Bij oude blokken vreet het je rubbers aan. Moderne motoren "schijnen" er geschikt voor te zijn. Ik heb mij daar nooit in verdiept en ik weet niet welk model precies geschikt zou zijn.Voor mij is het belangrijk dat er Geen !! ethanol inzit.
Dat hij er beter en zuiniger oploopt is meegenomen.
De discussie blijft terugkomen maar er worden allemaal onterechte conclusies verbonden aan het octaangetal. Blijkbaar zijn die verkooppraatjes erg hardnekkig. Net als mensen een Volkswagen blijven kopen vanwege de degelijkheid, terwijl elke monteur en de ANWB je kan vertellen dat ze technisch helemaal niet zo goed zijn en veel motorproblemen hebben met de TSI blokken. Maar mensen blijven geloven dat het Duitse degelijkheid is, wat een marketingterm is geworden bij VAG.Daar heb je ook een punt!!
Dat vind ik ook.
Mijn R1200RT heb ik alleen maar Euro 98 inzitten, omdat die s'winters maandenlang stilstaat.
We willen geen condensvorming in de tank.
Vr gr
Eencylinders hebben van nature veel minder balans dan multicyclinders. Constant hoge toeren vinden ze inderdaad niet fijn. Kortstondig hoge toeren is geen probleem. Een grote eencylinder houdt daarentegen ook niet van lage toeren vanwege diezelfde onbalans, maar daar heb je met je scooter geen last van want die regelt dat via de CVT. Een tweetakt houdt ook niet van langdurig hoge toeren maar dat heeft met temperatuur te maken dan lopen ze vast.Mee eens.
Nou krijg ik het idee dat jij er wel veel van weet.
Dus daarom dan maar even mijn volgende vraag:
Ik heb een Honda CB150S gehad.
Een monteur vertelde mij dat het blokje niet goed tegen constante hoge toerentallen kon.
Daar kan ik me uiteraard iets bij voorstellen, maar op de snelweg zat met iets onder de topsnelheid het blokje iets minder dan 1000 toeren te draaien.
Nou kan mijn Xmax250LS maximaal iets meer dan 8000 toeren per minuut draaien.
Ik zit doorgaans rond de 6500 a 7000 te frutten.
We hebben het dan over snelwegritjes.
Klopt mijn idee dat het blokje dit niet fijn vind en dan daardoor binnen bijvoorbeeld 50.000km toe is aan nieuwe zuigerveren?
Vr gr
Klopt. Dit luchtgekoelde eencylinder blokje op de foto uit 1982 heb ik bij 60k gekocht en die heb ik een top-end revisie gegeven. Tegenwoordig draaien de moderne eenpitters makkelijk een ton of meer.Ik heb ook wel het idee dat de technologie een uitwerking op de duurzaamheid heeft gehad. Ik kan mij herinneren dat zo'n 25 jaar geleden een 1 cilinder bij 50.000 km aan een revisie beurt toe was. Tegenwoordig wordt er lachend 100.000 km met een 1 cilinder gehaald. Mijn BV350 heeft nu 80.000 km op de teller. Verbruikt niet of nauwelijks olie en voelt gewoon nog als nieuw aan.
Dat de technologie met lichte verbrandingsmotoren in zware auto's doorslaat is mij ook wel duidelijk. Ik ben benieuwd hoe lang mijn collega met zijn Skoda Octavia, 1 liter, 3 cilinder het gaat doen. Geef mij liever een 2 liter zonder turbo ed.
Mish
Hele hoge en hele lage toeren zijn beiden slecht maar liever hoog dan laag. In de bergen moet je toch terugschakelen? Dat is niet alleen voor de trekkracht maar ook dsg de motor anders staat te zwoegen en vooral met grote een en twee cylinders is het dan buigen of barsten.Want........ik denk dat des te lagere toeren een motorblok draait des te beter dat is voor de levensduur van de interne onderdelen.
Kijk maar eens naar die dikke 8 cilinder Amerikaanse wagens.
Die draaien ook maar 2000 toeren ofzo tijdens hogere snelheid.
Vr gr
Nog even over toeren zuigersnelheid en kilometers. Een hogere zuigersnelheid geeft meer slijtage aan je zuigerveren, maar dat moet je zien in draaiuren en niet in kilometers. Als je sneller rijdt heb je een hogere zuigsnelheid maar heb je minder draaiuren nodig voor je aan je 50k km zit.Mee eens.
Nou krijg ik het idee dat jij er wel veel van weet.
Dus daarom dan maar even mijn volgende vraag:
Ik heb een Honda CB150S gehad.
Een monteur vertelde mij dat het blokje niet goed tegen constante hoge toerentallen kon.
Daar kan ik me uiteraard iets bij voorstellen, maar op de snelweg zat met iets onder de topsnelheid het blokje iets minder dan 1000 toeren te draaien.
Nou kan mijn Xmax250LS maximaal iets meer dan 8000 toeren per minuut draaien.
Ik zit doorgaans rond de 6500 a 7000 te frutten.
We hebben het dan over snelwegritjes.
Klopt mijn idee dat het blokje dit niet fijn vind en dan daardoor binnen bijvoorbeeld 50.000km toe is aan nieuwe zuigerveren?
Vr gr
Veel snelweg kilometers geeft een randje in je vario. Net als een blok inrijden op een constante snelheid een randje in je cylinderwand geeft. Bij een scooter kun je makkelijk iets eerder de vario vervangen.Helemaal duidelijk weer.
Binnenkort gaat ze een beurtje krijgen en dan laat ik de monteur de Vario Tranmsissie-bak eens goed nakijken en desnoods onderdelen vervangen.
Ik weet nog van mijn voorhene Honda Dylan Sys150 dat die door vaak constante snelheden ging inslijten op de poelie.
Tenminste als ik het juist heb.
De snaar sleet dan in omdat het veel op dezelfde stand stond qua snelheid.
Was goed te zien na demontage.
Niet dat dit wat te maken heeft met die koude start en dan de vibraties en geluiden, maar wilde het je even laten weten.
Wat dat koude starten betref, doe ik vaak starten en binnen een 2 minuut rijd ik dan weg.( in die 2 minuten oordoppen in en helm op, handschoenen aan )
Helaas met een scooter merk ik dat zelfs met weinig gas geven en rond de 50 a 60km per uur ik zo 6000 variabele toeren draai.
Met mijn R1200RT is dat totaal niet het geval, maar mag ook geen appels en peren met elkaar vergelijken.
Zal wel met het Vario te maken hebben en dat het een automaat is.
Ik zit namelijk na werktijd een 3km van de snelweg af.
Op het moment dat ik de snelweg oprijd geeft het eerste led blokje van het koelwater nog geen verhoging.
Ik kan moeilijk 60 rijden op de snelweg om de toeren laag te houden, iets dat ook niet gaat bij een motorscooter, dus rijd dan rond de 90 maar zit dan ook al rond de 6000 toeren.
Met de komende winter in het verschiet en de koude in aantocht zit ik eraan te denken om dan na werktijd de scooter toch eerst een paar minuten te laten warmdraaien.
Maar we weten dat dat eigenlijk ook weer niet goed is.
Wat is dan beter?
Dan toch maar met een relatief koud blok gelijk de snelweg op en naar die 7000 toeren?
Lastige situaties.
Van huis naar werk geen enkel probleem.
Het duurt dan 9.5km totdat ik de snelweg opdraai en tot die tijd alles binnen de bebouwde kom dus lekker rond de 60km per uur blokje kunnen warmdraaien.
Maar terug naar huis is andere koek.
Graag je ongezouten mening.
Vr Gr