Laat dat nu net een van de hoofdredenen zijn dat ik wel al voor een EV gekozen heb en niet voor een e-moto. Ik heb bij een e-moto nl. noch de keuze voor een grotere "tank" (bij een EV al wel) noch heb ik de infrastructuur in handen. En die twee gaan, zeker bij een EV, wel degelijk hand in hand voor de praktische inzetbaarheid.
Ik had me ook aangemeld en inderdaad, ik kreeg een uitnodiging om te komen proefrijden op de SR/F, morgen al. Het is op dit moment de eerste en enige SR/F in dit land......Vandaag bericht gekregen dat ik een afspraak kan maken voor een proefrit met een Zero SR/F, fietsen komen over een week of 2 binnen....
Ik had me ook aangemeld en inderdaad, ik kreeg een uitnodiging om te komen proefrijden op de SR/F, morgen al. Het is op dit moment de eerste en enige SR/F in dit land.
Voor mij is dat inderdaad prima. Ik bevestig je conclusie in deze dan ook.Prima toch?
Zoals ik eerder zei is voor iedereen praktische inzetbaarheid weer anders.
Onze motorbeleving (en dan komen we weer bij het besluit van Artemecion) ligt blijkbaar mijlenver uit elkaar.Hoezo bij een e-moto geen keuze voor grotere "tank"? Kijkend naar de Zero DS kun je kiezen uit een 7,2kWh, 14,4kWh of 18,0kWh Accupakket. Deze laatste is met de optie van een Powertank. Respectievelijk zijn de fabrieksopgaven qua range dan 85, 169 en 212 kilometer bij gecombineerd gebruik.
Bij een Energica en zelfs de Harley Livewire is de range weer iets meer ondergeschikt aan de laadsnelheid, omdat die beiden kunnen snelladen bij Fastned. Alsnog weet ik dat @Artemecion op basis van gemiddeld 90 km/h een range heeft van goed 125 kilometer met z'n EsseEsse9. Ga voor het gemak eens uit van een dag touren, dan rij je ook binnendoor, rijd je rustig dus dan verwacht ik hem richting de 150 kilometer. M'n eigen ervaring met een Ego en Eva zijn dat ik goed 140 kilometer kan halen, en ja dan trek je zelfs af en toe nog even maximum vermogen sprintje, want leuk.
Deze heb ik hier nog niet voorbij zien komen, volgens mij een van de eerste, zo niet de eerste, "review" van de Zero SR/F.
world-exclusive-first-ride-of-zeros-sr-f-streetfighter
Nou, ik heb mijn laatste tocht van een week door de Sierra Nevada toch overleeft hoor. En daar lag het daggemiddelde dubbel zo hoog.Je chargeert een beetje.
200km aan een stuk rijden is stomvervelend of dodelijk vermoeiend. Als ik naar Luxemburg rij stop ik altijd bij Nederweert om uitgebreid koffie te drinken. In die tussentijd kan dat ding makkelijk weer geladen worden.
200km over binnenweggetjes is helemaal een vreselijk eind, dan heb je aan het eind geen focus meer. 100-150km intensief sturen is wel een beetje de max.
En je leert plannen met een EV. Het is niet dom doorrijden tot hij leeg is. Je plant gewoon een koffiestop na twee uur rijden. Dan zijn er snellaad punten genoeg, je hoeft geen vier uur bij een vriendelijk boertje aan de 220.
En nee, ik heb alleen verbrandingsmotoren, zelfs geen hybride auto. Maar geestelijk ben ik wel klaar voor een EV woon-werk fiets. Het gemak van thuis laden, niet meer verplicht naar de Shell of een andere milieubarbaar/mensenrechtenonderdrukker/slavenhandelaar/salafist te hoeven om elke week 30 euro vloeibare viezigheid te kopen. Daarnaast het vrijwel ontbrekende onderhoud. Geen kleppen, geen olie en filters meer.
Ik wacht nog even tot het tweedehands aanbod groter is/ betaalbaarder. En liefst ook tot er een beetje fietsen komen met profiel. Iet wat lomper als een CB250. Maar voor mijn solo is de actieradius geen issue.
Je chargeert een beetje.
200km aan een stuk rijden is stomvervelend of dodelijk vermoeiend. Als ik naar Luxemburg rij stop ik altijd bij Nederweert om uitgebreid koffie te drinken. In die tussentijd kan dat ding makkelijk weer geladen worden.
200km over binnenweggetjes is helemaal een vreselijk eind, dan heb je aan het eind geen focus meer. 100-150km intensief sturen is wel een beetje de max.
En je leert plannen met een EV. Het is niet dom doorrijden tot hij leeg is. Je plant gewoon een koffiestop na twee uur rijden. Dan zijn er snellaad punten genoeg, je hoeft geen vier uur bij een vriendelijk boertje aan de 220.
Ha, eindelijk dubbele schijfremmen vooraan!, remmen is de hele wereld beter.
Ik heb het extra voordeel thuis een eigen laadstation (balanced loaden - mono 32A) te hebben staan onder de carport en in B. zijn de openbare laadpunten (waar ze zijn want minder uitgebreid netwerk dan in NL) een voordeel tov reguliere parkeerplaatsen (als je laadt mag je er staan en bij gebrek aan veel EV vind je wel altijd een vrij openbaar laadpunt/parkeerplek in tegenstelling tot gewone parkeerplaatsen. Vooral in steden is dat een voordeel voor de EV).En thuis opladen gaat bij mij niet lukken. Particuliere parkeergarage waar geen gedeelde laadpalen kunnen worden geplaatst, laadpalen op de eigen parkeerplaatst is technisch niet mogelijk. En van de gemeente mogen we geen gebruik maken van de laadpalen op straat omdat we geen parkeervergunning daarvoor krijgen, want we hebben immers een eigen parkeervoorziening.
In de praktijk zitten er nog zo ontzettend veel haken en ogen aan het opschalen van elektrisch rijden waar het vooral de overheid is die dwars ligt.