dat vind ik raar. het 78 pk FZ6 blok is namenlijk het XJ blok... ?
maar als je 4,5/100 tot 5.6/100 neemt, heb je het nog steeds over een heel respectabele 1:18 - 1:22 (!)
@evolver 86
Ja en nee, op de ademhaling na zijn beide blokken gelijk; dezelfde kleppen, maar minder lift door minder hoge nokken, en vooral minder overlap tussen uit- en inlaatkleppen.
Ook de benzine injectie is ruim 25% kleiner bij de XJ6 dan de FZ6 (78 pk). Dat de XJ6 zuiniger zou moeten zijn ligt dus daaraan, en het is dus vooral voor de naked rijders een andere motor dan de FZ6. Ook de eindoverbrening is fors korter, en dat heeft m.i. ook invloed op het verbruik.
Overigens, ook weer volgens "Das Motorrad" zijn de acceleratie- en doortrekprestaties van de XJ6 modellen beter dan bij de FZ6 (78pk).
Ik vraag me af of het laatste model nog geleverd wordt, en zo nee, hoe lang nog.
De 98 pk versie heeft markttechnisch nog wel degelijk bestaansrecht.
Ik zal het verbruik zorgvuldig bijhouden, met onderscheid naar snelweg en secundaire wegen km's.
Overigens, is dit een vanMeel klanten subtopic of XJ6. De mijne heb ik daar 31 maart opgehaald, en ermee naar Zeeland gereden. Op zo'n rit van 88 km. rijdt ik dan bijv. hooguit 1/3 over de snelweg (van Zevenbergen tot afslag Hoogerheide); de rest dus over 80 km wegen. As ik hier op Zuid-Beveland rondtour neem ik de dijkjes en polderwegen, en glijdt ik met 40 of daaromtrend door de hoofdstraten van de dorpjes. (het laatste in 5 of 6)
Ik heb deze motor niet gekozen om zijn potentie, maar om zijn mogelijkheden vanaf 2000 t/min en z'n stuurkarakter; het is m'n laatste motor, en, als ik afstap kan een ander familielid er nog wat mee, bijv. m'n schoondochter, want m'n eigen dochter krijg ik er niet op.
Overigens, een Diversionrijder hoort hier helemaal thuis want smaken onder gelijke taarteters verschillen!
groet en......rij voorzichtig