Yamaha XVS 1100 Dragstar startmotor - twisted bolts

MBKNLD

MF veteraan
Donateur
2 okt 2018
1.598
3.113
Apeldoorn
Hallo MF-techneuten!

Ik ben in bezit van een Yamaha XVS 1100 Dragstar, bouwjaar 1999. Ik had in de planning om vanmiddag weer eens een rit te gaan maken, maar bij het starten van de motor kreeg ik in plaats van de normale prachtige roffel een hels kabaal om de oren. De startmotor draaide normaal door, maar jankte behoorlijk. Hij werkte dus wel naar behoren, maar draaide de motor niet mee. Af en toe klonk het alsof hij de motor heel iets meenam, maar hij startte niet door. Ik ben gaan kijken bij de startmotor, en ik ben bang dat ik het slachtoffer ben geworden van Yamaha's beruchte 'twisted bolts';
20190609_134748.jpg


Nu is dit volgens vriend Google een bekende kwaal, al stopt het meestal bij 'ja, dat gebeurt soms. Is lullig en duur', en kom ik qua oplossing niet veel verder. Het lijkt an sich nog mee te vallen, bij de meeste voorbeeldafbeeldingen die ik kan vinden is de bout al veel verder verbogen. In mijn geval is hij echter wel afgebroken.
Ik kan natuurlijk een nieuwe startmotor erin gaan hangen, maar met €169 voor de goedkoopste die ik kan vinden wend ik me liever eerst even tot de technische kennis van Motorforum. En het lijkt me wel zo interessant om eens te kijken in hoeverre ik daadwerkelijk de twee linkerhanden heb ik die ik denk te hebben... :+ De zoekfunctie helpt me nog niet gigantisch veel verder; ik kan 1 topic hierover vinden, en ook hier mis ik een echte oplossing.
Ik heb inmiddels de startmotor gedemonteerd, resulterend in een hoop rondvliegend koolstof (let niet op de roestplek, die heb ik inmiddels al grotendeels weten weg te poetsen);
20190609_161432.jpg

En het lijkt erop dat één van de opstaande stukken metaal is verbogen;
20190609_161943.jpg


Hier stopt eigenlijk mijn technische kennis, en ook de oplossingen die ik via Google naar voren weet te toveren. Ik zit dus even met de volgende vragen;
- Is hij nog enigszins praktisch te repareren? Is het een kwestie van schoonmaken, het metalen stuk weer rechtbuigen, de boel weer in elkaar schroeven en een steviger variant van de lange schroef aan de boven- en onderkant gebruiken? (De bovenste is afgebroken, dus ik zal sowieso deze schroeven moeten vervangen. Nog los van het feit dat er een stuk afgebroken bout vastzit in het schroefgat en ik eerst daar een oplossing voor moet zien te vinden...)
- Mocht deze toch echt ten dode opgeschreven zijn, is het dan voldoende om een nieuwe startmotor te plaatsen? Of moeten hier ook andere onderdelen voor worden vervangen? En zo ja, welke? Mochten hier meer foto's/info bij nodig zijn, mijn camera en ik kunnen de boel natuurlijk altijd verduidelijken.

Ik hoop dat jullie mij in ieder geval iets verder kunnen helpen. Waarvoor alvast dank!
MBKNLD
 
Vandaar ook dit topic, wellicht word ik dan ineens slachtoffer van kennis... :+

Ik kom net op Youtube een filmpje tegen dat exact weergeeft welk geluid hij maakte;
In dit geval was het inderdaad de startkoppeling. Neemt niet weg dat de bout op de startmotor behoorlijk uit het lood stond, dus met een beetje geluk heb ik beide problemen te pakken. Alleen al aan onderdelen een duur grapje.
 
Vandaar ook dit topic, wellicht word ik dan ineens slachtoffer van kennis... :+

Ik kom net op Youtube een filmpje tegen dat exact weergeeft welk geluid hij maakte;
In dit geval was het inderdaad de startkoppeling. Neemt niet weg dat de bout op de startmotor behoorlijk uit het lood stond, dus met een beetje geluk heb ik beide problemen te pakken. Alleen al aan onderdelen een duur grapje.
Sloeg de startmotor vast tijdens het starten?

Kosten vallen best mee.
Die bouten van je startmotor heb je voor een paar €
Startkoppeling kost bij ali rond de €50 en dan nog een pakking

Al met al als je het zelf doet zit je nog onder de €100
 
Startmotor sloeg niet vast nee, hij bleef gewoon doordraaien. Als ik op de startknop druk draait de startmotor door, maar het lijkt erop dat hij de motor niet mee laat draaien, alsof de twee onderdelen van elkaar zijn losgeraakt. Heel af en toe voelde ik hem een tikje geven waarbij de motor heel iets bewoog, alsof hij halfslachtig probeerde de motor wel mee te pakken, maar meteen weer door-/lossloeg.
Qua onderdelen lijkt het er inderdaad vooral op dat ik die niet in Nederland moet gaan bestellen... Ali/Amazon/Ebay zijn een stuk portemonneevriendelijker.

EDIT; voor het geval er mensen zijn die op dit topic terechtkomen met hetzelfde probleem; uiteindelijk bleek het inderdaad de startkoppeling te zijn. Originele onderdelen ruim 700 euro, uiteindelijk voor net geen 100 via Amazon laten komen. Door Ro/Zot erin laten zetten, tevens toch de startmotor vervangen. Wel even op letten; de startmotorvrijloop was verkeerd om in elkaar gezet, dus alle palletjes moesten eerst omgezet worden. Goedkoop dus wel eerst even checken. :+ Inmiddels roffel ik weer vrolijk rond!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan