Zijn deze banden nog geschikt voor op de weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan67546

MF veteraan
22 mei 2010
7.409
7
niet van toepassing
Vanwege mijn budget ben ik momenteel niet in staat om weer ee fortuin uit te geven aan nieuwe banden. Vandaar dat ik 2e hands circuit banden heb aangeschaft. Onderstaande Metzeler Racetek heb ik voor 26 euro kunnen bemachtigen, maar ik denk dat ik mezelf in de vingers heb gesneden. Nu ik de band thuis heb ziet deze er toch wel heel versleten uit.

Nu ga ik hier geen circuit dagen mee rijden, maar ik ga ook niet als een oud wijf rijden op de openbare weg. Is het aan te raden deze band nog even te gebruiken? Ik zou er namelijk flink van balen als de motor onder m'n kont vandaan schuift B|

IMG_2861.jpg

IMG_2860.jpg

IMG_2859.jpg
 
Hoeveel heatcycles heeft de band gehad?.
Goede opmerking, ik haak er even op in, zeker in relatie tot de opmerkingen over de diepte van het profiel......

Iemand er wel eens over nagedacht, dat door ongelooflijke hitte in de band, de compound wel eens veranderd kan zijn, na afkoeling. Bandje wordt dan keihard en blijft erg lang hard.

Wel eens die fout gemaakt op Assen tussen training en een race. Vanwege de ontbrekende centjes. :X

Opwarmronde ging nog wel…echt uitproberen is er daarna natuurlijk ook niet meer bij… bam :/

Waarom denk je dat deze wegracer ze wegdoet. Prima voor een training nog, toch?

Op straat heb je er waarschijnlijk nooit last van. Wel wat langer warm rijden. 8-)
 
Geloof dat die band zelfs bij mij vandaan komt.

Voor een bandje van 20 euro kan je er genoeg mee op de straat rijden hoor. Ik zelf had ze ook aangeschaft om mee op straat te rijden.
En aangezien ik m'n voet gebroken heb, heb ik de band verkocht omdat ik dit jaar deze band toch niet nodig zou gaan hebben.

Toevallig :W

Ik ben geen expert op dit gebied en het leek me wel verstandig om de mening van anderen aan te horen. Maar zo te horen is er niks mis met de band voor straatgebruik, dus ik vermaak me wel :Y
 
Hoeveel heatcycles heeft de band gehad? Daar zit je bij straatgebruik aak eerder aan dan aan het einde van je profiel. En ja, ook bij dit soort banden is dat van belang ook al zegt metzeler dat ze er weinig last van hebben.

stond een week of wat terug een link naar iemand van Dunlop USA met de uitleg hierover.

Hij als expert zei dat de heatcycle veel minder( tot geen) invloed heeft dan de hoeveelheid rubber die er op de band zit.

Een band die 100 keer opgewarmd is in de bandenwarmer (ook een veel te heet wordende bandenwarmer) zou veel beter zijn dan een band waarvan nog maar 20% rubberdikte over is na een endurance race ( dus 1 heatcycle).

Maar voor op straat, waar je waarschijnlijk nog niet aan de 60% van de max van de band komt, moet dat niet een probleem opleveren.

deze link
 
Laatst bewerkt:
Een band die 100 keer opgewarmd is in de bandenwarmer (ook een veel te heet wordende bandenwarmer) zou veel beter zijn dan een band waarvan nog maar 20% rubberdikte over is na een endurance race ( dus 1 heatcycle).

Maar voor op straat, waar je waarschijnlijk nog niet aan de 60% van de max van de band komt, moet dat niet een probleem opleveren.

Ik kan me daar wel in vinden. Één keer veel te warm versus een aantal keren mooi op temperatuur.

Op straat, gewoon lekker rijden en de rulletjes rijd je er ook wel weer vanaf, ziet dat er ook weer netjes uit.
 
Ik kan me daar wel in vinden. Één keer veel te warm versus een aantal keren mooi op temperatuur.
Het is dus dat de hoeveelheid rubber waar de rijwarmte in kan veel belangrijker is dan de hitte in 1 cycle of het aantal cycles.

gripverlies komt dus eerder door oververhitting van het rubber vanwege een tekort aan vlees(rubber) dan van het aantal sessies dat is gereden of de hoogte van de temperatuur tijdens het opwarmen of rijden in eerdere sessies.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat dit soort banden niks waard zijn in de regen. Maar in de regen rijd ik toch als een oude krant, dus dat komt wel goed :)

Net het eerste ritje ermee gemaakt. Voelen goed aan, wel even wennen aan het 'nieuwe' rijden omdat deze nog rond zijn, en mijn vorige band flink vierkant was (draad was zichtbaar).

In het droog zijn ze ook niks waard. Racebandjes zijn gemaakt om grip te hebben als ze heet zijn. Wegbandjes zijn gemaakt om bij veel lagere temperaturen al grip te hebben. Als je gemiddelde snelheid niet ver boven de 100km/u ligt, dan worden ze echt niet warm genoeg. En als je gemiddelde binnen de bebouwde kom boven de 100km/u ligt, dan vind ik het knap dat je je rijbewijs nog hebt. ;)

Als je van de snelweg af komt hebben deze bandjes de beste grip. Maar met al die stoplichten in Nederland, is de warmte er snel uit. Laat je niet verrassen door te denken dat je met deze banden harder door de bocht kan dan met straatbanden. Het KAN, maar wel onder de juiste voorwaarden. En die komen op de weg niet vaak voor.
 
Laatst bewerkt:
stond een week of wat terug een link naar iemand van Dunlop USA met de uitleg hierover.

Hij als expert zei dat de heatcycle veel minder( tot geen) invloed heeft dan de hoeveelheid rubber die er op de band zit.

Een band die 100 keer opgewarmd is in de bandenwarmer (ook een veel te heet wordende bandenwarmer) zou veel beter zijn dan een band waarvan nog maar 20% rubberdikte over is na een endurance race ( dus 1 heatcycle).

Maar voor op straat, waar je waarschijnlijk nog niet aan de 60% van de max van de band komt, moet dat niet een probleem opleveren.

deze link

Dus? Er wordt ook gezegd dat opwarmen en afkoelen wel van invloed is, ook door experts (geen bandenleveranciers).. Wie moet je dan geloven?

Al die theorien klinken leuk en aannemelijk. Moet ook wel, anders zou het niet verder verteld worden.
 
In het droog zijn ze ook niks waard. Racebandjes zijn gemaakt om grip te hebben als ze heet zijn. Wegbandjes zijn gemaakt om bij veel lagere temperaturen al grip te hebben. Als je gemiddelde snelheid niet ver boven de 100km/u ligt, dan worden ze echt niet warm genoeg. En als je gemiddelde binnen de bebouwde kom boven de 100km/u ligt, dan vind ik het knap dat je je rijbewijs nog hebt. ;)

Als je van de snelweg af komt hebben deze bandjes de beste grip. Maar met al die stoplichten in Nederland, is de warmte er snel uit. Laat je niet verrassen door te denken dat je met deze banden harder door de bocht kan dan met straatbanden. Het KAN, maar wel onder de juiste voorwaarden. En die komen op de weg niet vaak voor.

:^ weg met die zooi, en pas maar op als je denkt de afrit van snelweg even goed sportief te pakken, als er iets is waarmee je 0,0 warmte in je voorband krijgt, is het wel rechtdoor over de snelweg rijden, hoe hard je ook aan het gas draait.
 
Laatst bewerkt:
Band is niets mis mee ( en al helemaal niet voor dat geld)

Enige wat misschien een beetje '' eng '' lijkt is dat vreetspoor op rechts (verkeerd afgestelde vering zoals eerder gezegd) en waarschijnlijk op het circuit van zolder (veel rechterbochten).

Ik denk niet op zolder hoor :N
Aan het grind te zien wat er nog aan kleeft denk ik eerder cpz :Y


:P
 
In het droog zijn ze ook niks waard. Racebandjes zijn gemaakt om grip te hebben als ze heet zijn. Wegbandjes zijn gemaakt om bij veel lagere temperaturen al grip te hebben. Als je gemiddelde snelheid niet ver boven de 100km/u ligt, dan worden ze echt niet warm genoeg. En als je gemiddelde binnen de bebouwde kom boven de 100km/u ligt, dan vind ik het knap dat je je rijbewijs nog hebt. ;)

Als je van de snelweg af komt hebben deze bandjes de beste grip. Maar met al die stoplichten in Nederland, is de warmte er snel uit. Laat je niet verrassen door te denken dat je met deze banden harder door de bocht kan dan met straatbanden. Het KAN, maar wel onder de juiste voorwaarden. En die komen op de weg niet vaak voor.

:^

Circuitbandjes moeten rond de 80 graden zijn willen ze lekker plakken,moet je aardig voor werken op de openbare weg :Y
 
Ik wil mn hande niet in het vuur steken maar ik rij nu ook met 2 ex circuit banden,
SUPER grip op droog wegdek en met regen doe ik gewoon lekker rustig aan.

En deze banden van mij zagen 10x erger uit dan die van jouw:P PLUS ik rij een 150pk fiets
dus dan moet dat zeker lukken!!

Have fun!!
 
Veel meningsverschillen hier. Ik heb zelf ook wel een beetje verstand, dus weet ook wel ongeveer wat ik wel en niet kan met de band.

Het ging mij meer om het vreetspoor :) Maar ik heb er tot nu toe goed schik van, en ik rijd er niet sneller of langzamer mee dan BT016's, Supercorsa's of Dunlop Qualifiers.
 
Liep ik van de week door het bos met de hond en zat een beetje om me heen te kijken tot opeens dat gekke beest met een band aan kwam zetten.
Ik kijken en ja hoor bleek een motorbandje te zijn die door iemand gedumpt was daar.
Bandje even een beetje schoongemaakt en dacht ach waarom niet zet hem gewoon hier op MF te koop om te kijken wat de gek ervoor geeft.
En ja hoor er hapte een toe dus ik gelijk dat ding op de bus en s'avonds een lekker biertje gehaald.
Hopelijk opent de koper geen topic over of het nog een goed bandje is want straks wilt die nog zijn geld terug.
 
Liep ik van de week door het bos met de hond en zat een beetje om me heen te kijken tot opeens dat gekke beest met een band aan kwam zetten.
Ik kijken en ja hoor bleek een motorbandje te zijn die door iemand gedumpt was daar.
Bandje even een beetje schoongemaakt en dacht ach waarom niet zet hem gewoon hier op MF te koop om te kijken wat de gek ervoor geeft.
En ja hoor er hapte een toe dus ik gelijk dat ding op de bus en s'avonds een lekker biertje gehaald.
Hopelijk opent de koper geen topic over of het nog een goed bandje is want straks wilt die nog zijn geld terug.

wil je voor mij nog een keer door het bos lopen :+ :+ :+ :W
 
Liep ik van de week door het bos met de hond en zat een beetje om me heen te kijken tot opeens dat gekke beest met een band aan kwam zetten.
Ik kijken en ja hoor bleek een motorbandje te zijn die door iemand gedumpt was daar.
Bandje even een beetje schoongemaakt en dacht ach waarom niet zet hem gewoon hier op MF te koop om te kijken wat de gek ervoor geeft.
En ja hoor er hapte een toe dus ik gelijk dat ding op de bus en s'avonds een lekker biertje gehaald.
Hopelijk opent de koper geen topic over of het nog een goed bandje is want straks wilt die nog zijn geld terug.

129114977407375548.jpg
 
Oh ja, probeer er ook geen 2.9 bar in te stoppen. Zet er voor 2.3 op, achter 2.1, dan krijg je er hopelijk nog wel genoeg warmte in. Misschien voor ook maar 2.1 omdat je op de weg nooit zo hard remt als op het circuit.

Nadeel is dat ze daarmee weer veel sneller slijten dan wegbanden: het circuit is nogal vlak, de weg veel minder, dus ALS je banden warm worden, dan vliegt het rubber er ook een stuk sneller af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan