....Ja dat garanderen ze inderdaad... Voor de FX bv. na 298.000 kilometer minstens 80%. Alleen zijn er natuurlijk geen precendenten... Er is nog geen Zero met 298.000 kilometer op de teller....
Kom op, 3 ton, dat is terrein voor een enkele BMW of Pan European. En dan nog is die batterij gegarandeerd voor 80% capaciteit. Geen problemen zoeken die er niet zijn.
Bovendien, die 80% is onder de meest ongunstige omstandigheden.... Immers, Zero wil niet teveel batterijen moeten vervangen dus ze dekken zich goed in. In de praktijk zal de capaciteit vast minder hard teruglopen.
Dat heb je ook zelf in de hand. Als jij de batterij goed behandelt is dat alleen maar goed voor de levensduur en je hoeft er niets voor te láten.
Alles is gebaseerd op twee dingen waar een Li-Ion batterij niet van houdt, hoge spanning en hoge temperatuur, en alles gemeten over de tijd.
Zorg dat de batterij niet te warm wordt, wacht met laden dus het liefst tot de batterij is afgekoeld. Parkeer bij voorkeur in de schaduw, geen felle zon op de batterijbehuizing; parkeer thuis niet in een heet tuinschuurtje maar liever in een koele garage.
Laat de batterij niet altijd vol staan. Heb je de motor een dag of langer niet nodig, laad hem dan ook niet vol. Laad hem pas vlak voor je vertrekt, dat gaat heel goed met een tijdschakelaar in het stopcontact.
Je hoeft hem ook niet altijd helemaal vol te laden, sommigen raden aan zoveel mogelijk tussen grofweg 30% en 80% SoC te blijven.
De rest mág je wel gebruiken maar dat heb je niet altijd nodig. Er wordt wel geadviseerd
af en toe helemaal vol te laden om de batterijen onderling te levelen maar dat doe je natuurlijk vlak voor een rit.
Morgen is het zo ver, dan ga ik met twee Zero's testrijden. Heel benieuwd wat ik er van ga vinden.
Mooi, laat weten hoe het ging.
Even wat tips mijnerzijds...
Regenererend remmen doe je al met het gashendel op nul. Als je het voorrem hendel iets inknijpt (genoeg voor het remlicht) komt er nog een beetje regeneratieverogen bij. Dat zie je rechts op het dashboard. Streepjes die verschijnen bóven de lijn zijn verbruik, streepjes ónder de lijn zijn teruglevering. Er staat ook "Regen" bij.
Er zijn dus drie rijdmodi:
• Sport, 100% vermogen, geen regeneratie. Dit voelt ouderwets want je gebruikt de mogelijkheden niet.
• Eco(nomy), 66% vermogen, wel regeneratie. Dit is soms handig, bijvoorbeeld bij gladheid.
• Custom, hierin kun je alles zelf instellen met de Zero App. Bij mij is dit verreweg de meest gebruikte modus.
Veel plezier.