• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Z800 vs Z1000

darksight

Die hard MF'er
Lid geworden
16 nov 2010
Waarderingsscore
3
Hallo allemaal,

Ik heb even wat advies nodig. Ik rijd momenteel een R1200GS en hoewel dat een super super fijne motor is, wil ik volgend jaar misschien gaan kijken naar een Z800 of Z1000, gewoon omdat dit beter past bij het (sportieve) rijden met vrienden en ik te weinig reis om de GS volledig te kunnen benutten.

Ik heb een proefrit gemaakt op een Z800 en een proefrit voor een Z1000 staat nog. Heeft er iemand ervaring met deze modellen? Ik begreep dat de Z800 uit reviews te horen krijgt dat de "power" beetje tegenvalt en van de Z1000 dat de vering (te) hard is. Rekening houdend met dat ik van een (zeer comfortabele) allroad kom, ben ik benieuwd wat beter zal aansluiten, voor zover je het aansluiten kunt noemen :P

Ik heb persoonlijk de Z1000 (2012) gekozen om de power. De veren zijn echt niet te hard. Ik vind hem zelf iets zacht aan de achterzijde, maar die moet ik nog een keertje goed afstellen.

verder heb ik er een full akra systeem en rapid bike evo met quickshifter.

verder is de 1000 erg makkelijk te rijden.

Laatst bewerkt:
je kan ook gewoon een keer de kawasaki z1000sx proberen is erg krachtig en sportief maar de comfort van een toermotor mischien is dat wel wat voor je

De Z800 te weinig power? Misschien gewoon wat meer toeren draaien, los met die kraan?

Hallo Darksight

als eerst zeer goede keuze om naar een van deze twee te kijken!
maar ik ben dan ook niet helemaal objectief..
ik rij zelf op een kawa Z800 na een aantal jaar gereden te hebben op de Z750.
ben zeer tevreden over de Z800 kan zelf nog niet zeggen dat ik power mis. het enige min puntje is het harde zadel :P
heb ergens gelezen dat de Z800 makkelijker stuurt in de bochten, en dat ook de achtervering van de Z1000 harder is. maar zelf heb ik hier geen ervaring mee. grootste verschil is denk toch het vermogen verschil.

grt Sander :]

Hallo Darksight

als eerst zeer goede keuze om naar een van deze twee te kijken!
maar ik ben dan ook niet helemaal objectief..
ik rij zelf op een kawa Z800 na een aantal jaar gereden te hebben op de Z750.
ben zeer tevreden over de Z800 kan zelf nog niet zeggen dat ik power mis. het enige min puntje is het harde zadel :P
heb ergens gelezen dat de Z800 makkelijker stuurt in de bochten, en dat ook de achtervering van de Z1000 harder is. maar zelf heb ik hier geen ervaring mee. grootste verschil is denk toch het vermogen verschil.

grt Sander :]

Hallo Sander! Dank voor je bericht. Dat harde zadel is nog nieuw voor mij, hoelang kun je rijden voor je er last van krijgt? :P Ik ben op de GS 3x van zadel gewisseld voor ik nergens meer last van had. Klopt inderdaad dat de Z1000 hardere (achter)vering heeft. Wat ook nog meespeelt is dat de Z1000 bijna 4K duurder is :P

Lastig lastig.. Volgende week een dagje huren met een collega, ik twijfel nog of ik dan de 800 of de 1000 zal huren :P

wanneer ik het vooral kan vernemen is wanneer ik weer de eerste paar keren op de motor stapt en af en toe na een aantal dagen rijden.je merkt het verschil als, je het zadel van de Z750 gewend bent. maar ik kan ook rustig uren sturen en nergens last van hebben, en het is zeker geen reden voor mij om hem te laten staan.
wanneer geld een rol speelt is het altijd lastig..
zou je voor een Z800 gaan dan heb je eventueel nog geld om deze meer naar je zin te maken (sport uitlaat, andere spiegels, andere hugger enzo....... )
kan niet bij jou in de portemonnee kijken, maar weet wel je kunt het maar 1x uitgeven :P

om een goeie vergelijking voor je zelf te hebben zou ik zeggen maak een proefrit op beide motoren en zie dan verder. :]

Laatst bewerkt:
ik dacht eerst van wat moet je in godsnaam met 1000cc.
Toen las ik dat dat bij de z1000 125pk is.
hebben ze geen z1400? ;-)

ik dacht eerst van wat moet je in godsnaam met 1000cc.
Toen las ik dat dat bij de z1000 125pk is.
hebben ze geen z1400? ;-)

Tjongejonge taartje.
Dat ding van jouw trekt onder de 10000 toeren geen worst van tafel :+

Ben ooit wezen kijken voor een Z800. Zeker in dat Candy Burnt Orange een prachtige machine.

Mis bij viercilinders altijd een beetje die kracht van onderuit die tweecilinders wel hebben, je moet ze altijd zo op toeren jagen. Dat geldt voor de Z800 ook, alhoewel deze ook voor viercilinder begrippen sterk onderin was en een mooi middengebied had. Top end power vond ik dan weer niet zo spectaculair. Verder reed hij wel heel soepel, mooi uitgebalanceerde fiets.

De Z1000 vind ik een ijzersterk blok hebben, ook onderin. Vind de nieuwe Z1000 vrij lelijk met die rare koplamp, zou eerder voor het 2010 model gaan. Daarnaast is de Z1000SX zoals aangegeven wel een interessante optie. De nieuwe Z1000 zou overigens een van de meest comfortabele en straatgerichte nakeds zijn op dit moment.

Weet niet of je voor 2de hands gaat? Dan zou ik eerder een Z750R kopen als een 800. Voor een tandje kleiner, dan heb je een levendige fiets met instelbare vering en goeie remmen. Het ligt ook niet echt aan het blok, dat een Z800/750 wat tam aanvoelt. Ze zijn gewoon gruwelijk zwaar. Een street triple bv is bijna 30 kilo lichter.

Weet niet of je voor 2de hands gaat? Dan zou ik eerder een Z750R kopen als een 800. Voor een tandje kleiner, dan heb je een levendige fiets met instelbare vering en goeie remmen. Het ligt ook niet echt aan het blok, dat een Z800/750 wat tam aanvoelt. Ze zijn gewoon gruwelijk zwaar. Een street triple bv is bijna 30 kilo lichter.
:^

goed punt

Helemaal eens! Function over form noemen ze dat dan. Helaas moet ik zeggen dat ik zowel de Z800 als de nieuwe Z1000 echt onwijs gaaf vindt qua looks. Ik schrok ook best van het kiloverschil met de Triple, maar helaas vind ik die oerlelijk :X

Zaterdag rijden op de (nieuwe) Z1000, ben benieuwd! De Z750R zal ik nog eens naar kijken!

Uiteindelijk komt er wel weer een GS, maar ik hoop dan wat ouder te zijn, waardoor ik een fiets nodig ga hebben die zo belachelijk goed stuurt als een GS ^^

Hallo darksight!

Nu weer ruim een week verder, toch benieuwd of je nog een testrit hebt gemaakt? En hierdoor een keuze hebt kunnen maken. Of mischien ben je al een trotse eigenaar van een mooie Z
Grt :]

Hallo darksight!

Nu weer ruim een week verder, toch benieuwd of je nog een testrit hebt gemaakt? En hierdoor een keuze hebt kunnen maken. Of mischien ben je al een trotse eigenaar van een mooie Z
Grt :]

Hallo Sander,

Vorige week kon helaas de proefrit niet door gaan. Ik heb aankomende zaterdag een Z1000 gehuurd! Ik heb al eerder een proefrit gemaakt op de Z800, dus ben erg benieuwd naar het verschil :)

En nog mooi weer bij ook!
Zou er meteen een rit van 200 km aanvast knopen :P :]

Ik heb een 1 1/2 jaar geleden een vergelijkingstestje gedaan tussen Z800, Z1000 en Z1000SX.

De SX was voor mij de verrassende winnaar. Verrassend omdat de Z1000 met zijn aggressieve styling me het meest aansprak.

De Z800 is een zeer makkelijk te rijden motor. Je bent er snel op gewent, maar hij prikkelt ook niet echt. De Z1000 vond ik wat te onrustig op het gas als je een beetje doorrijdt. Wel lekker veel vermogen, maar wat bruusk op het gas en daardoor minder vertrouwen wekkend.

De SX vond ik echt een hele fijne motor om op te rijden. Het buurske van de Z1000 is er wat vanaf, waardoor de machine veel meer vertrouwen geeft. Op zich vreemd, omdat het blok hetzelfde vermogen en koppel levert. Ook zijn de armaturen en het dashboard veel fijner.

De kale Z1000 blijf ik qua styling het mooist vinden, maar mijn voorkeur gaat qua rijplezier toch duidelijk uit naar de Z1000SX, met als bijkomend voordeel dat je daar ook nog prima bagage op kwijt kunt.

Mijn tip, ga ook ff met de SX rijden.

Laatst bewerkt:
Ik heb een 1 1/2 jaar geleden een vergelijkingstestje gedaan tussen Z800, Z1000 en Z1000SX.

De SX was voor mij de verrassende winnaar. Verrassend omdat de Z1000 met zijn aggressieve styling me het meest aansprak.

De Z800 is een zeer makkelijk te rijden motor. Je bent er snel op gewent, maar hij prikkelt ook niet echt. De Z1000 vond ik wat te onrustig op het gas als je een beetje doorrijdt. Wel lekker veel vermogen, maar wat bruusk op het gas en daardoor minder vertrouwen wekkend.

De SX vond ik echt een hele fijne motor om op te rijden. Het buurske van de Z1000 is er wat vanaf, waardoor de machine veel meer vertrouwen geeft. Op zich vreemd, omdat het blok hetzelfde vermogen en koppel levert. Ook zijn de armaturen en het dashboard veel fijner.

De kale Z1000 blijf ik qua styling het mooist vinden, maar mijn voorkeur gaat qua rijplezier toch duidelijk uit naar de Z1000SX, met als bijkomend voordeel dat je daar ook nog prima bagage op kwijt kunt.

Mijn tip, ga ook ff met de SX rijden.

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik snap wat je bedoelt, de SX valt voor mij alleen af omdat ik echt een naked wil. Er is zelfs een kans dat ik na het huren erachter kom dat de GS 10x beter rijdt, maarja dat zien we dan wel :P

De GSX1000S vond ik persoonlijk een fijnere rijmotor dan de Z1000

Ik heb zelf een Z800 sinds een aantal jaar. Kan niet anders zeggen dan dat ik dik tevreden ben. De motor stuurt heerlijk en heeft wat mij betreft genoeg vermogen. Dat hij niet zou prikkelen ben ik het dan ook niet eens.

Zelf kwam ik af van een V-twin (Suzuki SV 650s). Ik moest in het begin dus wel erg wennen aan het rijgedrag van een 4-cillinder. Ik wil inmiddels niet anders. Wel vind ik het gebrek aan opbergruimte en het beperkte oppervlakte voor de passagier een gemis, maargoed, je kunt niet alles hebben. Dat zal overigens bij de Z1000 weinig anders zijn.
Met de opmerking dat de Z800 een hard zadel heeft ben ik het trouwens wel eens. Na een 1,5 à 2 uur moet ik toch altijd even afstappen om de doorbloeding in mijn zitvlak weer op gang te krijgen :).

Hoe is de proefrit met de Z1000 gegaan vandaag?

Laatst bewerkt:
ah dus over een tijdje deel 2 van: [TOPIC=389301/0/0/domme,mandomme,man]Een domme man.[/TOPIC]

Ik heb zelf een Z800 sinds een aantal jaar. Kan niet anders zeggen dan dat ik dik tevreden ben. De motor stuurt heerlijk en heeft wat mij betreft genoeg vermogen. Dat hij niet zou prikkelen ben ik het dan ook niet eens.

Zelf kwam ik af van een V-twin (Suzuki SV 650s). Ik moest in het begin dus wel erg wennen aan het rijgedrag van een 4-cillinder. Ik wil inmiddels niet anders. Wel vind ik het gebrek aan opbergruimte en het beperkte oppervlakte voor de passagier een gemis, maargoed, je kunt niet alles hebben. Dat zal overigens bij de Z1000 weinig anders zijn.
Met de opmerking dat de Z800 een hard zadel heeft ben ik het trouwens wel eens. Na een 1,5 à 2 uur moet ik toch altijd even afstappen om de doorbloeding in mijn zitvlak weer op gang te krijgen :).

Hoe is de proefrit met de Z1000 gegaan vandaag?

Dat klinkt goed! Leuk om te horen dat de Z800 je bevalt :) Dagje rijden met de Z1000 was super! Ontzettend veel power (voor wat ik gewend ben) en net als jij zegt geen last van de 4-cilinder, in elke versnelling genoeg koppel. Stuurde wel een beetje zwaar vergeleken met de GS en was bij lange na niet zo comfortabel, maar dat geluid.. :9~ en dat was nog met standaard dempers :P

Terug
Bovenaan Onderaan