Zero Motorfietsen

Hallo ik heb voor het eerst een Check engine light storing iemand dat al meegemaakt?
Mvg Frank
 

Bijlagen

  • IMG_7238.jpeg
    IMG_7238.jpeg
    300,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7239.jpeg
    IMG_7239.jpeg
    332 KB · Weergaven: 0
Ik ben nu sinds zaterdag in het bezit van mijn Zero S. Tot nu toe alles prima, alleen lukt het mij niet om me via de app te registreren. De motor is verbonden met de app, en kan alles raadplegen, maar wanneer ik me wil registreren, geeft hij me de melding "verkeerde VIN". Wanneer ik mijn gegevens ingeef, het land op België zet, maar geen adres ingeef, vraagt hij me nochtans om de adresgegevens in te vullen, echter wanneer ik alles invul en valideer, krijg ik deze foutmelding... Geen idee waar ik deze kan ingeven, iemand?
 
Ik ben nu sinds zaterdag in het bezit van mijn Zero S. Tot nu toe alles prima, alleen lukt het mij niet om me via de app te registreren. De motor is verbonden met de app, en kan alles raadplegen, maar wanneer ik me wil registreren, geeft hij me de melding "verkeerde VIN". Wanneer ik mijn gegevens ingeef, het land op België zet, maar geen adres ingeef, vraagt hij me nochtans om de adresgegevens in te vullen, echter wanneer ik alles invul en valideer, krijg ik deze foutmelding... Geen idee waar ik deze kan ingeven, iemand?
Welke versie van de app heb je? Zou 2.9.0 moeten zijn. Check ook even hoofdletters etc., daar is die app erg gevoelig voor. Als dat niet klopt met de gegevens die je bij Zero hebt aangeleverd, kun je dit soort foutmeldingen ook krijgen. Anders even de app helemaal verwijderen en opnieuw installeren, schijnt ook wel eens te helpen.
 
Vandaag ff een stukje snelweg gereden met maar een range van 100 km bij 85 % was wel koud en tegenwind wat een verschil met de zomer.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu sinds zaterdag in het bezit van mijn Zero S. Tot nu toe alles prima, alleen lukt het mij niet om me via de app te registreren. De motor is verbonden met de app, en kan alles raadplegen, maar wanneer ik me wil registreren, geeft hij me de melding "verkeerde VIN". Wanneer ik mijn gegevens ingeef, het land op België zet, maar geen adres ingeef, vraagt hij me nochtans om de adresgegevens in te vullen, echter wanneer ik alles invul en valideer, krijg ik deze foutmelding... Geen idee waar ik deze kan ingeven, iemand?
Mijn App werkt ook niet meer ondanks aan beide kanten Bluetooth!😵‍💫
 
Ik heb een ABS storing. Gevonden op andere fora dat de weerstand van de sensors te meten is. Voor meet ik 55k Ohm weerstand, achter 600 Ohm weerstand. Verwarrende is dat Zero forums aangeven dat een weerstand van rond de 50k normaal is, dan zou je dus zeggen dat de sensor voor nog goed zou zijn. Maar lees ik algemene forums over ABS sensoren dan wordt er over waardes van rond de 1000 Ohm gemeld, dat is dus de sensor achter. Iemand ervaring met meten aan deze sensoren?
 
Dag allen,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Zero SR/F Premium ZF14.4 MY2021 met chargetank. Ik maakte me wat zorgen over de accucapaciteit, maar de Zero dealer verzekerde me dat de capaciteit gemeten was op 97%.
In de handleiding lees ik een nominale capaciteit van 12,6 kWh. Ik meet (na extrapolatie van 29% naar 100%) 10,96 kWh. Edit: -5% laadverlies = 10,41 kWh. Dit vertaalt zich naar 83% van de nominale capaciteit. Minder dan wat de dealer zei, maar teveel voor een accuvervanging. Zie hieronder voor data.

Ook merkte ik dat het accupercentage enkele procenten oploopt na een lange rit (ghost effect?) zonder op te laden. Zou dit een voorbode zijn van ellende?

Oranje: Verbruikte hoeveelheid stroom, wat in accu gaat + verliezen (in kWh).
Blauw: actueel laadpercentage (in %).

1711115342272.png
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Zero SR/F Premium ZF14.4 MY2021 met chargetank. Ik maakte me wat zorgen over de accucapaciteit, maar de Zero dealer verzekerde me dat de capaciteit gemeten was op 97%.
In de handleiding lees ik een nominale capaciteit van 12,6 kWh. Ik meet (na extrapolatie) 10,96 kWh. Dit vertaalt zich naar 87% van de nominale capaciteit. Minder dan wat de dealer zei, maar teveel voor een accuvervanging. Zie hieronder voor data.

Ook merkte ik dat het accupercentage enkele procenten oploopt na een lange rit (ghost effect?) zonder op te laden. Zou dit een voorbode zijn van ellende?

Oranje: Verbruikte hoeveelheid stroom, wat in accu gaat + verliezen (in kWh).
Blauw: actueel laadpercentage (in %).

Bekijk bijlage 1987090
Dat de SoC enkele procenten stijgt naar een lange rit is het Magic Charging fenomeen. Ik had op een gegeven moment soms 15% of meer 'Magic Charging'. Zoek maar eens op deze term op het Amerikaanse electric motorcycle forum, daar vind je veel informatie hierover.

Je moet de dealer vragen om samen met Zero een analyse van je accu te doen (via de OBD op afstand). Het gaat hier niet om de standaard State-of-Health van de accu die relevant is, maar om het gedrag van de accu onder vollast. In mijn geval (Zero SR/S MY21) dook de energievraag bij vollast (ik rij doorgaans 90% snelweg) onder de ondergrens en daarom is de accu vervangen onder garantie. Zie het overigens niet als ellende, maar als kans op een nieuwe accu die echt stukken beter is als je huidige en waar je veel plezier van gaat beleven ;)

En hoe kom je aan die 10,96 kWh? Helemaal leeggereden (totdat de motor 'battery depleted zei'), vervolgens helemaal opgeladen met een kWh meter en de laadverliezen (ca 5%) daar vanaf getrokken? Want als je 0% op je dashboard visual hebt, kun je er vanuit gaan dat er nog minimaal een kWh'tje in de accu als 'reserve' zit.
 
Laatst bewerkt:
Dat de SoC enkele procenten stijgt naar een lange rit is het Magic Charging fenomeen. Ik had op een gegeven moment soms 15% of meer 'Magic Charging'. Zoek maar eens op deze term op het Amerikaanse electric motorcycle forum, daar vind je veel informatie hierover.

Je moet de dealer vragen om samen met Zero een analyse van je accu te doen (via de OBD op afstand). Het gaat hier niet om de standaard State-of-Health van de accu die relevant is, maar om het gedrag van de accu onder vollast. In mijn geval (Zero SR/S MY21) dook de energievraag bij vollast (ik rij doorgaans 90% snelweg) onder de ondergrens en daarom is de accu vervangen onder garantie. Zie het overigens niet als ellende, maar als kans op een nieuwe accu die echt stukken beter is als je huidige en waar je veel plezier van gaat beleven ;)

En hoe kom je aan die 10,96 kWh? Helemaal leeggereden (totdat de motor 'battery depleted zei'), vervolgens helemaal opgeladen met een kWh meter en de laadverliezen (ca 5%) daar vanaf getrokken? Want als je 0% op je dashboard visual hebt, kun je er vanuit gaan dat er nog minimaal een kWh'tje in de accu als 'reserve' zit.
Dank!

Ik zal de dealer contacteren.

Nee, tot 27% leeggereden. Waarna de motor er 29% van maakte. Wilde eigenlijk helemaal leeg rijden, maar het regende dus had geen zin in een groter rondje.:PIk heb inderdaad een kWh meter gebruikt. Heb laadverlies toegevoegd in mijn verhaal.
 
De accu bereikt z'n optimale capaciteit bij een graad of 26°C. Het kan goed zijn dat je de accu opgewarmd hebt met rijden, maar dat dit niet direct wordt doorgevoerd op de SOC display. Pas bij opnieuw aanzetten neemt de meter de temperatuurcorrectie mee. zie ik bij de Energica vaak als ik de motor aan zet na een werkdag.
 
De accu bereikt z'n optimale capaciteit bij een graad of 26°C. Het kan goed zijn dat je de accu opgewarmd hebt met rijden, maar dat dit niet direct wordt doorgevoerd op de SOC display. Pas bij opnieuw aanzetten neemt de meter de temperatuurcorrectie mee. zie ik bij de Energica vaak als ik de motor aan zet na een werkdag.
Bij de betreffende Zero accu's -14,4kWh '19-'22'- (schijnt) het probleem in de interne weerstanden te zitten, die (te) warm worden onder vollast waardoor de SoC niet meer correct berekend en getoond kan worden door de BMS. Hoe langer je onder (vollast) rijdt, hoe erger dit wordt.

Daniel Montero legt dat mooi uit in onderstaande video:

 
Ik rij tegenwoordig steeds vaker op Eco stand alleen als je inhaalt moet je daar wel rekening mee houden.😵‍💫
Scheelt ook dat je minder hoeft op te laden normaal gaat mijn Zero iedere keer op stroom en nu kan ik 2 keer rijden .😇
 
Ik rij tegenwoordig steeds vaker op Eco stand alleen als je inhaalt moet je daar wel rekenen meehouden.😵‍💫
Zit daar bij de nieuwere wel verschil in?
Bij de oude is het alleen als je remt dat hij in Eco dan ook afremt op de motor om te regenereren. Dat is met de standaard remmen ook hard nodig trouwens. Toen ik hem net kocht durfde ik praktisch niet in de sport stand te rijden...
 
Idd ik heb ook een eigen stand met vol vermogen en veel regenereren als ik op sportstand rij is bij 85 % is bij 75km de koek wel op en bij tegenwind en kou nog minder maar bij warmere temperaturen mag ik niet mopperen.
Gebeurt ook wel na een ritje met de Zero dat ik nog ff met de CRF op pad ga .🤪
En als je inhaalt heb je weinig trekkracht boven de 100 en is de top 120 km op eco stand dus.
 
Zit daar bij de nieuwere wel verschil in?
Bij de oude is het alleen als je remt dat hij in Eco dan ook afremt op de motor om te regenereren. Dat is met de standaard remmen ook hard nodig trouwens. Toen ik hem net kocht durfde ik praktisch niet in de sport stand te rijden...
Ik heb bij mijn SR gesinterde remblokjes gemonteerd, (daar zit volgens mij wat ijzer bij in de voering ofzo?) hij remt in elk geval stukken harder.

Al merkte ik gisteren dat ik de achterste nog niet eens had ingeremd :$
Ik heb de blokken er al iets van 6000km op zitten... maar ik rijd aardig defensief en probeer zoveel mogelijk regeneratief te remmen :) zo blijven de wielen schoon en heb je meer range. Als ik van de snelweg af kom gooi ik hem vaak ook in de sportstand omdat hij dan met gas dicht bijna niet afremt, hij doet het minimale regeneratief remmen.
 
Wat een saai forum ! Zondag ff een sprintje getrokken met de snelste en luidste motor de V Max 1700 met 200 pk en 145 NM en 0 tot 100 in 2.5 sec en een gewicht van 310 kilo.
 
Laatst bewerkt:
Wat een saai forum ! Zondag ff een sprintje getrokken met de snelste en luidste motor de V Max 1700 met 200 pk en 145 NM en 0 tot 100 in 2.5 sec en een gewicht van 310 kilo.
What's the exact point of this? Dat die motor heel zwaar is? (en lawaai maakt, op dinosap rijdt) De Energica Experia weegt nog 50kg minder, dus die had ook een 35kWh accu kunnen hebben, dan kom je ver :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan