Het zal inderdaad een persoonlijke keuze zijn.
De ene wil graag snelheid en de ander zoals ik wil graag een zuinig en economische motorscooter voor woon-werk.
Wel heb ik het ervaren dat een 150cc tweewieler vaak net iets te weinig vermogen heeft om lekker vlot weg te zijn bij voorkruiperij stoplicht, op topsnelheid en anders erg veel toeren draait tijdens snelwegritjes.
Ik zou zelf dus niet meer beginnen aan een 150cc machine.
Minimaal 250cc vind ik wel prettig heb ik gemerkt.
Met die 22pk vlot genoeg weg kunnen zijn voor een gemiddeld koekblik en top van 130 echte kilometers per uur vind ik ook wel acceptabel.
Gemiddeld rijd ik toch rond de 110 dus hard zat op de snelweg.
Geen last van vrachtverkeer en zit met die snelheid geen koekblikken in de weg op de rechterbaan.
Ook het inhalen van vrachtwagen is appeltje eitje.
En dan het allerbelangrijkste voor mij: filerijden.
Of ik dat doe met mijn R1200RT, met een 400cc plus dikke motorscooter of met mijn Xmax250LS, dat maakt toch wel een heel groot verschil.
Des te groter en zwaarder de (motor)scooter, des te groter de kans dat het misgaat tijdens het Lane Splitten tijdens de file.
Ik rijd dagelijks tussen de file door.
Heb als stelregel dat alleen te doen zodra mijn snelheid niet boven de 30km per uur komt.
Daarmee staan de koekblikken dan stil of rijden stapvoets.
Ben geen egoistische klootzak die er met een noodgang langsheen dendert.
Maar het blijft zelfs met mijn snelheid goed oppassen.
De meeste automobilisten kijken wel, maar er benne er tussen die toch echt geen ogen in de kop hebben, of bezig zijn met die verrekte mobiele telefoon.
Dan ook nog de koekblikbestuurders die tijdens het filerijden plots van baan veranderen zonder richtingaanwijzer aan te geven.
Door dit soort zaken is het Lane Splitten niet geheel risicovrij.
Als ik tussen de file door rijd met de Xmax, dan zijn mijn zintuigen extra alert en heb beide handen op de remhendels.
Doordat de Xmax250LS vrij licht is en makkelijk te corrigeren kan ik nog redelijk anticiperen indien een koekblik plots iets vreemds zou doen.
Met mijn R1200RT zou ik er niet eens aan denken om te Lane Splitten.
Met een dikkere scooter zoals een Burgman 650 ook al niet.
Met name hierom ben ik dus meer dan in mijn nopjes met de Xmax250LS.
Die heeft gewoonweg alle kwaliteiten in zich waarmee ik mijn ding kan doen op woon-werk gebied.
Voor het echte snellere werk, langere afstanden en luxe willen rijden pak ik de BMW R1200RT wel.
Het is in mijn geval soort van vreten van 2 wallen, maar dan wel op een erg prettige manier.
Ik heb na 46 jaar wel 1 ding geleerd: geniet elke dag maximaal met datgene waarbij jij jezelf het prettigste voelt, want het kan werkelijk plots of binnen korte tijd voorbij zijn.
Of dat nou is door een dom ongeluk of door een nare ziekte, dat soort zaken zijn helaas een feit en horen bij het leven.
Dus maximaal genieten, want de centen kan je niet meenemen naar het hiernamaals.
Fijne zondag allemaal.
Vr gr