Beste TRX-liefhebbers,
Tl;dr: vrees dat uitlaatklep rechter cilinder verbrandt is. Motor start of loopt niet. Klopt dat met
dit filmpje en knallen uit de uitlaat terwijl deze niet heet is?
Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van de wel bekende TRX van Kars. Na zo’n 1300km in bezit zijn wij er mee op een vakantie van 3000km gegaan (hier voor heb ik een DB-killer gemonteerd). Hier viel me zeer hoog olieverbruik op, dat voor de vakantie nog niet zo hoog was geweest (1L/750km). Hier door kan het zijn dat het niveau eens wat aan de lage kant is geweest, al heb ik het goed geprobeerd bij te houden.
Fast-forward naar de laatste dag van onze vakantie (Duitse snelweg, bijna thuis). Tijdens het optrekken vanaf een tankstation waar we een tijd gestopt hadden, viel ineens mijn vermogen weg. Omdat ik bang was voor een vastloper vanwege het olie-gebakel, heb ik direct de koppeling ingeknepen en de motor afgezet. Uiteindelijk op een aanhanger naar huis.
Tijdens het starten hoor je geen overdreven mechanische geluiden. Wel klinkt het starten ‘asymmetrisch’ je hoort klappen van het blok. Ik heb, om een aantal dingen uit te sluiten, de spoeiers schoongemaakt (één kant zat verdacht verstopt) en de bougies vervangen (die zagen er erg slecht uit, de nieuwe geven beide een vonk). Dit haalt helaas niks uit.
Mijn vader vreest een verbrande (uitlaat)klep vanwege de klappen uit de uitlaat die je in
dit filmpje van het starten hoort. De klappen worden niet veroorzaakt door een hete uitlaat (motor loopt niet) dus er moet bijna wel ontsteking in de uitlaat zijn.
Om ons vermoeden te checken hebben we geprobeerd te starten zonder elk van beide bougies. Zonder de linker bougie hoorden we totaal geen ontsteking of reactie op gas. Zonder rechter bougie hoorden we klappen en neigde de motor op een gegeven moment aan te slaan op 1 cilinder. Hierom vermoeden we dat een uitlaatklep van de rechter cilinder verbrandt is.
Kloppen onze waarnemingen en aannames? Kunnen jullie met TRX-specifieke kennis hier meer over zeggen?