Z1000

Pumke93

MF'er
1 feb 2017
58
20
Zuid-Limburg
vraagje

ik heb mijn oog laten vallen op de Z1000 en zou deze graag willen aanschaffen als eerste motor.
Alleen weet ik nog niet of dit verstandig is, of dat ik voor de Z750 moet gaan.

Kan iemand mij vertellen wat de beste keuze is, ik ben ervan bewust dat er een verschil in koppel en vermogen is en dat het ook aan je rechterhand ligt.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste motor zou ik lekker een z750 kopen. Zat vermogen als eerste motor en iets meer vergevingsgezind.
 
Als eerste motor zou ik lekker een z750 kopen. Zat vermogen als eerste motor en iets meer vergevingsgezind.
Ach, mijn eerste motor was een gixxer met 115pk, ging ook allemaal prima. Was ook erg blij dat ik de adviezen van bezorgde familieleden niet heb opgevolgd.
Een van mijn collega's heeft vorig jaar zijn eerste fiets gekocht en hoewel ik hem adviseerde een snellere te kopen heeft hij zich toch bang laten maken door anderen die hem vertelde dat hij zich dood zou rijden op iets met veel pk's.
2 maanden later kocht hij alsnog een BMW r1200r en heeft zijn eerste fiets daarop met veel verlies ingeruild, omdat hij toch wat meer vermogen wilde.

Ieder z'n ding natuurlijk. Ik snap heel goed dat sommigen wat huiverig zijn voor wat meer vermogen bij een eerste motor, maar als je een beetje verstand hebt lijkt mij dat geen probleem. Ik zou zeggen ga op beide fietsen eens een rondje rijden en kijk welke beter bij je past. Denk er vooral goed over na.
 
als je vindt dat een Z750 te weinig vermogen heeft/te langzaam is, zou ik eerst maar eens aan je bochtentechniek gaan werken :+ beide motoren lopen hard, maar het valt of staat toch echt met de ezel op het zadel. Natuurlijk kan je gelijk een 1000 kopen en het rustig aan doen met het gas. Als je echt persé een 1000 wilt, lekker doen.

Maar wordt je daar sneller een betere rijder van? nee...


het topic wat aangehaald wordt over de 750 vs 1000 gaat ook over iemand met 3 jaar ervaring op een 600cc supersport, qua vermogen vergelijkbaar met de Z750. Totaal ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet van plan om ermee te knallen als op een circuit. wat mij opvalt is dat het kwa gewicht en pk's niet veel scheelt alleen in het Koppel vermogen
 
Ik zeg niet dat een 750 te weinig vermogen heeft hoor. Jouw verhaal snap ik ook heel goed.
Als ik mezelf in die situatie zou zetten zou ik waarschijnlijk ook twijfelen. Zeker als eerste motor. Goede kans dat ik de 750 gekozen zou hebben.
Echter, ik ken mezelf als geen ander en ik zou richting einde seizoen waarschijnlijk al spijt hebben dat ik toen niet voor de 1000 was gegaan.

Maar ieder z'n ding natuurlijk. De een geeft meer om het gewicht en bochtenwerk, de ander wil graag rechtdoor knallen (hayabusa stijl) en weer een ander wil relaxed kunnen rijden op lagere toeren en weer een ander wil... Get my point?

Het beste dat je kunt doen is proefrijden en als die 1000 je voorkeur heeft laat je dan niet de 750 aanpraten door bezorgde omstanders, daar krijg je spijt van. Andersom ook natuurlijk, als de 750 je een beter gevoel geeft laat je dan niet ompraten om de 1000 te kopen, ook daar krijg je spijt van.
 
het vermogen is natuurlijk wel fijn om rustig door te tuffen aangezien ik kort bij de grens van belgië woon zal ik veel in de buurt zijn van spa francorchamps etc. en aangezien mijn vriendin vaker mee achterop zal gaan is het vermogen van de Z1000 misschien weer wat fijner om rustig daar rond te rijden. En daarbuiten ben ik van plan om volgend jaar naar een huis te gaan kijken dus wil eigenlijk met de motor een paar jaar doen.
 
Laatst bewerkt:
het vermogen is natuurlijk wel fijn om rustig door te tuffen aangezien ik kort bij de grens van belgië woon zal ik veel in de buurt zijn van spa francorchamps etc. en aangezien mijn vriendin vaker mee achterop zal gaan is het vermogen van de Z1000 misschien weer wat fijner om rustig daar rond te rijden.
Ik tuf nu zelf rond op een xjr1300 en ik vind het een heerlijke machine. Kan er heel relaxed mee rijden, rondtuffen met 1500 toeren is geen probleem en je hoeft maar even aan het gas te zitten en hij gaat, de tering dan gaat 'ie ;)
Gewicht is met 225kg aan de stevige kant, maar ik ben zelf ook geen klein ventje dus voor mij geen probleem.
Wederom werd deze motor mij door iedereen afgeraden omdat ik mezelf wel eens dood zou kunnen rijden :X

Ik wil vooral zeggen: koop wat jij mooi vindt en waar je je goed bij voelt en luister niet teveel naar anderen ;)
 
Ga toch maar eerst voor de 1000. Meer dan vermogen zat voor je eerste motor. Je bent ook nog aan het leren, vergeet dat niet. ;)

Ik hoorde al als voordelen van de 1000 boven de 750:
* Betere remmen
* Betere schokkers
* Mooier afgewerkt

Verschil tussen de 750 en de 1000 qua vermogen is allemaal terug te leiden naar je rechterpols. Kijk naar die gasten op een 50cc scootertje, die kunnen zich ook gigantisch misdragen. Als jij je normaal gedragen kan in het verkeer en verantwoordelijk met je motor om gaat, maakt het eigenlijk niet veel uit.

Zelf ben ik na mijn rijbewijs opgestapt op een SC59 Fireblade (180pk) en nadat die (al heel snel :( ) gestolen werd heb ik een BMW S1000RR gekocht (197pk). Gevallen/gecrashed? Nee! Spijt? Nee! De foutjes (target fixation, te weinig afstand, teveel gas bij glad stuk) die ik heb gemaakt had ik waarschijnlijk ook op een veel minder krachtige fiets gemaakt. Sterker nog, door de uitstekende remmerij, schokkers en electronica op de S1000RR heb ik waarschijnlijk wel één of meerdere foutjes goed kunnen herstellen die me anders misschien wél een valpartij hadden gekost. Blijft koffiedik kijken.

tl;dr: laat je niet leiden door het vermogen, maar maak je eigen keuze. Misdragen kan je je op elke motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga helemaal mee met bovenstaand.
Zou zelf dan ook de Z1000 kiezen.
Zit em inderdaad allemaal tussen de oren en in de rechterhand.
Succes met de keuze.
En op naar een fantastisch motorseizoen.
Vr Gr
 
Mijn eerste motor is een MT09 en mijn eerste auto was een Toyota Supra (oke, had wel een aantal jaar rij ervaring maar toch). Koop gewoon wat je mooi lijkt en ga er verstandig mee om.
 
Ik ben ook begonnen met een z1000 als eerste fiets, super apparaat, ik had het 2007-2009 model.

Ben nu overgestapt op een wat ergonomischer model, een tiger 800 xcx. Puur omdat ik erachter kwam dat ik meer reed dan alleen met mooi weer als ik vrij was (zo'n 500 woon-werk per week als er geen pekel ligt ;) )
 
Ik heb 4 maanden geleden ook een z1000 gekocht als eerste motorfiets, het is wel een monster kwa vermogen als eerste fiets maar zeker goed te hendelen. Ik ben echter blij dat ik niet voor een 750 of 800 ben gegaan. Mijn model betreft ook een 2007 model. Succes met de keuze
 
Ga gewoon eens test rijden, de kans is groot dat je de z1000 veel fijner vind rijden als je juist wat rustiger wilt rijden. Met extra koppel kan je lekker lui rijden en dat geeft veel comfort. Een Z750 heeft niet heel veel pit onderin.

De Z1000 zit over het algemeen ook wat beter in de spulletjes én is beter afgewerkt :)
Je kan ook eens een drie cilinder proberen zoals de street triple of de MT09, heerlijke koppelrijke motoren die goed handelbaar zijn
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik dat het niet verstandig is in als eerste motor meteen een duizend te nemen, maar zoals je hier kunt lezen zijn er verschillende meningen over.

Wat ik wel vind is dat je goed moet kijken wat je zelfs qua motor wilt.

Ik rij bijvoorbeeld een cbr 600, dat zijn wat meer gooi en smijt fietsen in vergelijking met de fireblade, ik neem aan dat de 750 wat makkelijker en speelser rijdt (en daardoor leuker op dijkjes en binnendoor) als de 1000.

Ik denk dat het echt heel erg belangrijk is om echt te gaan proef rijden, met de 750 en de 1000

En hard gaan ze allebei dat is zeker
 
Mijn advies (zonder de Z1000 of Z750 goed te kennen), maar koop gewoon die 1000 als je je daar goed op voelt na de eerste rit.
Geloof me, je eerst ' eigen' ritjes beheers je je toch en knal je hooguit een keer volgas rechtuit en meer niet.
Daarna komt gaandeweg het vertrouwen, en dat zul je op beide motoren moeten leren.

En, ik spreek uit ervaring, het ergens ook dik lachen als je af en toe je ballen in je keel voelt op een iets te dikke fiets...

Zelf: een 990 superdunne gekocht als eerste fiets. En alleen maar spijt als ik stik in de hiervoor genoemde ballen.
 
Ik heb het idee dat een Z1000 een groter is qwa formaat/afmetingen dan de Z750.(kan aan mijn liggen) Maar dat zal een reden dat ik een Z1000 zal kopen ipv een z750. Zelf ben ik niet klein, vandaar. Maar als ik 1,60 was, zou ik weer voor de Z750 gaan.
 
Ben ook op een 1000 begonnen. Geen seconde spijt van gehad. Heb op 600's en 750's gereden, nooit van mijn leven als primaire motorfiets. Het gaat net zo hard uiteindelijk, maar het koppel is om te janken is mijn persoonlijke mening als je een 1000+ gewend bent.
 
Ik ben begonnen op een ZX6R op 25kw, maar door rug en polsklachten daarna meteen een Z1000 gekocht. Geen seconde spijt van gehad.

Heb zelf nooit op een Z750 gereden, maar zou als eerste motor zo een Z1000 aanbevelen.
 
Het koppel zal best wel om te janken zijn, maar als je de tijden op de kwart mijl vergelijkt; 11.2 om 11.1 seconden (Ook 10.6 gevonden) -O- . Max verschil is 239 om 233 km/h.
 
Ben ook op een 1000 begonnen. Geen seconde spijt van gehad. Heb op 600's en 750's gereden, nooit van mijn leven als primaire motorfiets. Het gaat net zo hard uiteindelijk, maar het koppel is om te janken is mijn persoonlijke mening als je een 1000+ gewend bent.


Dat is het nou juist, koppel gebrek, waardoor het aan de andere kant ook weer juist leuk kan zijn....
Er zijn genoeg mensen die juist van lichtere motoren houden.

Ff terug schakelen en hij gaat weer ;)
 
Ga toch maar eerst voor de 1000. Meer dan vermogen zat voor je eerste motor. Je bent ook nog aan het leren, vergeet dat niet. ;)

Ik hoorde al als voordelen van de 1000 boven de 750:
* Betere remmen
* Betere schokkers
* Mooier afgewerkt

Verschil tussen de 750 en de 1000 qua vermogen is allemaal terug te leiden naar je rechterpols. Kijk naar die gasten op een 50cc scootertje, die kunnen zich ook gigantisch misdragen. Als jij je normaal gedragen kan in het verkeer en verantwoordelijk met je motor om gaat, maakt het eigenlijk niet veel uit.

Zelf ben ik na mijn rijbewijs opgestapt op een SC59 Fireblade (180pk) en nadat die (al heel snel :( ) gestolen werd heb ik een BMW S1000RR gekocht (197pk). Gevallen/gecrashed? Nee! Spijt? Nee! De foutjes (target fixation, te weinig afstand, teveel gas bij glad stuk) die ik heb gemaakt had ik waarschijnlijk ook op een veel minder krachtige fiets gemaakt. Sterker nog, door de uitstekende remmerij, schokkers en electronica op de S1000RR heb ik waarschijnlijk wel één of meerdere foutjes goed kunnen herstellen die me anders misschien wél een valpartij hadden gekost. Blijft koffiedik kijken.

tl;dr: laat je niet leiden door het vermogen, maar maak je eigen keuze. Misdragen kan je je op elke motor.

Helemaal mee eens!

Toen ik nog geen rbw had, dacht ik er net zo over als heel veel mensen op dit forum, begin maar eerst lekker op een 600 of minder... Doe waar je je het prettigste bij voelt.

Ik kocht nadat ik 3 jaar op een zx6r geoefend had een R1 '08' , spijt dat ik dat niet gelijk had gedaan!
Tuurlijk zeggen er altijd een paar: Ik of jij rij of rijd mijzelf of jezelf hartstikke dood op een 1000.

Ik heb er daarvan ook een aantal aangeboden om een rondje op mijn R1 te rijden en gelijk het gas vol open te gooien...

Nog nooit niemand weg zien rijden als een Rossi en driftend door mn woonwijk heen met mijn R1.

Zoals eerder is gezegd, het ligt echt aan jezelf. En de keuze tussen een 750 of 1000, zou ik voor de 1000 gaan!
 
Z1000 is een mooie fiets! Die zal je ook niet snel gaan vervelen of het gevoel geven dat je vermogen tekort komt.
Tip 1 : Niet beginnen met je droomfiets, hij valt vast wel een keer. Al is het thuis met precies 0,0 km/h. Bovendien moet je iets te dromen hebben :)
Tip 2 : Koop iets waar jij je prettig op voelt, je moet er immers op leren. Dus proefrijden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan