zelf banden (de)monteren

koendd

Die hard MF'er
24 mrt 2011
343
44
Lichtervelde
Aangezien ik de laatste tijd nogal veel banden moeten (laten) afhalen/wisselen ben ik aan het kijken om zelf wat te kopen om tijd en geld te besparen.

Nu heb ik al veel goede dingen over dergelijke systemen:

5.JPG



maar vroeg me af als dit ook nog zo goed werkt met een gewone dunne band, ik zeg maar iets, een 3.25x19.

Want de filmpjes tonen ze altijd met een dikke supersport achterband.

Iemand ervaring?
thx
 
Ik doe het op de RWP manier, met een stanleymes en een spade. Werkt prima, je bent er wel even een tijdje mee zoet. Met het mes snijdt je de band in de lengte (!) richting doormidden, dan leg je het wiel op houtblokken op de grond (om de remschijven niet te beschadigen) en drukt met de spade de band uit de velgrand (op de spade gaan staan terwijl je tegen de muur leunt). Dit is het lastigste, kan nog wel even tegenzitten. Nieuwe band monteren is het makkelijkste van de hele procedure, wel even investeren in een pot bandenmontage-vet. Er is vast wel een filmpje op YouTube van te vinden. Daarna nog zelf de banden balanceren. Ik ben er een uur of drie mee zoet, voor twee banden, maar ik ben een pietje precies. Ervaring met smalle banden heb ik echter niet, niet smaller dan 120/70-17 tenminste.
 
Ik heb zulk toestel.

Het grote verschil in gemak is vooral dat ze hier meestal racebanden gebruiken met een minder stevig karkas, en straat banden een sterker karkas hebben, vooral tourbanden.

Heb er mijn S21 ook zelf mee gelegd, en ook al ging die iets moeilijker dan een M7RR ... dat ging nog steeds zeer vlot.
De voorband was wel iets moeilijker dan de achterband.
 
hah, met een spade etc ga ik het iig niet doen.
Is niet alleen voor m'n eigen velgen en dan nog...

ok Exprience_Matters dan misschien toch het proberen waard. thx!
 
Ik leg banden er zelf om, met de hand (/voet). Het breedste was een 130/80 17 en de een 100/90 19.
Verder regelmatig 3.25 18 en 2.75 17.

Alles op dezelfde manier; Veel zeep gebruiken en iets als velgrand protector gebruiken. De oude band zaag ik eraf met een ijzerzaag. Het koord in de band moet je dan uiteraard boven de velgrand uit tillen.

Deze gebruik ik voor richten en (statisch) balanceren:
https://www.jmpbonderdelen.nl/velgenrichter-universeel.html

Edit: bredere banden zijn lastiger in mijn ervaring, daar heb ik altijd hulp bij gehad. In totaal met 3 mensen op 1 band staan :')
 
Laatst bewerkt:
Als je het voorzichtig doet met de spade (en ik gebruik ook nog een rim protector (plastic velgrandbeschermdingetje) dan is er weinig kans op schade. Sterker nog, ik vertrouw mezelf met deze methode meer dan dat ik de velgen naar de motordealer breng. Ik heb al twee keer gehad dat ik toen een beschadigde velg (krassen) terug kreeg. Dus ik doe het liever zelf met deze methode, dan dat ik het aan een ander over laat. Je moet er gewoon even de tijd voor nemen. Maar zo'n apparaat zal zeker veel handiger zijn hoor!
 
De oude band zaag ik eraf met een ijzerzaag. Het koord in de band moet je dan uiteraard boven de velgrand uit tillen.
Dan heb je dus een bandenlichter nodig of zo? Mijn manier heb je geen bandenlichters nodig.

Edit: bredere banden zijn lastiger in mijn ervaring, daar heb ik altijd hulp bij gehad. In totaal met 3 mensen op 1 band staan :')
Met de spade-manier heb ik in m'n eentje 180/55 banden los gekregen. Was wel even een karwei, hoe zwaarder je weegt des te makkelijker. Ik weeg ongeveer 83 kg.
 
een velgenrichter en lood heb ik al dus dat is al ok.

Net even gebeld naar bandencentrale voor nieuwe banden voor mn gpz900r

285eu v&a gemonteerd.

Als ik zelf de banden koop (avon roadrider AM26)kom ik op op 176eu uit.
Montageding kost 200eu met verzending dus heb ik al de helft terug verdiend.
En heb nog 2 motoren staan waar banden van moeten gewisseld worden. Dus is wel stuk voordeliger zo denk ik.

Alleen maar zien hoe dat lukt met dunne velgen in combo met binnenbanden...

Kan zijn dat het inderdaad prima lukt met ijzerzaag/stanleymes en een spade maar dit duurt volgend mij wel aanzienlijk langer. Het is zo dat ik in bijberoep aan moto's werk dus tijd is een schaars goed voor mij... Als het sneller kan dan kies ik die optie.
Kan me voorstellen als je het 1X per jaar moet doen het niet de moeite is, maar komende maand zeker 6 banden die ik op/af moet halen, dan is het wel snel terug verdiend denk ik.
Wil alleen even weten als het zo goed werkt als men toont...

thx voor de feedback iig!
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je dus een bandenlichter nodig of zo? Mijn manier heb je geen bandenlichters nodig.

Schroevendraaier is genoeg, hij hoeft niet over de velgrand. Heb het ook wel eens doorgeknipt met een staalkabelschaar.

Met de spade-manier heb ik in m'n eentje 180/55 banden los gekregen. Was wel even een karwei, hoe zwaarder je weegt des te makkelijker. Ik weeg ongeveer 83 kg.
Ik bedoelde hulp bij het monteren van de nieuwe band. Demonteren is al klaar als je hem hebt doorzaagt, is geen hulp bij nodig.
 
een velgenrichter en lood heb ik al dus dat is al ok.

Net even gebeld naar bandencentrale voor nieuwe banden voor mn gpz900r

285eu v&a gemonteerd.

Als ik zelf de banden koop (avon roadrider AM26)kom ik op op 176eu uit.
Montageding kost 200eu met verzending dus heb ik al de helft terug verdiend.
En heb nog 2 motoren staan waar banden van moeten gewisseld worden. Dus is wel stuk voordeliger zo denk ik.

Alleen maar zien hoe dat lukt met dunne velgen in combo met binnenbanden...

Kan zijn dat het inderdaad prima lukt met ijzerzaag/stanleymes en een spade maar dit duurt volgend mij wel aanzienlijk langer. Het is zo dat ik in bijberoep aan moto's werk dus tijd is een schaars goed voor mij... Als het sneller kan dan kies ik die optie.
Kan me voorstellen als je het 1X per jaar moet doen het niet de moeite is, maar komende maand zeker 6 banden die ik op/af moet halen, dan is het wel snel terug verdiend denk ik.
Wil alleen even weten als het zo goed werkt als men toont...

thx voor de feedback iig!

Demonteren met de ijzerzaag kost 5 minuten. Alle banden die ik heb gemonteerd hebben binnenbanden, alleen oppassen dat je hefboom hem niet klemt tussen de velgrand.
 
Ik doe het ook zelf.

3 grote bandenlichters met stukje slang over de uiteinden voor bescherming van de velg, plaat hardbord op de grond om het wiel op te leggen tbv bescherming.
Doe het wel altijd bij zomerse temperaturen, en laat voordat ik er aan begin het wiel een paar uur in de zon liggen om het rubber flink op te warmen.

Zorg er voor dat de band goed los is van de velgrand, en de andere kant van waar je met de bandenlichter gaat werken goed in de hiel van de velg drukken. daar knijp ik de band soms samen met 2 grote lijmklemmen.
 
Het is een kwestie van nadenken, hoeveel bandjes je per jaar doet, en hoe leuk je t vind om zelf te doen.

Alles bij motorzaak: duurste, snelste. Want meeste garantie, meeste gemak en je moet ook de arbeid betalen en marge.
Zelf banden kopen en laten monteren. Bij zelf wielen meenemen kost dat 15 tot 20 euro per wiel/band.

Apparaten voor thuis zijn er in verschillende kwaliteiten. Zowel voor montage als balanceren.

Doe je veel bandjes, ev ook van vrienden, koop dan een gebruikte machine. Nauwelijks duurder dan een handmatige.

Heb je geen plek en wil je per se handmatig doen, koop dan een goede.

Wil je goedkoop zijn, maak dan iets, gebruik een schep.
 
ondertussen apparaatje binnen!

daarnet de achterband van m'n gpz900r vervangen. Al bij al 20min bezig geweest. Niet slecht voor de eerste keer!
werkt prima...

s-l1600.jpg
 
Ik gebruik 2 bandenlepels (met en schep, schroevendraaier? echt?)
Maar zeg eerlijk dat met een tubeless band het knap lastig gaat..
 
ziet er prima uit!

maar je komt op materiaalkost van 160eu ongeveer

Je kan zo'n ding tot 21inch in polen kopen voor 179 eu gepoederlakt.

Maar goed om te zien dat het voor jou ook werkt, top!
Dank je. Ik had al jaren dat apparaat om banden te demonteren en vond het leuk om die te upgraden. En in die tijd was er alleen het Duitse model voor 395 geloof ik.

Voor de stugge TL banden is een extra set handen best gemakkelijk. En zeep erop inderdaad.

gr Marten
 
klopt die voor bijna 400 was ook de eerste die ik tegenkwam.

Heb nu deze binnen voor 200eu incl verzending. Prima afgewerkt, ook gepoederlakt, as mooi verzinkt etc...

Bandenzeep erop scheelt inderdaad veel!
emmertje van 5KG gekocht, 15eu gratis geleverd uit italië :)
 
zo, daarnet 2 banden van een CX500 gewisseld.
Al iets moeilijker dan die van m'n gpz die veel breder is.

Maar alles prima gelukt (achterband met binnenband ook).

Heb hem nu wel moeten vastzetten op de heftafel, kreeg er anders de band niet af, lukte prima nadien.

Enige nadeel is de as. Is gemaakt met een as van 20mm maar meeste oude wielen die ik doe hebben niet zo'n grote lagers), kan me wel behelpen met wat stukjes buis maar zou nog wel heel wat vlotter gaan met een as die precies past.
Nu veel speling op de as/arm connectie waardoor je wat minder goed kracht kan zetten en de arm dus ook niet volledig vast staat.

Maar even een asje voor maken dan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan