Z1000sx foutcode

fast freddy

MF'er
30 mrt 2004
114
1
Belgie
Hoi,
zijn hier mensen die de verhouding(overbrenging) tandwielen veranderd hebben?
Normaal 15/41
ik heb deze verandert naar 16/41
Ook de band achter naar 190/55 ipv 190/50
Maar nu na wat km's (5000) krijg ik een foutcode 25. (speedsensor)
Dit op t model van 2019
Nog iemand die dit heeft voor gehad?
Grtz
 
ik heb gelezen dat je met dingen zoals traction control je bij vervanging van alleen de band zoals in jouw voorbeeld een handeling moet doen om de motorelectronica te vertellen dat de omtrek van je band anders is dan origineel.
Bij een andere tandwiel verhouding gaan er nog meer dingen meespelen dus denkt de computer van jouw motor nu dat er iets fout is, maar dat hij dat pas na 5000 km doet is dan weer heel apart.
misschien is je sensor wel gewoon defect en staat het los van de gedane modificaties.

beetje veel aannames, sorry.
 
Hoi,
zijn hier mensen die de verhouding(overbrenging) tandwielen veranderd hebben?
Normaal 15/41
ik heb deze verandert naar 16/41
Ook de band achter naar 190/55 ipv 190/50
Maar nu na wat km's (5000) krijg ik een foutcode 25. (speedsensor)
Dit op t model van 2019
Nog iemand die dit heeft voor gehad?
Grtz
Ik ben 1 tandje groter gegaan voor, op een 2011. Dit leverde geen foutcodes op. Maar een 2011 heeft dan ook veel minder electronica...
 
ik heb gelezen dat je met dingen zoals traction control je bij vervanging van alleen de band zoals in jouw voorbeeld een handeling moet doen om de motorelectronica te vertellen dat de omtrek van je band anders is dan origineel.
Bij een andere tandwiel verhouding gaan er nog meer dingen meespelen dus denkt de computer van jouw motor nu dat er iets fout is, maar dat hij dat pas na 5000 km doet is dan weer heel apart.
misschien is je sensor wel gewoon defect en staat het los van de gedane modificaties.

beetje veel aannames, sorry.
Dat detecteert een motor toch automatisch? Dat is heel het idee dat die ABS en TC lampjes aan staan als je het contact aandoet en pas uit gaan als je net wegrijdt. Het systeem kalibreert zich naar mijn weten automatisch.
We hebben ook te maken met zaken als bandenslijtage waarbij er ook een afwijking ontstaat in de grootte van het wiel.

Je kan wellicht gelijk hebben over een afwijkende tandwielverhouding.

Bij mijn KTM 1290 GT uit 2018 geeft ook de traction control foutmelding als er ook maar iets niet klopt. In mijn geval was het een half defecte gear position sensor. Zelfs als de kabel van de uitlaatklep een beetje uit zijn toleratie is dan klaagt hij over de traction control.
 
over welk type ik het gelezen heb weet ik niet meer, ik dacht een panigale of een s1000rr , die hangen qua circuit wat meer op de mogelijkheden van TC e.d . gezien de andere reacties is het niet waarschijnlijk de oorzaak bij dit type en waarom het euvel zich pas voordoet na 5k km rijden lijkt een mechanisch defect het meest logisch.
 
Dat detecteert een motor toch automatisch? Dat is heel het idee dat die ABS en TC lampjes aan staan als je het contact aandoet en pas uit gaan als je net wegrijdt. Het systeem kalibreert zich naar mijn weten automatisch.
We hebben ook te maken met zaken als bandenslijtage waarbij er ook een afwijking ontstaat in de grootte van het wiel.
abs en TC zijn natuurlijk wel heel wat anders bij abs gaat het om het blokkeren van het wiel, de omvang maakt dan niet uit.
bij traction control word de snelheid van voor en achterband vergeleken ( nee niet bij een Pan european uit 1992 ;) ) en meen ik mij dus te herinneren dat men een keer in het menu van de motor moest duiken na het verwisselen van een band. Tenzij ik dat gedroomd heb moet er toch een reden zijn dat je de bandenmaat kan invoeren in het menu van de motor ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan