Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mensen ik zit met een probleem
De Virago 750 van mijn vader geeft kuren. Was gisteren gaan rijden en hij reed goed, toen hij op een gegeven moment heel slecht of eigenlijk nauwelijks nog afremde op de motor als je het gas losliet. Ook liep hij ineens stationair 2500 toeren?
Net weer even gestart, zelfde ge****, ging gelijk naar de 2500 toeren.
bougies eruit gedraaid, voorste netjes droog, achterste nat.
voorste cilinder was echt goed warm, achterste cilinder en uitlaat waren beetje warm maar kon ze wel vastpakken.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
alvast dankjewel:)


Zoals al gezegd kunnen de rubbers poreus zijn en of de o-ringen welke tussen de cylinder en de inlaatrubbers gescheurd/verdroogt zijn. op je gemak de carbs van de rubbers halen en dan de inlaat rubbers van de cylinder afhalen, dan checken.
Dus dan tank eraf, beide chromen covers en dan de carbs. Neem wel de tijd voor dit klusje.

Nog een mogelijkheid is dat de carbs vuil zijn, dan moet je ze toch ook demonteren en alles reinigen.

Gezien je verhaal lijkt het op het bovenstaande, maar het kan ook nog zijn dat het asje welke de beide carbs opent bij het gasgeven verschoven is. Probeer aan de rechterkant even of het halve maantje heen en weer geschoven kan worden. Nu zit er altijd wel ruimte in, maar vooraan bij de rechtercarb moet de stelschroef voor het stationair wel op de pal blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Ray en ik heb ook een Yamaha xv 750 Virago uit 1992. In de verschillende topics heb ik al het e.e.a. kunnen lezen over de modificaties aan de startmotor. Sinds kort heb ik dit probleem ook. Startmotor draait wel maar neemt de startkrans niet mee. Inmiddels heb ik de motor bij twee motor zaken gebracht en het probleem is nog steeds niet verholpen.

Weet iemand een GOED adresje waar ik de motor kan brengen en die bekend is met dit probleem?

Alvast bedankt.
 
Als je bij de inlaat rubbers met wat zarte polymax polymeerkit de aansluiting even wat extra dicht kit. (een randje kit half op de inlaat rubbers en half op de cylinderkop) dan de motor even starten zodat de zuigers de kit een beetje naar binnen trekt zodat hij goed dicht zit. Dan weer motor uit zetten. en de kit leker laten drogen. dan weetje zeker dat de aansluiting goed lucht dicht is. de o-ring is dan bijna alleen voor spek en bonen. als de inlaat rubbers zelf poreus zijn zou ik zelf voordat ik nieuwe zou kopen(zijn nogal duur). de boel los maken ontvetten en leker rondom insmeren met de zelfde kit. een dun laagje van 1/2 mm. dan zijn de rubbers zeker lucht dicht. kijk gelijk ook of de vacuum slangetjes geen lucht door laten.

suc6 en groet,
 
Hoi,

ik ben op zoek naar wat advies van (ervarings) deskundigen over een Virago XV 920 uit 1984 die ik misschien wil kopen.
Op het motorforum ben ik wat aan het rondlezen geweest maar nog geen antwoorden gevonden, vandaar dat ik hoop dat mijn vraag hier op de juiste plaats is:

Hij loopt behoorlijk beroerd, beide uitlaten worden wel warm. volgens de verkopers verzuipt hij ook erg snel bij 'verkeerd' starten. Is dit het typische gevalletje van "alleen even afstellen?"
Volgens de verkoper reed hij tot afgelopen najaar nog perfect en ligt het aan de uitlaat die niet helemaal vast zit... er zit ook geen pakking tussen de uitlaat en cilinder, is dit goed?

Bij het starten klinkt het alsof het ding dood gaat, wat een gerammel. hij heeft met hulp van een kundig iemand de startmotor van een 1000cc op dit 920cc blok gezet. Ik lees op sommige forum dat dit zo hoort, op andere lees ik dat het niet lang goed gaat maar makkelijk te verhelpen is

Als ik de motor op de middenbok zet en in de versnelling kan ik het achterwiel zo'n 4cm verdraaien (gemeten aan de band). is dit nog een beetje acceptabel?

Alvast bedankt voor advies!

groeten,
Twan
 
Hoi,

ik ben op zoek naar wat advies van (ervarings) deskundigen over een Virago XV 920 uit 1984 die ik misschien wil kopen.
Op het motorforum ben ik wat aan het rondlezen geweest maar nog geen antwoorden gevonden, vandaar dat ik hoop dat mijn vraag hier op de juiste plaats is:

Hij loopt behoorlijk beroerd, beide uitlaten worden wel warm. volgens de verkopers verzuipt hij ook erg snel bij 'verkeerd' starten. Is dit het typische gevalletje van "alleen even afstellen?"
Volgens de verkoper reed hij tot afgelopen najaar nog perfect en ligt het aan de uitlaat die niet helemaal vast zit... er zit ook geen pakking tussen de uitlaat en cilinder, is dit goed?

Bij het starten klinkt het alsof het ding dood gaat, wat een gerammel. hij heeft met hulp van een kundig iemand de startmotor van een 1000cc op dit 920cc blok gezet. Ik lees op sommige forum dat dit zo hoort, op andere lees ik dat het niet lang goed gaat maar makkelijk te verhelpen is

Als ik de motor op de middenbok zet en in de versnelling kan ik het achterwiel zo'n 4cm verdraaien (gemeten aan de band). is dit nog een beetje acceptabel?

Alvast bedankt voor advies!

groeten,
Twan

Ik denk dat je maar een ding moet doen en dat is deze XV920 vergeten. Ik heb het idee dat het een schip van bijleg gaat worden :Y :P
Ga verder zoeken want er is genoeg te vinden. :Y


En anders kan je altijd mijn XV 750 kopen, die is iedergeval goed en heeft maar 8000 miles gelopen. Voor de juiste prijs gaat alles weg. :] :] :]
 
Hoi,

ik ben op zoek naar wat advies van (ervarings) deskundigen over een Virago XV 920 uit 1984 die ik misschien wil kopen.
Op het motorforum ben ik wat aan het rondlezen geweest maar nog geen antwoorden gevonden, vandaar dat ik hoop dat mijn vraag hier op de juiste plaats is:

Hij loopt behoorlijk beroerd, beide uitlaten worden wel warm. volgens de verkopers verzuipt hij ook erg snel bij 'verkeerd' starten. Is dit het typische gevalletje van "alleen even afstellen?"
Volgens de verkoper reed hij tot afgelopen najaar nog perfect en ligt het aan de uitlaat die niet helemaal vast zit... er zit ook geen pakking tussen de uitlaat en cilinder, is dit goed?

Bij het starten klinkt het alsof het ding dood gaat, wat een gerammel. hij heeft met hulp van een kundig iemand de startmotor van een 1000cc op dit 920cc blok gezet. Ik lees op sommige forum dat dit zo hoort, op andere lees ik dat het niet lang goed gaat maar makkelijk te verhelpen is

Als ik de motor op de middenbok zet en in de versnelling kan ik het achterwiel zo'n 4cm verdraaien (gemeten aan de band). is dit nog een beetje acceptabel?

Alvast bedankt voor advies!

groeten,
Twan

Dat gerammel is de startkoppeling, niet de starter.

De starters zijn volgens mij hetzelfde (blok is ook nagenoeg gelijk, 920 tov 980 cc).
De hele XV serie heeft eigenlijk maar tywee soorten starters, met korte en één met lange as. De verkeerde bersie past ook gewoon niet.
starter-clutch-xv920k-virago-1983_bigyau0942c-1_611d.gif

Nummer 2, 8 en 10 vervangen scheelt doorgaans al.
9046829114
CLIP (4X7)
€ 2.50
9046829106
CLIP (4X7)
€ 4.50
9050115636
SPRING. COMPRESSION (
€ 4.50

Tip: carbs ultrasoon reinigen, en inlaatrubbers checken op lekken (poreus ivm leeftijd).
Daarna netjes afstellen, en weer lekker rijden.

Die blokken zijn erg goed.

Uitlaat:
3EG1461300
GASKET. EXHAUST PIPE
€ 12.00
exhaust-xv920k-virago-1983_bigyau0942b-7_b5dd.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het wel (ik moet t efkes opzoeken). En je kunt ook zoeken op TR1, want deze twee modellen zijn in grote mate gelijk.

Meer info op www.tr1.de. Niet de mooiste site, wel veel info.

Welk type XV920 heb je?

Hier nog wat info.
 
Ik denk dat je maar een ding moet doen en dat is deze XV920 vergeten. Ik heb het idee dat het een schip van bijleg gaat worden :Y :P
Ga verder zoeken want er is genoeg te vinden. :Y


En anders kan je altijd mijn XV 750 kopen, die is iedergeval goed en heeft maar 8000 miles gelopen. Voor de juiste prijs gaat alles weg. :] :] :]


true...

maar ik vind mijn 920 toch wat meer ballen hebben dan de 750 die we hebben gehad...
(gaat mij vooral om geluid en looks)



http://link.marktplaats.nl/42473130
en deze dan? ziet er goed uit en prijs is volgens mij heel goed. :?
 
Laatst bewerkt:
Help eens wat meer op weg. wat moet ik kopen en waar stop ik het in..??? :N
tis nou niet echt dagelijkse kost voor mij....

Zie hierboven.

check ook die duitse site, staat nog een andere oplossing voor het probleem op (een ring toevoegen).
 
Martell: op je plaatje is te zien dat er inderdaad een uitlaatpakking tussen moet zitten. misschien dat hij dan al een beetje beter loopt.
de rubberen inlaatspruitstukken kan ik even controleren, ik krijg er ook nog 'nieuwe' bij. deze heb ik al bekeken en zijn prima in orde.

ook nog bedankt voor de site: www.tr1.de ! ze vermelden wel de maximale speling van de cardanoverbrenging, maar deze wordt ín de cardan overbrenging gemeten (tienden van millimeters). er staat niet bij hoeveel dit ongeveer op het loopvlak is.

Hij maakte in het motorblok verder geen rare geluiden (rammelende kleppen etc.) en ziet er nog prima uit dus ben aan het overwegen om hem toch te kopen.
ik heb de prijs op 700E kunnen zetten.

nog iemand die dit ten zeerste afraad?

Groeten, Twan
 
Hoi,

ik ben op zoek naar wat advies groeten,
Twan


spuit tijdens draaiende motor de rubbers en slangetjes 1 voor 1 in met remreiniger. Gaat de motor sneller lopen heb je een lekkage gevonden.

Ga even naar de site van de dutch virago riders en stel je vraag opnieuw.
Daar zit meer en voldoende knowhow
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Help eens wat meer op weg. wat moet ik kopen en waar stop ik het in..??? :N
tis nou niet echt dagelijkse kost voor mij....

Ik weet niet wat ze allemaal willen met een ring, maar het kan ook anders.
(zoek anders even op de site van dutch virago riders)
Mijn startkoppeling is gereviseerd. Hij blijft lawaai maken, maar start altijd perfect.
twee tandwielen zijn schuin afgedraaid en er is een klemveer bijgeplaatst.
Bijv bij cattier in Ambt Delden kun je dit laten doen. Eigen tandwielen enz inleveren als ze een setje al in voorraad hebben.
kost wel ong 200 euries en volgens mij bouwen ze het dan ook nog om voor je in de werkplaats.
Zelfdoen is vrij lastig ivm de timing van beide cilinders. Je moet echt al weten wat je doet en moet doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heren Viragokenners!

Ik heb een vraagje voor jullie. m'n maat kan een virago 750 kopen van '82 of '83. nu vroeg hij of ik ff mee wou om te kijken naar die motor, maar wat zijn de zwakke plekken van zo'n motor?
dus waar roesten ze snel, wat zijn de mankementen in het blok e.d. of zijn deze er eigenlijk niet en moet je gewoon ff stuk rijden?

hij heeft namelijk nog geen rijbewijs en wil dat ik dan de proefrit maak. nu weet ik wel dat je zowiezo op de standaard dingen moet letten (schakelt ie goed, hoor je geen rare tik in het blok, hoe voelt ie in het algemeen aan, stuurt ie goed e.d.)

alvast bedankt voor uwe info!
 
De blokken zijn overwegend sterk. Het probleem zit hem vooral in de startmotor/koppeling. Die dingen ratelen nogal. Als je dat acceptabel vindt dan is er meestal geen probleem. De achterbrug is weleens wiebelig en dat kan je snel genoeg checken. Voor de rest ???????
 
oké thnx :) denk dat ik komende week een keer ga kijken bij die motor, meer info is natuurlijk welkom!

iig dus ff op het scakelen (koppeling) en het starten letten :)
 
Let er bij het starten eerst op of het blok al warm is gedraaid.....
Starten: rode knopje wil nog wel es gewoon uit handvat vallen, dus letten op slijtage hiervan. Drukken en luisteren naar het starten.Lawaai is niks, maar neemt de startkoppeling constant het tandwiel mee?
dus meermaals starten.
Beide cilinders doen gelijk mee? Voel cilinders op warm worden; let op: voorste cilinder wordt rechts warm en achterste wordt links warm ivm positie uitlaat(kleppen) Letten op hard tikkend geluid(als je pech hebt) van nokkenasketting. is blok gereviseerd of origineel? Kleppen maken meestal wel wat geluid, niet erg.
Onderkant bocht en uitlaten....roest of doorroest? ( of gaaf) Check ook
Induwen voorvork..vering ok? in beide poten lucht(via bovenkant) ingepompt?
probeer druk van voorpootlucht te meten met bandenspanningsmeter(kom je moeilijk bij zonder verloopstukje) maximaal 1 bar anders blaas je keerringen uit voorpoot. lekkage bij keerringen voorpoot?
Kun je motor op middenbok zetten of is hij te diep in de vering gezakt? Check inveren achterkant en druk achterveer (bandenspanningsmeter) Voor 1 persoon ong 2 bar
Check spanning voor bijladen accu.
Tijdens stationair lopen rubber en rubber slangetjes carbs 1 voor 1 inspuiten met remreiniger. Als motor sneller gaat lopen is rubber lek.
tijdens rijden met heupen motor iets laten kwispelen(voorzichtig!)...voel je speling in achterbrug( is daar roest te zien) Let op: Bij platte achterband zal motor onrustig rijden over sporen in wegdek; plat is niet weinig profiel, maar "vierkant", bij nieuwe band is dit weg.
Rij met 3000 toeren of iets meer in 2e of 3e versnelling en draai gas dicht...ploffende geluiden? carbs reinigen, afstellen. remt motor niet nauwelijks af na gas dicht (soms zelfs blijven rijden) dan lekkage in rubbers van carbs.
let op soepel schakelen van alle versnellingen en aangrijpen koppeling bij wegrijden.
Voorrem...even inknijpen en met motor achteruit lopen(motor uit)..je hoort of de blokken blijven hangen( cilinder schoonmaken) ( beetje schuren doen ze altijd ) Let op lekkage eventueel bij remcilinder. (pakking is zeer moeilijk leverbaar, wordt revsie-exemplaar)
Algemeen roest voorspatbordbevestiging.
Draai stuur van links naar rechts bij stationair lopen, als rpm verandert, check of kabel choke vrij loopt of om andere kabel gedraaid is op weg naar carb

genoeg zo? 8-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heren Viragokenners!

Ik heb een vraagje voor jullie. m'n maat kan een virago 750 kopen van '82 of '83. nu vroeg hij of ik ff mee wou om te kijken naar die motor, maar wat zijn de zwakke plekken van zo'n motor?
dus waar roesten ze snel, wat zijn de mankementen in het blok e.d. of zijn deze er eigenlijk niet en moet je gewoon ff stuk rijden?

hij heeft namelijk nog geen rijbewijs en wil dat ik dan de proefrit maak. nu weet ik wel dat je zowiezo op de standaard dingen moet letten (schakelt ie goed, hoor je geen rare tik in het blok, hoe voelt ie in het algemeen aan, stuurt ie goed e.d.)

alvast bedankt voor uwe info!

Als ie start en rijdt, kun je eigenlijk geen buil vallen, voor 500 euries...
 
Let er bij het starten eerst op of het blok al warm is gedraaid.....
Starten: rode knopje wil nog wel es gewoon uit handvat vallen, dus letten op slijtage hiervan. Drukken en luisteren naar het starten.Lawaai is niks, maar neemt de startkoppeling constant het tandwiel mee?
dus meermaals starten.
Beide cilinders doen gelijk mee? Voel cilinders op warm worden; let op: voorste cilinder wordt rechts warm en achterste wordt links warm ivm positie uitlaat(kleppen) Letten op hard tikkend geluid(als je pech hebt) van nokkenasketting. is blok gereviseerd of origineel? Kleppen maken meestal wel wat geluid, niet erg.
Onderkant bocht en uitlaten....roest of doorroest? ( of gaaf) Check ook
Induwen voorvork..vering ok? in beide poten lucht(via bovenkant) ingepompt?
probeer druk van voorpootlucht te meten met bandenspanningsmeter(kom je moeilijk bij zonder verloopstukje) maximaal 1 bar anders blaas je keerringen uit voorpoot. lekkage bij keerringen voorpoot?
Kun je motor op middenbok zetten of is hij te diep in de vering gezakt? Check inveren achterkant en druk achterveer (bandenspanningsmeter) Voor 1 persoon ong 2 bar
Check spanning voor bijladen accu.
Tijdens stationair lopen rubber en rubber slangetjes carbs 1 voor 1 inspuiten met remreiniger. Als motor sneller gaat lopen is rubber lek.
tijdens rijden met heupen motor iets laten kwispelen(voorzichtig!)...voel je speling in achterbrug( is daar roest te zien) Let op: Bij platte achterband zal motor onrustig rijden over sporen in wegdek; plat is niet weinig profiel, maar "vierkant", bij nieuwe band is dit weg.
Rij met 3000 toeren of iets meer in 2e of 3e versnelling en draai gas dicht...ploffende geluiden? carbs reinigen, afstellen. remt motor niet nauwelijks af na gas dicht (soms zelfs blijven rijden) dan lekkage in rubbers van carbs.
let op soepel schakelen van alle versnellingen en aangrijpen koppeling bij wegrijden.
Voorrem...even inknijpen en met motor achteruit lopen(motor uit)..je hoort of de blokken blijven hangen( cilinder schoonmaken) ( beetje schuren doen ze altijd ) Let op lekkage eventueel bij remcilinder. (pakking is zeer moeilijk leverbaar, wordt revsie-exemplaar)
Algemeen roest voorspatbordbevestiging.
Draai stuur van links naar rechts bij stationair lopen, als rpm verandert, check of kabel choke vrij loopt of om andere kabel gedraaid is op weg naar carb

genoeg zo? 8-)

meer dan! haha het is maar een motor van 500 euro. maar als ik er ben wil ik ff zeker zijn dat ie ook echt meer waard is dan de oud ijzerprijs ;)
 
Als ie start en rijdt, kun je eigenlijk geen buil vallen, voor 500 euries...

Bij mijn vorige brak een stukje van de nokkenasgeleider af. Gevolg : slijtage in blok aan lagerkant en dus carterhelft onbruikbaar....da's einde verhaal.
Toch verrekte sneu geld dan....... ;(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan