zelf sm wielen spaken?

hermmamoto

Die hard MF'er
8 okt 2004
966
0
amersfoort
hoi ik vroeg me af of het een plan is om zelf je wiel om te spaken op je orginele naven, volgens mij scheelt dat een paar centen. En lijkt niet al te moeilijk of heb ik het helemaal mis en is het redlijk suicidaal om dit zelf te doen?
 
jij had toch ook zelf je wiellagers vervangen? tik je die er zo uit of zijn dat perslagers? En bij dat omspaken moet je dan je sspaakgaten op je naaf omboren of zijn het dezelfde maat spaken?
 
jij had toch ook zelf je wiellagers vervangen? tik je die er zo uit of zijn dat perslagers? En bij dat omspaken moet je dan je sspaakgaten op je naaf omboren of zijn het dezelfde maat spaken?

Ik doe alles zelf aan mijn motor.
Sleutel je weleens meer?
 
Laatst bewerkt:
Is te doen, heb het zelf ook gedaan.
Ik wil mijn SM velgen ontspaken, daarna de naven laten spuiten, en zelf weer gaan spaken.

Nu lijkt het niet zo moeilijk, maar volgers mij is dat niet zo eenvoudig, ik ben bang dat ik vierkante wielen krijg :Y
Of is het gewoon spaken vastschroeven en klaar :?
 
Met een btje logica is het zat zelf te doen, zeker als je de goede spaken hebt.
 
thnx voor de reacties, ik doe inderdaad het meeste zelf aan m'n motor ga me nu voor het eerst verdiepen in kleppen stellen :P ben m'n hele leven twwetakter geweest maar moet er toch aan geloven helaas. Rijwielgedeelte is alemaal geen probleem maar wieltje spaken is nieuw voor mij las er wel aardig stukje over http://www.m-gineering.nl/spaak.htm en dacht met zo'n handleiding moet ik het ok kunnen. Ok het is voor fietsen maar het idee is hetzelfde neem ik aan. Wat ben je trouwens ongeveer kwijt voor 2 kale simpele supermotard velgen met een setje doe het zelf spaken? En kun je die velgen laten peodercoaten of moet je echt die dure exels hebben als je zwart wil?
 
Er staan regelmatig hele mooie velgsets op ebay.de voor ong 220€ nieuw
Als je een rare naaf hebt (rare maat of alleen binnenspaken) kom je moeilijker aan goede (maat) spaken en is t spaken an sich ook wat moeilijker, je vlecht dan eigenlijk de boel al in de naaf zonder de velg, en doet om elke bundel een tie-wrap oid (nu zit bij deze foto net 1 spaak overal verkeerd maar goed) en haalt dan 1 tie-wrap los en spaakt ze zo per bundel van 4 in je velg.
full
 
heb een dr650 suzuki dus neem aan gewoon een simpele japanse naaf, of zijn dat net de foute? GA zeker eens kijken op ebay of ik iets kan vinden, bedankt!
 
ok ga daar eens informeren. Zie dat jij het vorig type rd hebt denk je dat de eindempers daarvan uitwisselbaar zijn? Leuke motor trouwens wou ik eigenlijk voor gaan maar kwam deze tegen, heb in griekenland een keer op corfu zo'n 92ér gehuurd was echt helemaal top beetje over dat eiland knallen en wat offroad erbij lachte me gek. Daarna ook de sportmotor weggedonderd en dr gekocht.
 
220 euro voor een setje mooie velgrandjes is een nette prijs!
Ik betaal voor alleen m'n achterrandje bij haan 192,50, spaken kosten 65 euro (36stuks) en ja ik heb em meteen ook maar laten spaken daar, kostte me 30 euro, weet ik teminste zeker dattie recht is :+
Al ist wel handig het ook zelf te kunnen...
 
ok ga daar eens informeren. Zie dat jij het vorig type DR hebt denk je dat de eindempers daarvan uitwisselbaar zijn?

SP 44/SP 45 en de SP 46? Nee.
Vind de SP 46 een lelijk ding, als ik me niet vergis nóg straatgerichter als die van mij. En alleen met startmotor, vind dat niks.
Maargoed, aan het blok mankeert niks, is beter als de ouwe qua koppel.
 
neem aan dat die sp nummers modellen zijn? Straatgerichter is niet helemaal fout toch volgens mij zie ik er bij jou toch ook supermotardwieltjes onder zitten? Ik was ook liever voor de kickstart gegaan, wel ellende maar wel cool! Maar ja luxe is ook wel makkelijk, liefst heb ik het alletwee. Heb al wat zere knietjes aan de kickstart overgehouden, is wel altijd leuk om iemand met een racer op jou motor te laten rijden, decompressiehandle en kicken gaat dan meestal niet al te best. Maar zoals ik al zei kicken blijft cool dus ik start m'n motor beetje met schaamte maar wel makkelijk O-)
 
Ik snap hoe je het wiel recht moet krijgen, maar hoe bepaal je de spanning van de spaken. Is hier spiciaal gereedschap voor? :]
 
Speciaal gereedschap: schroevendraaier. Methode: tik er tegen aan, ping is oke, pong is te los. Ze moeten ongeveer hetzelfde klinken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan