Zelf onderdelen spuiten (tank ,zijdeksels , spatb)

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Ik zou graag onderdelen willen spuiten.
Wil er even mee experimenteren. Moet ooit een eerste keer zijn he.
Waar moet ik opletten ?
De lak die ik heb is van spies-hecker ,

Het gaat over een metalen tank , plastic zijdekseltjes en een plastic spatbord.
Deze zou ik oranje willen spuiten.
De tank was wat geblutst en die deuken heb ik eruit geplamuurd. Plastic heb ik lichtjes opgeschuurd.
Ik heb spuitplamuur, lak( is reeds verdund ) plasticprimer

Wat is jullie werkwijze en wat is de volgorde die jullie aan houden ?

Hoeveel lagen , wanneer schuren , met hoeveel schuren ?

En hoe maken jullie je pistool en beker zuiver ? Thinner .?
 
vraag altijd bij de leverancier of bepaalde laksoorten elkaar niet bijten, want je zal niet de eerste zijn die merkt, dat bepaalde laksoorten elkaar niet verdragen. De nieuwe laag die je dan opspuit of de blanke laklaag reageert dan met de onderliggende laag en alles kan er dan uitzien als een verschrompelde hoop ellende

sad8.gif
Inderdaad. Ik heb het ooit gehad. Grrrrr. Superstrak gespoten en dan komen er een paar kleine bobbeltjes. En even later zijn het er héél véél. *zucht*
 
mmm ken nog veel ergere verhalen met lak. Heb ooit bij een partij parketlak verkeerde verharder gekregen.... en je raadt het al ruim 55 m/2 parket in de lak gezet en die harde niet uit, er zat een pikkende taaie massa op.
De leverancier kon vervolgens 2 mannetjes sturen, die een heel erg lange dag aan het schuren zijn geweest en een kapitaal aan schuurbanden hebben verbruikt voordat de vloer weer opnieuw gelakt kon worden. :X

Overigens, doordat veel laksoorten elkaar niet verdragen heb ik bij oude onderdelen altijd de neiging om die helemaal kaal te maken en de laklaag vanaf de grond weer op te bouwen. Heb helaas iets te vaak meegemaakt, dat ondanks allerlei beloftes en speciale grondlagen het toch 1 grote puinhoop werd. Met name 2 k lak zorgt vaak voor problemen, met goedkope synthetische lak heb ik minder problemen ondervonden, maar die geeft dan ook een minder mooi en duurzaam resultaat.
 
mmm ken nog veel ergere verhalen met lak. Heb ooit bij een partij parketlak verkeerde verharder gekregen.... en je raadt het al ruim 55 m/2 parket in de lak gezet en die harde niet uit, er zat een pikkende taaie massa op.
De leverancier kon vervolgens 2 mannetjes sturen, die een heel erg lange dag aan het schuren zijn geweest en een kapitaal aan schuurbanden hebben verbruikt voordat de vloer weer opnieuw gelakt kon worden. :X

Overigens, doordat veel laksoorten elkaar niet verdragen heb ik bij oude onderdelen altijd de neiging om die helemaal kaal te maken en de laklaag vanaf de grond weer op te bouwen. Heb helaas iets te vaak meegemaakt, dat ondanks allerlei beloftes en speciale grondlagen het toch 1 grote puinhoop werd. Met name 2 k lak zorgt vaak voor problemen, met goedkope synthetische lak heb ik minder problemen ondervonden, maar die geeft dan ook een minder mooi en duurzaam resultaat.

Oude laklagen geven meestal geen problemen en 2K lak al helemaal niet.
Een 2K lak is een chemische reactie aangegaan met zijn verharder en die reactie is niet omkeerbaar, syntetische lak daarentegen is een fysisch drogende lak, de oplosmiddelen verdampen alleen maar en is dus altijd met zijn eigen oplosmiddel weer op te lossen. Maar hoe ouder de lak hoe langer het duurt voor er iets gebeurd en juist bij verse laklagen kun je problemen verwachten.
Waar het om gaat is dat je een eerste laag op moet zetten waarbij de oplosmiddelen verdampen voordat ze schade aan hebben kunnen richten aan de ondergrond. De oude laklaag is dan min of meer geisoleerd en de volgende lagen kunnen probleemloos worden opgezet. Ik schuur nooit delen kaal als het niet nodig is en heb ook nooit problemen met opbranden.
 
Ik heb ook nooit problemen als er 2 k lak op zit, maar als er allerlei andere soorten lak zijn gebruikt. Heb zelfs een keer meegemaakt dat op een tank (met 4 lagen lak) :X zelfs het aanbrengen van een sealer die het probleem op zou moeten lossen, al voor problemen zorgde (ik praat wel over 10 jaar terug, ik weet niet hoe het met de huidige lakken zit.) In zo'n geval maak ik de tank helemaal kaal en begin vanaf de basis. Maar uiteraard als dat niet hoeft, liever niet.
 
Ik had nog wat beloofd:

Hier een paar foto's van een Thundercat welke ik net af heb. Het ding is in de garage gespoten in de originele kleuren zilver metallic en zwart met een speciale glitter welke er later overheen gegaan is.

Dus je kunt heus wel een leuk resultaat verkrijgen in je eigen garage, 't kost alleen wat meer moeite..

70d37ad0.jpg

a0c8f78d.jpg

1d7b79ff.jpg

3eef8473.jpg


Om te bewijzen dat ik hem inderdaad zelf gespoten heb :9 :
b0ec2838.jpg

dee0c58f.jpg


Verdere foto's van de tank/kuip/kont etc. heb ik ook wel, maar dan wordt het errug vol hier. Maar alle lakdelen van de fiets zijn opnieuw gespoten/bestickert.
 
Niet zoveel eigenlijk.

Ik spuit eerst een dunne nevellaag oftewel "tack-coat" en daarna nog 2 lagen, alles gewoon in 1 handeling dus niet eerst laten drogen/schuren enzo, dat duurt me allemaal te lang en het is niet nodig als je ruimte goed schoon is.


Dat van die nevellaag is een tip die ik niemand wil onthouden, de ervaren spuiters kennen hem wel. Vaak is het voor een (beginnend) spuiter moeilijk om geen zakkers te krijgen. Je wilt genoeg verf hebben dat het goed dekt maar dan met dat laatste extra laagje gaat er net effe teveel op en krijg je een geweldige druiper (in je spuitwerk, niet ergens anders ;) )

De truuk is om eerst een dunne laag eroverheen te nevelen die niet uitvloeit. Je spuit er dus eigenlijk te weinig op en het resultaat ziet er niet uit (mat en veel overspray). Dit laat je een paar minuten indrogen waardoor het taai & plakkerig wordt, en dan knal je er de volle laag lak overheen. Doordat deze tack-coat al zorgt voor een plakkerige ondergrond kan dit veel meer lak vasthouden zonder dat het gaat druipen of lopen, dus uiteindelijk kan je met 2 of 3 laagjes geheel dekkend & glanzend spuiten.
 
Niet zoveel eigenlijk.

Ik spuit eerst een dunne nevellaag oftewel "tack-coat" en daarna nog 2 lagen, alles gewoon in 1 handeling dus niet eerst laten drogen/schuren enzo, dat duurt me allemaal te lang en het is niet nodig als je ruimte goed schoon is.


Dat van die nevellaag is een tip die ik niemand wil onthouden, de ervaren spuiters kennen hem wel. Vaak is het voor een (beginnend) spuiter moeilijk om geen zakkers te krijgen. Je wilt genoeg verf hebben dat het goed dekt maar dan met dat laatste extra laagje gaat er net effe teveel op en krijg je een geweldige druiper (in je spuitwerk, niet ergens anders ;) )

De truuk is om eerst een dunne laag eroverheen te nevelen die niet uitvloeit. Je spuit er dus eigenlijk te weinig op en het resultaat ziet er niet uit (mat en veel overspray). Dit laat je een paar minuten indrogen waardoor het taai & plakkerig wordt, en dan knal je er de volle laag lak overheen. Doordat deze tack-coat al zorgt voor een plakkerige ondergrond kan dit veel meer lak vasthouden zonder dat het gaat druipen of lopen, dus uiteindelijk kan je met 2 of 3 laagjes geheel dekkend & glanzend spuiten.
Hey rené

heb je geen foto's van die R1 meer.
zijn ook mooi om hierop te zetten namelijk
kan je laten zien dat je "specials" ook niet mis zijn!!!!
Anders heb ik ze nog wel :} :}
 
Niet zoveel eigenlijk.

Ik spuit eerst een dunne nevellaag oftewel "tack-coat" en daarna nog 2 lagen, alles gewoon in 1 handeling dus niet eerst laten drogen/schuren enzo, dat duurt me allemaal te lang en het is niet nodig als je ruimte goed schoon is.


Dat van die nevellaag is een tip die ik niemand wil onthouden, de ervaren spuiters kennen hem wel. Vaak is het voor een (beginnend) spuiter moeilijk om geen zakkers te krijgen. Je wilt genoeg verf hebben dat het goed dekt maar dan met dat laatste extra laagje gaat er net effe teveel op en krijg je een geweldige druiper (in je spuitwerk, niet ergens anders ;) )

De truuk is om eerst een dunne laag eroverheen te nevelen die niet uitvloeit. Je spuit er dus eigenlijk te weinig op en het resultaat ziet er niet uit (mat en veel overspray). Dit laat je een paar minuten indrogen waardoor het taai & plakkerig wordt, en dan knal je er de volle laag lak overheen. Doordat deze tack-coat al zorgt voor een plakkerige ondergrond kan dit veel meer lak vasthouden zonder dat het gaat druipen of lopen, dus uiteindelijk kan je met 2 of 3 laagjes geheel dekkend & glanzend spuiten.

Dit is een goede tip ; in belgie zeggen we wel eens niet teveel hooi op je vork nemen.
 
Ik had nog wat beloofd:

Hier een paar foto's van een Thundercat welke ik net af heb. Het ding is in de garage gespoten in de originele kleuren zilver metallic en zwart met een speciale glitter welke er later overheen gegaan is.

Dus je kunt heus wel een leuk resultaat verkrijgen in je eigen garage, 't kost alleen wat meer moeite..

(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)
(Afbeelding)

Om te bewijzen dat ik hem inderdaad zelf gespoten heb :9 :
(Afbeelding)
(Afbeelding)

Verdere foto's van de tank/kuip/kont etc. heb ik ook wel, maar dan wordt het errug vol hier. Maar alle lakdelen van de fiets zijn opnieuw gespoten/bestickert.

Ziet er echt mooi uit man!! :} :} :}
 
Motip "blik" ontvetter gebruik ik altijd tot mijn tevredenheid. Nummer 600.
00185.jpg


"Applied" bevalt ook, maar is niet voor consumenten te krijgen. Dit gebruikte ik toen ik nog in een garage werkte. Het is een wit blik met een lichtblauw etiket.

/Edit: "Kent" heeft ook ontvetter. Deze vind ik echter veel minder goed. Het lijkt alsof deze een lagere fractie heeft waardoor het oppervlak niet helemaal wordt ontvet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan