Yamaha Virago xv535 uit 92 benzinepomp issues

AapO

Rookie
4 sep 2020
6
0
Hoi,

ik ben bezig om een oude virago op te knappen enkel loop ik al een tijdje tegen een vreemd probleem aan, misschien dat jullie mij kunnen helpen.

In principe gaat het om een electrisch probleem met de brandstof pomp, wanneer het contactslot aan gaat zou er via een relais de brandstofpomp aan moeten gaan voor een x aantal seconden ? maar dit gebeurt dus niet en komt er dus geen benzine in de carburateur.

Het relais is een 4 pins omron relais zoals deze:
1599228703311.png

Nu weet ik niet of ik in de goede hoek aan het kijken ben, maar ik heb 3 reserve relais geprobeerd en ze doet het allemaal niet, ik heb geen idee of het uberhaupt aan het relais ligt. (ik weet ook niet exact hoe die werkt). er zijn 4 draden, 2 ervan staan 12 volt op en komen van de killswitch, dan heb je een draad die komt van de ecu en een draad die richting de brandstofpomp gaat. (als ik een draadje tussen de 12 volt en de brandstofpomp zet dan hoor ik hem gewoon ratelen dus de pomp is verder ok, dit heb ik getest en ik zie benzine gepomp worden).

wellicht kijk ik in de verkeerde hoek maar ik begrijp niet waarom ik het niet werkend krijg :P

Iemand misschien een idee ?

Met vriendelijke groet,

AapO
 
meestal zit een brandstofpomprelais om pas in te schakelen als er aan een aantal voorwaarden word voldaan.
zoals killswitch, zijstandaardschakelaar, spanning op de rood/witte draad, vonk aanwezig.
 
Hier heb ik het schema:

20200904_172106.jpg


Dit is het schema wat overeenkomt met alles betreft de relais en ecu, echter zit er een andere rechterhand switch op (vermoedelijk europees/engels) en die heeft een iets andere aansluiting het schema hiervoor komt overheen met dat van de UK versie op een andere bladzijde maar in feite werkt alles naar behoren betreft verlichting en bij het inklappen van de zij standaard kan ik de motor starten (althans hij gaat over) ik heb de bougies wel vervangen maar geen idee of hij goed vonkt ik gok van wel aangezien de motor wel gelopen heeft vermoed ik.
 
Hier heb ik het schema:

Bekijk bijlage 1540009

Dit is het schema wat overeenkomt met alles betreft de relais en ecu, echter zit er een andere rechterhand switch op (vermoedelijk europees/engels) en die heeft een iets andere aansluiting het schema hiervoor komt overheen met dat van de UK versie op een andere bladzijde maar in feite werkt alles naar behoren betreft verlichting en bij het inklappen van de zij standaard kan ik de motor starten (althans hij gaat over) ik heb de bougies wel vervangen maar geen idee of hij goed vonkt ik gok van wel aangezien de motor wel gelopen heeft vermoed ik.

Ik zie wel het Starting Cut off relais.
Dat is toch een veiligheidsrelais ?
 
de ontstekings unit in dit schema, verbind het relais met de massa.
als er op de rood/zwarte spanning staat en je de blauw/rode aan de massa legt, dan moet de pomp draaien en het relais werken.
als dat niet het geval is en de pomp en relais zijn goed, dan moet je kijken waarom de ecu de draad niet aan massa legt.
dat kan de koppelingsschakelaar zijn, of omdat er geen spanning/signaal op de bobines is, de kill switch niet werkt.
en als je niet zeker weet of de bougies vonken, dan zou ik dat eerst maar controleren, met een vermoeden kom je niet ver.
 
Laatst bewerkt:
de ontstekings unit in dit schema, verbind het relais met de massa.
als er op de rood/zwarte spanning staat en je de blauw/rode aan de massa legt, dan moet de pomp draaien en het relais werken.
als dat niet het geval is en de pomp en relais zijn goed, dan moet je kijken waarom de ecu de draad niet aan massa legt.
dat kan de koppelingsschakelaar zijn, of omdat er geen spanning/signaal op de bobines is, de kill switch niet werkt.
en als je niet zeker weet of de bougies vonken, dan zou ik dat eerst maar controleren, met een vermoeden kom je niet ver.

Hey,

Dan check ik dat wel eerst even, ik verwacht niet dat de ecu stuk is. Maar thanks voor de info
 
Update:

ik heb de bobines gecontrolleerd en het lijkt erop dat 1 overleden is. beide kanten doorgemeten gaf geen weerstand, de andere gaf wel weerstand terug qua waardes die aan staan gegeven in de manual.

Ik kan mij voorstellen dat de ecu het process om brandstof te pompen niet doorzet doordat 1 van de bobines stuk zijn. dus ik ga deze vervangen (of is het verstandiger om ze beide te vervangen ?)
 
Right bobine vervangen, maar nog geen verschil.

even ter info: als ik de kickstand inklap en de koppeling inhoud hoor ik de motor gewoon starten. het is dat dit niet gebeurt omdat er geen benzine in de carberateur terecht komt. ik begrijp niet waarom het niet wil werken.

wat mij wel opviel is dat wanneer ik de knop van de reserve tank aan en uit zet op het handvat dat het relais op de (zwart/blauwe) draad van de brandstof pomp heel even spanning krijgt.

Heeft iemand anders nog een ander idee ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan