@RemyBreijer Van mij is zakelijk. Heb je die Brammo gezien met een vraagprijs van 4.500 EUR? Check dit topic
Betaalbare elektrische motor?
Ik heb een vergelijking gemaakt met mijn R1200 GS die bijna zelfde nieuwprijs heeft (
wel full option en sportuitlaat en koffers en extra verlichting edm) en dan bleek vooral dat de Zero enkel interessant is als je veel kilometers doet. Want het zijn die dingen die blijven optellen op de GS, ik moet meerdere keren per jaar nieuwe banden opleggen (
dat blijft nodig), elke 10k op onderhoud (
valt zo goed als weg, enkel nog remmen), elke 200-300km voltanken (
elektriciteit is veel goedkoper), ... dat zijn de dingen die veel geld kosten in mijn geval. De GS zelf schrijft ook sneller af door de vele kilometers op de teller, maar als je er zuinig op bent dan behouden die hun waarde wel goed, dat zal bij deze elektrische motoren minder het geval zijn door de hoge kost van de accu die slijt.
@EsBeKa dank je voor de berekening, de twee gaan heel goed op dan. Uiteindelijk ook niet zo verwonderlijk denk ik gezien het dezelfde accu technologie is en nagenoeg dezelfde capaciteit. Motoren zullen technisch ook niet zoveel verschillen en dan blijven de kleine dingen over zoals zithouding, overbrenging, gewicht, ... Er zat wel vloeistof koeling op de motor bij Enrgica dacht ik, zero is luchtgekoeld. Maar als ik het dashboard bekijk is het altijd wel de accu die warmer krijgt dan de motor.
Die EsseEsse9 is mooi trouwens! Ik heb er naar gekeken maar zag vooral op tegen het smeren van de ketting. Heb een Street triple gehad met ketting naast m'n GS met cardan en dat was toch altijd bijna elke tankbeurt eens smeren. Vooral bij regen extra nodig enz. Ik weet het, er zijn er genoeg die het doen het hele jaar door dus het kan natuurlijk wel. Dat en de beperkte garantie in kilometers.
Denk inderdaad dat als ik meer range wil ik echt weg moet blijven van de hogere snelheden. Iets om in het achterhoofd te houden op het moment dat ik meer range nodig heb.