Zelf upside downs maken? Ervaringen?

DeMotorduvel

MF veteraan
16 feb 2008
4.694
335
Hey,

Heeft iemand van jullie wel eens zelf upside downs gemaakt?
Of gewone poten aangepast en omgedraaid ofzo.

Ik heb wel een draaibank en een freesbank, dus qua gereedschap zou ik het wel aankunnen.
Ik vind standaard upsd voorpoten gewoon zo duur dat zelf maken vast wel interessant kan worden, helemaal een beetje dikke poten, zoals ik in gedachten heb voor mn Honda GL1000 (1978 naked goldwing).

De kroonplaten zijn geen probleem, deze kan ik sowieso zelf wel maken,

Ideeen?
Ben reuze benieuwd of het haalbaar is.

Groetens,
T
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Heeft iemand van jullie wel eens zelf upside downs gemaakt?
Of gewone poten aangepast en omgedraaid ofzo.

Ik heb wel een draaibank en een freesbank, dus qua gereedschap zou ik het wel aankunnen.
Ik vind standaard upsd voorpoten gewoon zo duur dat zelf maken vast wel interessant kan worden, helemaal een beetje dikke poten, zoals ik in gedachten heb voor mn Honda GL1000 (1978 naked goldwing).

De kroonplaten zijn geen probleem, deze kan ik sowieso zelf wel maken,

Ideeen?
Ben reuze benieuwd of het haalbaar is.

Groetens,
T
Alles is mogelijk maar het zal zeker niet eenvoudig zijn.
Om te beginnen moet de dempercartridge omgedraaid worden.
Je zult iets moeten maken om de remklauwen en het voorwiel te kunnen bevestigen.
Maar je grootste probleem is de lengte, of beter het gebrek aan lengte van de onderpoten.
Doordat deze nogal kort zijn valt het voordeel van minder frictie door buigbelastingen helemaal weg of wordt zelfs een nadeel.
Een groot voordeel van een USD vork is dat de glijlagers voor de binnenpoten veel verder uit elkaar zitten waardoor de vork ook bij hard remmen soepel blijft bewegen.
 
als het je om de aanschafprijs gaat, is misschien een vork van een oude crosser een optie. Vaak op allerlei manieren aan te passen of in te korten en niet al te duur. Als het om het bouwen gaat, succes!
 
Ga eens even na wat je aan materiaalkosten kwijt bent om zeg maar alleen je Alu buitenpoten te gaan draaien... en dan de rest nog, binnenpootjes hardverchromen, en dan nog eens demping en vering erin toveren....

Voor de prijs hoef je het niet te proberen... :N
 
Ja ok, je zit wel met dat verchromen he, dat maakt kosten.
Materiaal verder was niet zo'n probleem geweest.

Maar ik zie er maar vanaf, koop me hier of daar tzt wel een gebruikt paar.

Mzzlz
T
 
Terug
Bovenaan Onderaan