je 35-jaar pensioen vreten..........

Maar goed..Brikos,verklaar je nader..waar blijf je met je updates? Het is toch niet `spaak`gelopen?(wink,wink)
 
Laatst bewerkt:
haha, nee zeker niet! We gaan langzaam maar gestaag :)
voor het achterwiel ben ik nog opzoek naar een andere velgrand.


Vanwege lekkende benzine kranen maar eens begonnen met een nieuwe tank te fabriceren: (het fotomodel is de sloper die ik als maat gebruik, komt natuurlijk uiteindelijk op de zwarte)

oud:
gwfh.jpg



en een mockup van hoe het moet worden:
chbe.jpg


tunnel is afkomstig van een tr1 tank waar ik de wangen van een xs1100 tank op ga maken. (xs tank was rot van binnen dus open maken was enigste manier om hem te redden, anders was het natuurlijk zonde)

Deze tank lijkt sterk op die van een tr1 maar heeft een rechte onderkant en ligt daardoor veel mooier in lijn met het sportzadel. Nadeel is wel dat er dus aardig wat gehobbyd moet worden voordat het past, maargoed: daarvoor heet het hobby.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan