Ik moet mezelf hier corrigeren, werd vandaag terechtgewezen door een zeer ervaren motorrijder:
soldeerlassen brengen breukrisico op trillende kabels .... knijpdingetjes op juiste maat en met de juiste tang duren het langst.
Sorry.
Och, als je de draden axiaal netjes in elkaar draait, flink door laat vloeien met tin, en dan over het geheel een of twee krimpkousje(s) doet dat ook een flink deel van de niet gesoldeerde delen van de draad omvat, dan weet ik het zo net nog niet. Voordeel is dat de las nauwelijks dikker is dan de draad, en waterdicht is. Als je veel draden dicht bij elkaar moet verlengen wordt het al gauw een zooitje met van die verleng knijpdingetjes.
Maar misschien zijn die knijpdingen ook wel beter.
Weten doe ik het ook niet, maar veel zal het wel niet uitmaken.
Wat ik in ieder geval niet zou doen is draden direct aan stekkertjes of contacten solderen, dan heb je inderdaad grote kans op lostrillen.
Ik zat trouwens nog te bedenken dat helemaal zelf een nieuwe kabelboom maken niet mee zal vallen, omdat er waarschijnlijk behoorlijk wat niet standaard connectoren zullen zitten hier en daar... Dus ook bij een nieuwe kabelboom maken zal je waarschijnlijk behoorlijk wat extra lassen moeten maken naar de speciale connectors van b.v. spanningsregelaar, knipperrelais, contactslot, en meer van dat soort dingen.
Zou dus de bestaande kabelboom oplappen, of een anders een kabelboom van een vergelijkbare motor scoren.