Ik hoop jou onderweg nooit tegen te komen in een regenbui
Als jij in de banden branche hebt gewerkt hoor je ook te weten wanneer de waterafvoer beduidend minder word.
Vanaf nieuw (+/-7 a 8mm) tot 3mm gaat dit met een licht dalende lijn naar beneden. Echter bij 3mm daalt die lijn opeens heel hard. En onder de 2mm kan het met heftige regenval zelfs gevaarlijk worden omdat de kans op aquaplaning vele malen groter is.
Bedenk even dat de wettelijke minimale profieldiepte 1,6mm is, wat al onder die gevaarlijke 2mm ligt. 1,6 t/m 2,5mm is een adviespunt op het apk rapport, dat is niet voor niks zo.
Onder de 3mm gaan de zomerbanden er hier af, 4 seizoenen en winterbanden bij 4mm. Zowel prive als op de zaak bij klanten auto's.
Af en toe heb je er een eigenwijze/domme klant tussen zitten die nog met versleten banden door wil rijden. Dan vermelden wij dit ook op de factuur, gevaarlijk, eigen risico.
Banden zijn het enige contact met het wegdek, en als jij deelneemt aan het verkeer ben je ook verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw medeweggebruikers.
Bangmakerij....
Op de verkeerde dingen bezuinigen heet dat.
Even EEN PUNT heel duidelijk maken..APK eis is geen wettelijke eis, en ergens in een achterliggende grijse massa van mij staat mij bij dat de WETTELIJKE profieldiepte 1 mm is...
En dan nog, de profieldiepte van een APK keuring geldt niet voor het hele loopvlak, maar 80% vanuit het midden van de band.....
En voor de zemelaars voor wie het allemaal te duur is....
Er zijn motorzaken of branche gerelateerde zaken die :
Gespecialiseerd zijn
zich op een bepaald publiek richten
veel overhead kosten hebben
veel voorraad hebben
etc etc
het is maar net waar je voor wilt betalen...
Ooit was het normaal dat de lokale werkplaats ook nog een VAG of Renault dealer was, en ook nieuwe auto's verkocht...had geen showroom, alleen een werkplaats ....
Toen kwam het grote alles moet beter tijdperk, die kleine zelfstandigen kregen de keus, gigantische showroom bouwen of dealerschap kwijt...en met die showroom kwam ook de koffie aan de balie te vervallen, het flesje koffiemelk met verdroogde randje, de opengescheurde suikerklontjes doos, de witte plastic bekertjes met zwarte vingers, het mes dat als roerstaafje werd gebruikt, de thermoskan met koffie, moest allemaal verdwijnen en plaatsmaken voor een ontvangstdame die vroeg of u een latte machiato, of een frappucino wenste te ontvangen in een met logo van het merk speciaal aangeschafte design glas...
Ook weren zij verplicht inruilers te financieren via een constructie van de importeur, met de rente die zij bepaalden, en vele andere trucjes werden gebruikt om het imago en duimschroeven van de dealers strakker aan te draaien.....
Velen kunnen het niet eens doen voor 15 euro, dan leggen ze er geld bij, dus blijven vaak de een/tweemans zaakjes over, vaak hardwerkende exmonteurs van dealers, die het zelf proberen, omdat de dealer de kosten voor een goede all-round monteur niet meer kon betalen..
Dus iedereen heeft de keus, maar kraak niet gelijk een dealer of grotere zaak af, hun kostenplaatje zit heel anders in elkaar dan een kleine zaak, daarvan kan de eigenaar 's avonds nog even doordoen, omdat hij overdag het werk moest laten liggen om jouw bandje om te leggen