Hallo MF-techneuten!
Ik ben in bezit van een Yamaha XVS 1100 Dragstar, bouwjaar 1999. Ik had in de planning om vanmiddag weer eens een rit te gaan maken, maar bij het starten van de motor kreeg ik in plaats van de normale prachtige roffel een hels kabaal om de oren. De startmotor draaide normaal door, maar jankte behoorlijk. Hij werkte dus wel naar behoren, maar draaide de motor niet mee. Af en toe klonk het alsof hij de motor heel iets meenam, maar hij startte niet door. Ik ben gaan kijken bij de startmotor, en ik ben bang dat ik het slachtoffer ben geworden van Yamaha's beruchte 'twisted bolts';
Nu is dit volgens vriend Google een bekende kwaal, al stopt het meestal bij 'ja, dat gebeurt soms. Is lullig en duur', en kom ik qua oplossing niet veel verder. Het lijkt an sich nog mee te vallen, bij de meeste voorbeeldafbeeldingen die ik kan vinden is de bout al veel verder verbogen. In mijn geval is hij echter wel afgebroken.
Ik kan natuurlijk een nieuwe startmotor erin gaan hangen, maar met €169 voor de goedkoopste die ik kan vinden wend ik me liever eerst even tot de technische kennis van Motorforum. En het lijkt me wel zo interessant om eens te kijken in hoeverre ik daadwerkelijk de twee linkerhanden heb ik die ik denk te hebben... De zoekfunctie helpt me nog niet gigantisch veel verder; ik kan 1 topic hierover vinden, en ook hier mis ik een echte oplossing.
Ik heb inmiddels de startmotor gedemonteerd, resulterend in een hoop rondvliegend koolstof (let niet op de roestplek, die heb ik inmiddels al grotendeels weten weg te poetsen);
En het lijkt erop dat één van de opstaande stukken metaal is verbogen;
Hier stopt eigenlijk mijn technische kennis, en ook de oplossingen die ik via Google naar voren weet te toveren. Ik zit dus even met de volgende vragen;
- Is hij nog enigszins praktisch te repareren? Is het een kwestie van schoonmaken, het metalen stuk weer rechtbuigen, de boel weer in elkaar schroeven en een steviger variant van de lange schroef aan de boven- en onderkant gebruiken? (De bovenste is afgebroken, dus ik zal sowieso deze schroeven moeten vervangen. Nog los van het feit dat er een stuk afgebroken bout vastzit in het schroefgat en ik eerst daar een oplossing voor moet zien te vinden...)
- Mocht deze toch echt ten dode opgeschreven zijn, is het dan voldoende om een nieuwe startmotor te plaatsen? Of moeten hier ook andere onderdelen voor worden vervangen? En zo ja, welke? Mochten hier meer foto's/info bij nodig zijn, mijn camera en ik kunnen de boel natuurlijk altijd verduidelijken.
Ik hoop dat jullie mij in ieder geval iets verder kunnen helpen. Waarvoor alvast dank!
MBKNLD
Ik ben in bezit van een Yamaha XVS 1100 Dragstar, bouwjaar 1999. Ik had in de planning om vanmiddag weer eens een rit te gaan maken, maar bij het starten van de motor kreeg ik in plaats van de normale prachtige roffel een hels kabaal om de oren. De startmotor draaide normaal door, maar jankte behoorlijk. Hij werkte dus wel naar behoren, maar draaide de motor niet mee. Af en toe klonk het alsof hij de motor heel iets meenam, maar hij startte niet door. Ik ben gaan kijken bij de startmotor, en ik ben bang dat ik het slachtoffer ben geworden van Yamaha's beruchte 'twisted bolts';
Nu is dit volgens vriend Google een bekende kwaal, al stopt het meestal bij 'ja, dat gebeurt soms. Is lullig en duur', en kom ik qua oplossing niet veel verder. Het lijkt an sich nog mee te vallen, bij de meeste voorbeeldafbeeldingen die ik kan vinden is de bout al veel verder verbogen. In mijn geval is hij echter wel afgebroken.
Ik kan natuurlijk een nieuwe startmotor erin gaan hangen, maar met €169 voor de goedkoopste die ik kan vinden wend ik me liever eerst even tot de technische kennis van Motorforum. En het lijkt me wel zo interessant om eens te kijken in hoeverre ik daadwerkelijk de twee linkerhanden heb ik die ik denk te hebben... De zoekfunctie helpt me nog niet gigantisch veel verder; ik kan 1 topic hierover vinden, en ook hier mis ik een echte oplossing.
Ik heb inmiddels de startmotor gedemonteerd, resulterend in een hoop rondvliegend koolstof (let niet op de roestplek, die heb ik inmiddels al grotendeels weten weg te poetsen);
En het lijkt erop dat één van de opstaande stukken metaal is verbogen;
Hier stopt eigenlijk mijn technische kennis, en ook de oplossingen die ik via Google naar voren weet te toveren. Ik zit dus even met de volgende vragen;
- Is hij nog enigszins praktisch te repareren? Is het een kwestie van schoonmaken, het metalen stuk weer rechtbuigen, de boel weer in elkaar schroeven en een steviger variant van de lange schroef aan de boven- en onderkant gebruiken? (De bovenste is afgebroken, dus ik zal sowieso deze schroeven moeten vervangen. Nog los van het feit dat er een stuk afgebroken bout vastzit in het schroefgat en ik eerst daar een oplossing voor moet zien te vinden...)
- Mocht deze toch echt ten dode opgeschreven zijn, is het dan voldoende om een nieuwe startmotor te plaatsen? Of moeten hier ook andere onderdelen voor worden vervangen? En zo ja, welke? Mochten hier meer foto's/info bij nodig zijn, mijn camera en ik kunnen de boel natuurlijk altijd verduidelijken.
Ik hoop dat jullie mij in ieder geval iets verder kunnen helpen. Waarvoor alvast dank!
MBKNLD