Yamaha xj 600 met problemen

viagro

Rookie
3 sep 2005
12
0
Gouda
Hallo
Sinds een paar dagen rijd ik op de Yamaha XJ 600 van mijn dochter. Het ding heeft start problemen. Als er gestart wordt en een beetje gas gegeven slaat het ding onmiddellijk af. Na een aantal keren is de accu dus leeg. Als de accu een dagje onder de druppelaar heeft gestaan start de Yamaha in 1 keer. Wel slaat hij direct weer af als er gas gegeven wordt maar met een beetje experimenteren met het gas en de choke rijd ie dan toch weer. Is dit een gangbaar probleem en is er wat aan te doen????
 
Bij de XJ van mijn vader en mijn XS heb ik dat ook weleens. Ik start altijd zonder gas te geven met de choke (koude motor), meestal gaan ze dan pruttelen totdat op een gegeven moment alle cilinders mee doen en het toerental stijgt. Choke wat terugregelen en nog even laten lopen, voordat je heel rustig gas geeft om te kijken of die oppakt.

Op deze manier vrijwel altijd succes, geef ik te vroeg gas gaat het mis en hebben ze niet altijd zin meer.

Mocht het zo nog steeds niet lukken kan carbs schoonmaken, en afstellen ook geen kwaad.
 
Nee lang stil gestaan heeft ie niet het meiske rijd er mee naar haar werk. Elke dag ongeveer totaal 50 km. Het starten ging al wel moeilijk, en ik heb al een paar keer de accu op moeten laden. Maar als je op je werk staat en naar huis wil en het kreng wil niet starten dan moet je dus de KNMV bellen. Die helpt je dan weer aan het rijden, Hij heeft maar even een stootje nodig en hij rijd weer. Het is bijna zoals Gais aangeeft de shoke uit starten en nergens aan zitten. Even het gas open geeft als resultaat het afslaan ven de motor. Het lijkt me dat dat niet goed is. Vandaar mijn vraag.
Harm
 
Het klinkt tegengesteld, maar probeer eens om 'm een paar minuten op "pri" te zetten, en dan met choke te starten?
Je pruttelverhalen klinken bekend en bij ons werkt het starten op deze manier in één keer. Sommige XJ's beschikken nl. niet over een benzinepomp.

Verder: hoe oud is je accu? Als je zegt dat-ie met een volle accu aan de acculader wèl start dan zou ik ook eens in die richting gaan kijken. Een motor-accu "mag" na drie jaar aan vervanging toe zijn.
 
De accu is al een paar jaartjes oud. Volgens mij ligt het daar niet aan. Het opladen moet omdat hij leeg gestart is. Bij de eerste keer starten wil de motor wel even pakken maar slaat dan onmiddellijk weer af. Daarna is het onbegonnen werk om verder te starten, maar als je van huis bent blijf je doorgaan tot het bittere eind. Met het idee misschien pakt ie toch. Het verhaal met de benzinekraan op pri lijkt me een mogelijkheid ga het onmiddellijk proberen. Dat zou betekenen dat bij het starten niet genoeg benzine aanwezig is om de motor draaiende te houden bij een hoger toerental?
Harm
PS ik ben een leek / amateur technicus dus als ik uit mijn ne lu moet je er maar gewoon even om lachen.
 
Ik heb het advies opgevolgd en de benzinekraan eerst even op pri gezet. Start meteen en kan gewoon gas geven. Voel wel even een hikje op het moment van het opendraaien van het gas. Het lijkt er op dat we een oplossing hebben gevonden. Nu nog even kijken hoe het op de wat langere termijn gaat doen. In ieder geval een ieder die heeft meegedacht BEDANKT. Blijkt het op termijn geen oplossing dan proberen we nog even een nieuwe accu en anders heeft het motorbedrijf er een klant bij voordat hij in de winterstalling gaat.
Harm
 
Willem ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. 50KM vind ik een hele afstand op de motor elke dag. Dan komt de motor tog wel op bedrijfs temperatuur??
Harm
Volgens mij komt ie dan idd wel op temperatuur hoor, toch zeker met de buitentemperaturen van de laatste tijd.

Volgens mij is gewoon je accu verzwakt, die moet je dus eerst vervangen. De Forté Agent lost alle oude benzine-aanslag in je brandstof-systeem op, ben je dat meteen ook kwijt! Desnoods eerst eens even de vlotterbakken schoonmaken ...
 
2x25 km als langste rit per week met tussendoor afkoelen en starten is zelfs voor een bromfietsje aan de krappe kant.

Je kunt het ook vaak merken aan de olie, raar kleurtje en schuimig als-ie nooit echt warmrijdt.

In ieder geval heeft de accu hier niet genoeg aan, die haalt echt in 20 minuten niet alles terug binnen wat er bij het (uiteraard reeds moeilijk, dus al beneden peil) starten wordt uitgeslobberd.
 
2x25 km als langste rit per week met tussendoor afkoelen en starten is zelfs voor een bromfietsje aan de krappe kant.

Je kunt het ook vaak merken aan de olie, raar kleurtje en schuimig als-ie nooit echt warmrijdt.

In ieder geval heeft de accu hier niet genoeg aan, die haalt echt in 20 minuten niet alles terug binnen wat er bij het (uiteraard reeds moeilijk, dus al beneden peil) starten wordt uitgeslobberd.
Snap ik maar ik bedoelde elke dag 2x50 km. Dan moet ie toch wel warm zijn?? Ik ben een ammateur dus verder dan het schoonmaken van de buitenkant kom ik helaas niet. Ik ga voor iets anders dan de accu.zoals ik al aangaf gaat de startmotor wel draaien, en vind er soms ook ontsteking plaats. En als ie draait en ik geef gas dan slat ie af. Het kan best zijn dat de spanning voor het ontsteken niet corect is, maar zoals ik al schreef ik ben een leek.
Harm
 
die xj-tjes hebben nogal snel last van bevriezende carburateurs.
dit ochtend weer met 5 graden en hoge luchtvochtigheid is daar ideaal voor.

yamaha heeft daar allerlei truken op bedacht met vlotterkamerverwarming.
kijk eens of die modificatie op haar fiets zit en of het ook nog werkt.
ik ben er niet erg in thuis maar er is een electrische werwarming en ik dacht ook nog vloeistofverwarming.
 
Snap ik maar ik bedoelde elke dag 2x50 km. Dan moet ie toch wel warm zijn?? Ik ben een ammateur dus verder dan het schoonmaken van de buitenkant kom ik helaas niet. Ik ga voor iets anders dan de accu.zoals ik al aangaf gaat de startmotor wel draaien, en vind er soms ook ontsteking plaats. En als ie draait en ik geef gas dan slat ie af. Het kan best zijn dat de spanning voor het ontsteken niet corect is, maar zoals ik al schreef ik ben een leek.
Harm

Een zwakke accu kan er voor zorgen dat je te weinig spanning hebt voor een goede ontsteking. Alle energie gaat nl. naar de startmotor. Deze draait dan wellicht wel rond maar je accu levert verder te weinig voor een goede ontsteking.

Zorg dat je accu vol is, probeer dan een paar dagen achtereen met dat pri-truukje en als dat verder geen problemen oplevert weet je dus dat het daaraan ligt. Eventueel is dan een optie een brandstofpomp (ik geloof dat dat een modificatie is) te laten monteren. Ikzelf echter zet de motor op pri, haal 'm van slot, rijd 'm uit de schuur en ga dan pas starten - dat doet-ie dan altijd in één keer. Geen brandstofpomp nodig.
 
Een zwakke accu kan er voor zorgen dat je te weinig spanning hebt voor een goede ontsteking. Alle energie gaat nl. naar de startmotor. Deze draait dan wellicht wel rond maar je accu levert verder te weinig voor een goede ontsteking.

Zorg dat je accu vol is, probeer dan een paar dagen achtereen met dat pri-truukje en als dat verder geen problemen oplevert weet je dus dat het daaraan ligt. Eventueel is dan een optie een brandstofpomp (ik geloof dat dat een modificatie is) te laten monteren. Ikzelf echter zet de motor op pri, haal 'm van slot, rijd 'm uit de schuur en ga dan pas starten - dat doet-ie dan altijd in één keer. Geen brandstofpomp nodig.

Precies, heb exact hetzelfde gezeur met mn oude XJ,wel lekker rondgaan op de startmotor,maar geen fatsoenlijke vonk. Met een startkabeltje van de auto zijn alle problemen uit de wereld. De accu is eigenlijk te krap bemeten om de zaak goed op gang te krijgen bij een lagere buitentemperatuur.
 
Wel, 2x50 km per dag moet wel genoeg zijn om de accu voldoende te laden.

Als het een "klassieke" accu is met dopjes, vloeistofniveau regelmatig controleren en eventueel per ieder dopje wat GEDEMINERALISEERD water bijdruppelen tot tussen 2 maatstrepen of grofweg een krappe centimeter boven de plaatkoppen.
Gummihandschoenen aan want bijtend zuur, tot bovenop de accu.

GEEN kraanwater; VERSE smelt van SCHONE sneeuw uit de diepvrieskast is wel veilig maar erg veel gedoe om bij elkaar te schrap(p)en.

Maar, accu's gaan een keer dood; als er 1 langer dan 3 jaar goed blijft beschouw ik dat als mazzel.
 
Een zwakke accu kan er voor zorgen dat je te weinig spanning hebt voor een goede ontsteking. Alle energie gaat nl. naar de startmotor. Deze draait dan wellicht wel rond maar je accu levert verder te weinig voor een goede ontsteking.

Zorg dat je accu vol is, probeer dan een paar dagen achtereen met dat pri-truukje en als dat verder geen problemen oplevert weet je dus dat het daaraan ligt.
Ik denk dat je gelijk hebt. De accu is wat aan de kleine kant. In mijn fiets (Virago 750 ) zit een wat grotere accu. Ik zou hem zelf elke avond onder de druppel lader zetten, maar het meisje woont 2 hoog dus dat is voor haar geen optie.

Wel, 2x50 km per dag moet wel genoeg zijn om de accu voldoende te laden.

Als het een "klassieke" accu is met dopjes, vloeistofniveau regelmatig controleren en eventueel per ieder dopje wat GEDEMINERALISEERD water bijdruppelen tot tussen 2 maatstrepen of grofweg een krappe centimeter boven de plaatkoppen.
Gummihandschoenen aan want bijtend zuur, tot bovenop de accu.

GEEN kraanwater; VERSE smelt van SCHONE sneeuw uit de diepvrieskast is wel veilig maar erg veel gedoe om bij elkaar te schrap(p)en.

Maar, accu's gaan een keer dood; als er 1 langer dan 3 jaar goed blijft beschouw ik dat als mazzel.


Heb alles al aan de accu gedaan. Net de vriezer even ontdooit voor het water. :) Vandaag is de grote dag. Hij staat nu een paar dagen stil en vandaag maar een afspraak gemaakt om de accu te laten doormeten. Zal je zien is er niks aan de hand.
Harm
 
Pas op; als je een vriezer eerst laat ontdooien weet je nooit wat er allemaal in het verzameld water kan zitten. Ik pakte in noodgeval alleen een schaaltje vers-geschrapte sneeuw.
Een fles gedemineraliseerd water in de doe-markt is niet zo erg duur.
 
Hallo Willem 1940 en anderen
Ik had vergeten er bijgeschreven dat ik het water niet gebruikt heb. Mijn vrouw wil het zelfs niet in haar strijkbout. Vanmorgen in de mist even op pri gezet, starthij dus in een keer. Kan nu gewoon even gassen geven. Niks aan de hand lijkt het. Vanmiddag even de accu laten meten. Die geeft nog maar 60 / 70 % van de capaciteit. Dus ook een nieuwe accu. Het ding rijdt verder als een zonnetje. Het meissie is weer helemaal gerust. En stapt weer met een blij gezicht op haar fiets. Volgende week moet het nog even mooi weer worden. Kan ze weer lekker tussen de file door naar het werk rijden.
Harm
 
> Op vrijdag 07 oktober 2005 02:07 schreef willem1940 het volgende:
> Wel, 2x50 km per dag moet wel genoeg zijn om de accu voldoende te laden.

Per keer 'normaal' starten, moet je ongeveer 5 minuten rijden om het verlies aan elektriek terug op te laden. Je alternator levert MEER energie aan je batterij dan dat je verbruikt vanaf het moment dat je boven de 2000rpm rijdt. Laat je je motor stationair draaien dan verlies je aan batterij capaciteit. Als je pakweg 10 minuten aan meer dan 2000rpm hebt gereden ofte ongeveer 10km dan heb je echt voldoende elektriek terug in je batterij gestopt. Let wel: een goeje batterij met goeje aansluitingen, rotte klemmen hebben te veel verlies, laat staan een ouwe versleten gesulfateerde batterij.
10 minuten of 10 km voor een doorsnee (no offence guys: ik heb er ook ene, een 600 & een 900) fiets als een div600 is voldoende voor de batterij, MAAR is echt wel het minimum om je motor op temperatuur te krijgen. Minder is slecht voor de oliesmering.
Trouwens de leeftijd van een motorblok moet je in feite niet alleen uitdrukken in gereden kilometers "mijn motor is kapot na 20.000km", een leeftijd druk je best uit in "aantal koudstarts". Zo zal iemand die elke dag 200km woonwerkverkeer heeft (hellup) gerust 200duizend kilometer zonder problemen uit zijn blok kunnen halen (=2000koudstarts). Terwijl iemand die zich beperkt tot elke dag 5 kilometer enkele rit meschien al motorblok problemen krijgt na 20.000km .... (=4000 koudstarts)
80% van de slijtage van een motorblok treedt op in de eerste 10kilometer ...



> GEEN kraanwater; VERSE smelt van SCHONE sneeuw uit de diepvrieskast

of condens water uit de droogkast, of een flesje gedemineraliseerd water voor strijkijzers uit de supermarkt (kost een halve euro voor een litertje, peanuts dus in vergelijking met de hoeveelheid benzine dat je door je carbs sluist)


> Maar, accu's gaan een keer dood; als er 1 langer
> dan 3 jaar goed blijft beschouw ik dat als mazzel.

De mijne op mijn div900 is nog steeds de originele van 1998. Start nog altijd in de eerste seconde, ook na een dagje in vrieskou (vorige winter toch). Mazzeltof dus ... (de accuwinkel is niet ver dus ik neem niet veel geen risico)



:]
 
Laatst bewerkt:
Wullebolle: die alternator KAN ongetwijfeld genoeg leveren en vooral als je lichten niet aanstaan maar ik betwijfel of de accu zelf zo snel kan laden ofwel zo geschakeld staat dat zo snel laden mogelijk is.
De keren dat ik een "twijfel"-accu die het tijdens starten net niet meer haalde, aan een lader (richtwaarde 5 Amp) bijwerkte (zowel met brommers als voor de auto van mijn vrouw die te veel van de tijd stilstaat en te weinig forse ritten krijgt) was 1 uur gewoonlijk niet voldoende en 2 uren meestal wel.

Condenswater uit de droogkast is MISSCHIEN veilig, maar bevat volgens de handleiding "pluis" en ik heb geen idee hoe lekker een accu dat wel vindt.

Levensduur accu's: ja, bij VEEL rijden en/of strict onderhoud bij stilstand gaat een accu soms ongelooflijk lang mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan