Zero Motorfietsen

Ik las pas dat ze bij EV koekblikken een rentree van de trommelrem overwegen.
als het dan bijv. kletsnat najaarsweer is, hoor je die EV's weer luid en duidelijk aankomen als ze remmen _O-
vooral oude brommers en bestelbusjes hebben daar nog wel es last van, tot de remmen weer droog zijn.

gedachtengangetje: als de E-motoren in de toekomst allemaal weer trommelremmen hebben (met soms dus krijsend geluid), gaan de nefom huilertjes dan klagen over te luide remmen i.p.v uitlaten? 8)7
 
Ik las pas dat ze bij EV koekblikken een rentree van de trommelrem overwegen.
Bij mijn vriendin haar Leaf moesten de remschijven bij de keuring zelfs geslepen worden.
(Lees: factuurtje schrijven, rondje om de kerk en remmen was vast genoeg geweest)
Rijdt altijd met E-pedal.
Ja, VW heeft bij het MEB platform trommelremmen achter (de auto's zijn achterwielaangedreven). Met deze reden dus.

Beste is gewoon af en toe keihard remmen. Maar dan nog, dat mijn remmen nu aanlopen komt niet door weinig gebruiken, eerder door de vorige eigenaar die hem in dat opzicht heeft verwaarloosd, alles is vies en loopt stroef. Af en toe remmen doe ik op de snelweg ook wel
 
Mijn Porsche Taycan deactiveert regelmatig tijdelijk de recuperatie om even de remschijven schoon te remmen. Dit is om te garanderen dat wanneer je de remmen echt nodig hebt, bij een noodstop, ze ook wel degelijk goed werken.
In de praktijk,bij niet te sportief rijgedrag, remt die 90% op de motor. Dit is dankzij een hele sterke omvormer die veel energie kan recuperen.
Dit geeft trouwens een heel aangenaam, zeer lineair, zeer goed regelbaar remgedrag. (Weer 1 van die voordelen van een EV die je pas merkt als je er 1 hebt)
Meestal remt die enkel het allerlaatste stukje op de remmen om van 5 km/u naar 0 te gaan.
Ik ga er dus vanuit dat ik jaren ga kunnen doen met de remblokken/schijven.

Ik hoop dat de remmen van mijn zero ook langer gaan meegaan dan een 'oude' motorfiets. In de praktijk gebruik ik mijn remmen nog wel veel (de recuperatie van de zero is niet super sterk). Maar meestal toch vooral om echt te stoppen. Niet zo veel om wat te vertragen.
 
Mijn Zero bevalt me erg goed maar miste toch wel wat geluid en dus gezinsuitbreiding:nl een Honda CRF 300 en als je geen motor hebt in te ruilen kan je goed zaken doen.
 

Bijlagen

  • IMG_0098.jpeg
    IMG_0098.jpeg
    198,6 KB · Weergaven: 3
Vandaag de CRF opgehaald wel wennen aan de koppeling en aan het vermogen maar wel fun.
 

Bijlagen

  • IMG_6786.jpeg
    IMG_6786.jpeg
    297,3 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Wat zijn eigenlijk de opties voor een topkoffer of rek op een Zero SR of SR/F ?
Of zit de dan vast aan Zero originele onderdelen?

Voor het werk moet ik een (grote) laptop meeslepen B|
 
Ik wacht al sinds Augustus op een Zero Top Box Rack bij Zeroparts eu. Bij bestelling werd aangegeven dat het op voorraad was bij leverancier.
 
Hi All, ik heb nog een Zero Granny Charger beschikbaar ter overnamen. Betreft het nieuwste model. Op de website voor Zero heet hij EU-Stopcontactadapter Type F naar type 2. Nieuwprijs 529,- euro. Hij is 9 maanden oud. Werkt op alle Zero's met een Type 2 aansluiting zoals de DSR/X, SRS en SRF.
 
Vraagprijs is trouwens rond de 150 euro.
Ik verkoop dit omdat ik niet lang in het bezig ben van een Zero DSR/X.
 
Mijn vermoeden is dat ie wel gewoon rijdt maar misschien niet het volle vermogen haalt, mocht je dat al willen gebruiken in die winterse omstandigheden.
Door gebruik zal de batterij vanzelf opwarmen.

Met de motor reed ik dan wel door in de winter maar die batterij werd nooit echt koud doordat ik hem altijd binnen kan stallen, daar kan ik dus weinig van zeggen. De auto echter komt nooit binnen, die batterij is afgelopen winters dus ook echt wel koud geworden maar ik heb er niets van gemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Enige wat ik echt merk is dat de DS niet laadt onder de -5, wat in de praktijk blijkbaar betekent dat onder de +5 graden al niet geladen wordt. Paar keer met geknepen billen naar huis 😅
 
De DSR/X die ik inmiddels niet meer heb kan ook niet zo goed tegen de koud. Opladen is inderdaad een probleem. De DSR/X geeft ook storingen in het scherm over TC en ABS die niet zouden werken. Ze werken overigens wel gewoon maar de melding blijft. Meerdere gehad gehad op een koude ochtend.
 
Wat ik heb begrepen uit posts op het Amerikaanse forum is dat vooral de 12V lood-zuur accu problemen geeft met kou en niet de Li-ion technologie. Dat kan de storingen in hulpparatuur als ABS/TC en boordlader verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik heb begrepen uit posts op het Amerikaanse forum is dat vooral het 12V lood-zuur accu problemen geeft met kou en niet de Li-ion technologie. Dat kan de storingen in hulpparatuur als ABS/TC en boorlader verklaren.
Wel heel bijzonder dat alleen zij dat weer hebben.
Conventionele motoren hebben ja ook nergens last van.

Bij mij is het zo dat de verlichting en alle 12V delen gewoon werken (behalve de knipperlichten, maar dat is niet afhankelijk van de accu), maar dat de hoogspanning accu niet bijlaadt, kan natuurlijk zijn door het 12V systeem dat een storing heeft.
 
De oude series, S, DS, SR en DSR etc hebben niet eens een 12V accu. Kan ie ook geen problemen geven…
 
Laatst bewerkt:
Wel heel bijzonder dat alleen zij dat weer hebben.
Conventionele motoren hebben ja ook nergens last van.
...
De Honda VFR1200 (zowel X en F) wel hoor.
Ik heb regelmatig ABS storingsmelding gehad bij koud wegrijden en daardoor lagere accuspanning.
Blijkbaar zijn die systemen daar gevoelig voor en/of heel strak afgesteld op de boordspanning.
 
Zero heeft de specs van de 2024 modelen gereleased (Welcome To Zero Motorcycles)

De S en DS zijn nu gebaseerd op de platformen van de krachtiger en grotere SR en DSR/X.

Dan heb je wel een hele dikke motorfiets met een A1 rijbewijs.
Zeker die DS ziet er heel volwassen uit: 240kg, 139 km/u, 45kw piekvermogen. Dat is wel wat anders dan het gemiddelde 125cc-benzine-brandertje.

De prijzen zijn nog relatief hoog, maar beginnen toch redelijker te worden als je ziet wat je er voor terug krijgt. (en zeker als je de vlaamse 15% subsidies mee in rekening brengt).
 
Zero heeft de specs van de 2024 modelen gereleased (Welcome To Zero Motorcycles)

De S en DS zijn nu gebaseerd op de platformen van de krachtiger en grotere SR en DSR/X.

Dan heb je wel een hele dikke motorfiets met een A1 rijbewijs.
Zeker die DS ziet er heel volwassen uit: 240kg, 139 km/u, 45kw piekvermogen. Dat is wel wat anders dan het gemiddelde 125cc-benzine-brandertje.

De prijzen zijn nog relatief hoog, maar beginnen toch redelijker te worden als je ziet wat je er voor terug krijgt. (en zeker als je de vlaamse 15% subsidies mee in rekening brengt).
240 kg voor de DS? De tering 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan