Zelfbouw Li-ion accu

m-eijkholt

KTM 990SMR, Honda CR750, Suzuki T500
24 okt 2009
599
4
Delden (Overijssel)
Ik heb twee accu's over van mijn oude laptop, helaas hield de laptop er mee op net nadat ik een nieuwe accu gekocht had. hierdoor weet ik zeker dat de li-ion batterijen die er in de accu zitten nog goed zijn.
mijn vraag is:
Kan ik de li-ion batterijen uit deze accu packs zo schakelen dat ik hier een motor accu mee kan maken?
Ik heb twee accu packs, een met 10,8 volt 47Wh 4200mAh, deze bestaat uit 6 batterijen met het volgende opschrift ICR18650-22F SDI 972 Samsung.
De ander is iets groter maar heb ik nog niet open, deze heeft 10,8 volt 95Wh

Als er iemand is die verstand van deze dingen heeft, zou ik graag horen of het mogelijk is om hiervan een batterij pack voor mijn motor te maken.

Ik heb gelezen dan LI-ion batterijen gevaarlijk kunnen zijn als je ze te ver ontlaad en dat er daarom een printplaatje op zit
 
:')
Sowieso niet mee knoeien als je er de ballen verstand van hebt
Ik heb er idd niet veel verstand van mja alles is te leren he ;) en ach anders gaan de accu's de ton in..

Hoeveel ampere kunnen deze kortstondig trekken voor bv de starter?

Wordt vaak vermeld als CCA.
Dit staat niet vermeld maar ik ben niet zo een held met elektrisch zo als al blijkt :+ is ampère te verhogen door batterijen toe te voegen, anders te schakelen? o.i.d.?
 
Voor een hele hoop redenen gaat dit niet werken. De belangrijkste is al genoemd: de CCA van de accu.
Dit is de kortstondige maximale hoeveelheid stroom die de accu kan leveren. Dit is een eigenschap van een accu. Het wordt idd uitgedrukt in CCA oftewel Cold Cranking Amps.
Zoals gezegd er zijn nog veel meer redenen waarom dit niet gaat werken maar het gebrek aan CCA's is de showstopper.
 
Lithium-ion accu's hebben de nare eigenschap dat de laadspanning constant bewaakt moet worden. Dat printplaatje in het accupak bewaakt per cel de accuspanning en schakelt een bepaald deel van het accupak uit als daar deze spanning bereikt is. Dus de boel opkrikken naar 12 V zal nooit lukken. Daarbij is de spanning per cel geen 2,1 V van een loodaccu maar hoger.
 
Als je een parallelle concentrator meeschakelt moet het kunnen. Let wel even op dat de ster-driehoek schakeling contactloos blijft ivm de lage spanningsboog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan