Proefrit Z1000
Momenteel rij ik op een CBR600 F4 uit 2000 (volledig standaard behalve stalen remleidingen)
Hij bevalt me opzich best goed: remmen, vering vind ik zeer goed, ook voelt ie lekker licht en sportief aan.
Alleen de zithouding... best redelijk, zeker als je doorrijdt is de zithouding goed te doen,
Maar je moet altijd je hoofd achterover kantelen op niet op je tank te kijken
Plus dat je nog redelijk wat gewicht op je armen komt
dit vind ik zeer irritant op de lange stukken (heb snel last van nek schouders)
Ik mis helaas koppel en een wat comfortabele zithouding.
Nadat ik op een Z750S (wel de halfkuip versie) heb gereden wist ik het zeker
de zitpositie van deze motor is comfortabel maar toch agressief/sportief.
Alleen het links recht gooien van de motor ging wat moeizamer,
balhoekhoofd/gewicht/vering?(199kg) ik weet het niet...
ook vind ik de remmen en vering niet alles
Wat zoek ik:
-Meer KOPPEL!
-een echt funbike, ik wil kunnen spelen, wheelies, stoppies en kneedown
-comfortabel maar toch agressief/sportief (breed laag stuur)
-enige vorm van een redelijke windbescherming
-motor met voldoende grondspeling voor zeer sportief rijden
-liefst een japanner
-goede vering en remmen
-niet super veel bijleggen bij huidige motor
Dit leek me wel wat:
-z1000
-tuono
-ktm 990 superduke
Dus een proefrit gemaakt op een Z1000
Minder fijne dingen:
Gelijk viel me op hoe "rauw" ook dit blok liep, zeker in vergelijking met mijn zijdezacht cbr blokje.
Na enkele km viel me ook op dat de koppeling en rem wat meer kracht vereisen als ik gewent ben.
(minder goed te gebruiken voor 2-vingerig remmen)
Hij stuurt ook heel anders, last van "overstuur" hij wil de bocht invallen en de bocht scherper nemen.
Is dit normaal? of is dit balhoekshoofd, banden....
Boven de plus minus 7000 rmp vind ik de motor veel trillen.
En het zadel is erg smal, niet echt comfortabel.
Op hogere snelheden voelt de voorkant zeer licht aan
De standaard uitlaat is vrij stil, zouden toch wel vervangen worden denk ik.
Positieve dingen
Blok heeft flink veel meer koppel als mijn cbr.
Bij beetje bod op het gas wou het voorwiel gelijk het luchtruim verkiezen
In vergelijk met de Z750S zijn de vering en remmen een stuk beter.
De wind bescherming viel me ook 100% mee (er zat wel een hoger ruitje op, standaard van kawasaki)
Stuur positie vond ik heerlijk
De looks zijn fatastisch zeker met cnc gefreesde spiegels.
Verders niks als lof, ik vind het een lekkere fiets op goed mee te toeren door de zit positie
en je kan het ook nog heerlijk (mis)bruiken als fun-bike
Over dat gezeik van de toerenteller.... ik vond het totaal niet hinderlijk, ik vind het wel wat hebben
Dat moeizamer is de bocht gooien heb ik op de z1000 geen last gehad volgensmij, de Z1000 stuurt stuk beter als de Z750S
Nog even over het sturen, last van "overstuur" hij wil de bocht invallen en de bocht scherper nemen.
Is dit normaal? of is dit balhoekshoofd, banden.... ?