Yamaha Xmax 250i maakt brommend geluid

Montana81

MF'er
27 apr 2005
71
0
Heinenoord
Hallo heren en misschien ook wel dames. Na altijd CBR 600 te hebben gereden en toen een tijdje niets vorig jaar besloten om een xmax te kopen voor woon werk verkeer wat goed bevalt.

Nu vertoont de scooter de laatste tijd een fors bijgeluid bij rijden boven de 50 is het al goed hoorbaar. Ook als je op de linkerbaan op de snelweg rij is er een luid brommend geluid hoorbaar achter uit de scooter.

Vandaag heb ik hem even op de bok gezet en het achterwiel rond laten draaien met ik gok 50 km/h. Er is dan aan de linker kant een bommend geluid hoorbaar ik vermoed een lager uit de eindoverbrenging.

Ik heb wel het een en ander gelezen over een koppeling die bokkig aangrijpt maar dat heb ik niet.

Is dit een meer voorkomende klacht? En zo ja wat is er aan te doen... welke lagers zullen er vervangen moeten worden?

Scooter heeft 34xxx km gereden en is uit 2009.

Ik hoor graag,

Tony
 
Tja, een brommend geluid dat weerkaatst wordt door de linker vangrail is wel erg weinig informatie om te bepalen wat er stuk is.

Wat ik zou doen: haal het deksel van de transmissie er af en inspecteer de transmissie. Kun je niets vinden haal dan de poelies en de riem er af, nu kun je voelen of er iets aan de hand is met de eindvertraging.

Een brommend geluid kan ook ergens anders vandaan komen, misschien loopt de riem bij een bepaalde snelheid ergens tegenaan, misschien is de tandwielvertraging zelf beschadigd.

Om het repareren zal het toch uit elkaar moeten.
 
Yup, zoals Hybride reeds aangeeft: vario, V-snaar, koppelingshuis, verwijderen, daarna kan je de koppeling met achter poelie er zo af schuiven.

Dan een flinke zwieper aan het wiel geven, dan hoor je vanzelf wel of het uit de transmissiekast komt.
Op zich is je kilometerstand niet eens zo hoog dus misschien is er wel helemaal niks aan de hand in je transmissiekast!

En komt het geluid toch daadwerkelijk uit de transmissiekast, dan eerst transmissie olie aftappen en olie controleren op slijpsel/metaal deeltjes.
Is de olie schoon, dan is het mogelijk één of meerdere lagers.
Zitten er metaal deeltjes in je olie dan heb je kans dat er een wormwiel,tandwiel, of as kapot is, en mogelijk alsnog ook sommige lagers.

Verwijder de 6 boutjes van de transmissie kast en je kunt de meeste transmissie delen bekijken/verwijderen.
De 6 boutjes wel kruislings en telkens maximaal een kwartslag per keer losdraaien.

Opmerking:
* Voor sommige lagers in de transmissie heb je wel een lager trekker nodig.
* Je begrijpt ook vast wel dat als je uiteindelijk aan de transmissie moet werken je de uitlaat/remklauw/swingarm/achterwiel ook dient te verwijderen.
* 1x Pakking, 2x keerring en 1x seegerring na demontage ook altijd vervangen.
* Let ook op de montage richting van A & B, dit zijn conische ringen.

*
image.php

*
image.php


image.php


👍 Succes en geluk gewenst.
 
Laatst bewerkt:
Op het gevaar af dat het een belediging is voor onze intelligentie, maar de oorzaak kan ook iets heel simpels zijn en de oplossing zelfs eenvoudig.
En voordat je helemaal losgaat op je transmissie, eventjes een stukje van dannypoel uit het x-max draadje over zijn rare geluid.

Ik heb ondertussen het resonantiegeluid vanuit de motor gevonden. Zoals zovelen in dit forum het advies gaven om te zoeken in de buurt van het achterspatbord kan ik beamen dat jullie het juist voor hadden. Ik heb met een inox schroef het luchtfilterhuis verbonden met het achterspatbord. Tussen beide onderdelen heb ik een rubber ringetje geplaatst en ..... weg met het vervelend geluid.
Ik gelukkig en content dat jullie mij die goede raad hebben geholpen !!!!!!!
MERCI !!!

Linkje: dannypoel in "Yamaha X-max"

'When you hear hooves you think horses not zebras'
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn 250i uit 208 had ik ook een aantal keer iets soortgelijks. Bij mij bleek dit uiteindelijk niks 'interns' te zijn, maar het achterspatbord dat nogal wild resoneerde. Toen ik de scooter net had (al in 2012) kwam ik er al snel achter dat er een inmiddels hier bekende ontwerpfout in zat; het spatbord hangt los aan de linkerzijde van het wiel. Dat resoneerde a;l bij lage snelheden, vooral bij het gas geven. Met van dat antikras-/-slipvilt dat je bij elke bouwmarkt kunt kopen heb ik dat toen opgelost. Hiermee bouwde ik een buffer op tussen het spatbord en de aandrijving eronder. Weg was het geluid...

Een tijdje geleden kwam het gebrom bij mij weer terug, en dit keer ook alleen maar bij hogere snelheden (50-60km en sneller) of bij flink optrekken. Superhinderlijk, maar mijn oplossing van destijds zat er nog. Toch verdacht ik mijn spatbord, en door dit wat op en neer te bewegen werd mijn vermoeden bevestigd. Dit keer was het de buffer tussen spatbord links en het luchtfilter. Ook hier weer wat vilt geplaatst - probleem wederom opgelost.

Ook heb ik wel eens een kapotte lager gehad, maar dit leek meer op een steeds luider wordende fluittoon en niet op gebrom. Hopelijk heb je hier iets aan. De mijne haalt binnenkort de 70.000km (in '12 gekocht met 3.600km op de teller) en ik heb er verder nauwelijks problemen mee gehad.
 
Is het brommen bij 4000 toeren ongeveer? Dan kan het best wel eens het achterspatbord zijn. Heel raar het 2010 model had geen achterspatbord en vanaf 2011 is dit weer geïntroduceerd. Na van alles te hebben geprobeerd heb ik ook maar het achterspatbord met een hoekbeugel aan de luchtfilter vastgezet nu is het brommende geluid bij 4000 toeren weg. Blijft raar dat Yamaha weer voor zo'n achterspatbord heeft gekozen.
 
Hierbij de foto van het hoekbeugeltje. door een hoekbeugel te gebruiken kan je relatief makkelijk nog je spatbord loshalen als je je wiel er uit moet halen. Anders kan je een afstandsbus gebruiken. maar dan moet je lucht filter open als je sparbord los moet. Toevallig had ik nog een zwart beugeltje liggen.

Overigens van van alles geprobeerd met rubbertjes etc maar hiermee kreeg ik het geroffel niet weg. Ook niet door een rubbertje 'onder het rechter pootje bij de luchtfilter te doen'.

Ik blijf het wel een gemiste kans van YAMAHA vinden. Helemaal omdat het spatbord probleem als zon ding was op de 2009 en eerder modellen. Bij de 2015 en latere modellen is hij overigens weer verdwenen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan