Zijn we dan toch eigenlijk kleinzielige moraalridders..

Enige keren dat ik nee schud, is als ik over het hoofd wordt gezien in een situatie waarin je zou mogen verwachten dat een ander je zeker gezien heeft...

Eén keertje zelfs op een overzichtelijk kruispunt gehad dat de BBA-chauffeur mij recht aan keek, ik van rechts kwam (de weg liep verder in een flauwe, overzichtelijke bocht NA de straat waar die BBA-bus vandaan kwam) en hij toch besloot z'n dikke bus nog even voor m'n motor te gooien, waardoor ik vol op de rem mocht (Edit: de stadsbus stond in eerste instantie bijna stil en trok dus bewust weer op, terwijl ik aankwam). Stond nog een man op de stoep die 't zag gebeuren en die stond te vloeken en te tieren op die chauffeur. Dan schud ik wel even nee....

Maar over 't algemeen irriteer ik me niet zo snel hoor. Maar scheelt misschien ook dat ik mooiweerrijder ben en op de motor dus echt puur voor m'n ontspanning zit, zonder haast of andere dingen die meespelen...?

Gr,
Bart
 
Laatst bewerkt:
Tja, wie niet .....Maar daar wordt die automobilist toch niet anders van? Andermans gedrag kun je niet veranderen, alleen dat van jezelf. Zorg dus op de motor dat je een ruime risico-marge in probeert te bouwen. Dat geeft jou de mogelijkheden iemand anders zijn fouten op te vangen, en geeft een ander de kans om op jou te reageren als jij eens iets fout doet.

Zoiets als; het is groen en ik wacht met doorrijden, tot ik zeker ben dat er geen auto's aan de andere kant zijn, die eventueel toch nog door rood willen.
Is dit ruim genoeg, of net te ruim :P
 
volgens mij gebeurt dat op/in alle voertuigen wel.. Alleen op de motor valt het gewoon meer op dan in het blik, omdat je geen kooi om je heen hebt.

Gedachte die in me opkomt:
Gebaren en hoofdschudden op de motor en vloeken in de auto, als ik dat nou eens om zou draaien zou niemand er last van hebben.
Het is weer vrijdag :Y
L :+ L
 
Ha, precies dat gevoel wat mij ook bekruipt al enige tijd.
Maar ik heb het nu naar motorrijders verplaatst. Kan me ontzettend irriteren aan gasten die met maar 25/30 km/u door een file gaan en het verdommen opzij te gaan terwijl ik zo'n beetje in die grote aluminiumkoffer zit die 9 van de 10 keer op zo'n ding zit.
 
Komt door de anonimiteit.
Dan durven ze wel zie hier ook op mf.
Valt mij vaak op dat de gasten met de grootste bekken en praatjes geheel anoniem zijn als je hun nickname bekijkt.
Maar dat zal wel een normale eigenschap zijn van de mens.
Zo zie je ook aan veel geposte foto,s van motorfietsen waar het kenteken onleesbaar is gemaakt.
Ik zie daar de zin niet van in.
 
Nou, moet zeggen, op de motor ben ik wel wat gejaagder als met de auto in de keren dat ik daarmee rij, heb er zelf geeneen.

Komt omdat ik woon-werk doe, iets meer dan 90km op een dag. Dat veranderd je rijstijl toch stiekem beetje bij beetje wel, je wilt immers gewoon lekker vlot naar huis of naar werk. Daarbij voelt het gewoon niet lekker op een motor om langzaam te rijden. In een bocht is het met de auto niet lekker om hard te gaan, met de motor heb je minimaal hetzelfde ongemak maar dan juist als je langzaam rijd.

Ik ga niet met mn hoofd schudden of vingertjes steken of iets in die trant, tenzij iemand echt agressief tegen mij doet of zij naar mij zitten te narren. Mocht ik me irriteren haal ik ze alleen heel rap in, dat gebeurd dan ook met zeer grote regelmaat. Er zijn nou eenmaal veel mensen die het verkeer echt ophouden. Als het heel druk is, en er zit een gat van enkele honderden meters voor je ben je zeer dom bezig. En ja daar irriteer ik mij aan.

Met mn hoofd schudden nadat een of ander mens lompe fouten maakt met voorrang vind ik trouwens niet aggresief of onfatsoenlijk. Hoe gaan ze anders leren dat ze het fout deden? Sommige mensen moeten gewoon eens wat meer bezig zijn met hoe ze rijden.
 
Laatst bewerkt:
Komt omdat ik woon-werk doe, iets meer dan 90km op een dag. Dat veranderd je rijstijl toch stiekem beetje bij beetje wel, je wilt immers gewoon lekker vlot naar huis of naar werk. Daarbij voelt het gewoon niet lekker op een motor om langzaam te rijden. In een bocht is het met de auto niet lekker om hard te gaan, met de motor heb je minimaal hetzelfde ongemak maar dan juist als je langzaam rijd.

Ik gebruik de motor ook voor woonwerk, en ik gebruik de rit naar huis juist om te ontspannen van de dagelijkse stress. Het scheelt misschien wel dat ik de snelweg vermijd. Ik heb een goede binnendoor-route die niet sneller is maar wel leuker.
 
Foutjes kan ik wel hebben, die maakt iedereen. Het zijn sommige bewuste keuzes van mensen waar ik boos van wordt. Niet naar rechts willen gaan want och jee, een kilometer verderop rijdt nog een vrachtwagen. Of mensen die hun als een stadsbus volgeladen Fiat Panda op de meest linkse baan zetten, want rechts staat al een auto! En dat het liefst op het laatste moment, remwegverkorters noem ik die. Of gewoon bellende mensen in de auto, wat zie ik dat toch vaak weer tegenwoordig. Belerend nee-schudden: schuldig.
 
hoofdschudden doe ik ook wel eens ja. Heeft niet zoveel met moraalridderigheid te maken, als wel met het tot uiting brengen van het gevoel van meewarigheid met degene die zich echt als een gebakje door het verkeer beweegt. Vbtje: De A2 tussen Utrecht en Amsterdam 5 banen! en nog nog op een lege weg kilometers achter elkaar in de 2e baan van links blijven tuffen.

Voor de moraalriddermodus vind ik hoofdschudden niet geschikt. De ware moraalridder gebruikt duidelijker en specifieker gebaren om de medeweggebruiker op zijn fouten te wijzen. De moraalridder acht zich immers genoodzaakt om zich niet te beperken tot aanwijzen maar om ook corrrigerend op te treden.

en ja dat doe ik ook wel eens een enkele keer, met name wanneer medeweggebruikers iets doen zonder te kijken of hard door rood knallen. Maar als ze me in de weg zitten omdat zich aan de regels houden dan heb ik daar niets op aan te merken.
 
en ja dat doe ik ook wel eens een enkele keer, met name wanneer medeweggebruikers iets doen zonder te kijken of hard door rood knallen. Maar als ze me in de weg zitten omdat zich aan de regels houden dan heb ik daar niets op aan te merken.

Idd, ook een belangrijk verschil. ;) Ik kan wel denken van "nou het is hier dan wel 80, maar met zo een lege weg is 90 ook geen probleem hoor". Maar het is wel de wet, en als zij zich daar dan aan willen houden en ik niet is dat mijn probleem. Neemt niet weg dat als het kan ik ze op een nette en rustige manier inhaal.

Dit heb ik ook trouwens vaak op de weg naar mijn dorp toe, dan haal ik ze in omdat ik weet dat op de hoofdweg (lees; ongeveer enige weg :') ) auto's staan waar hun voor moeten stoppen terwijl ik er nog tussendoor kan. Ik begrijp heel goed dat ze me dan aso vinden omdat zij al 85 reden, maar als ik er een keer op aangesproken zou worden en ik leg het uit denk ik dat ze me zeker begrijpen.

@ Pommel, ja dat doe ik ook wel eens op vrijdag, lekker stukje omrijden via een mooie niet snelweg route. :) Maar ik ben nog zo'n druk figuur die op weg naar huis honger heeft, wil eten, en direct na het eten wil sporten. Wellicht zit mij hele te volle levensstijl een rustige rijstijl wel in de weg. :') Niet dat ik uber aso ben hoor, ben gewoon vlotjes. Ben iig lang niet de snelste op de weg, word meest nog wel aardig ingehaald.
 
Mwah, ik maak ook weleens foutjes, en ik kan het van anderen ook verdragen. Het ligt er een beetje aan.
Vroeger had je hier in de stad een voorrangsregeling, nu is de hele binnenstad 30 zone met gelijkwaardige kruispunten geworden.

Alleen de meesten hebben dat na een jaar of 2 nog steeds niet door en knallen lekker door. _O-

De meesten kijken niet eens naar de rechtse straat.

Een tijdje geleden deed ik zelf ook iets stoms. Op een rotonde reed een auto en ik ging er van uit dat hij rechtdoor ging en reed al op.
Hij kwam dus door ( 3 kwart rond) en ik reed ook op. Hij moest zijn gas los laten en ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan.
Ik heb nog heel hard "Sorry meneer! "geroepen maar ik betwijfel of hij dat gehoord heeft. :P

Hoe dat kwam? Bijna niemand gaat die rotonde 3 kwart rond omdat dat de polder in gaat en eigenlijk alleen bestemmingsverkeer daar naartoe gaat.
En ik ging daar van uit. Stom, stom stom.....

Assumption, the mother of all fuck ups. :+
 
Ik ben geen moraalridder. Integendeel, ik ga uit van het positieve van in de mens!

Ik geef mensen dan ook heel vaak een thumbs up ter aanmoediging. Als iemand mij bijvoorbeeld afsnijdt krijgt die van mij een goedkeurende duim. Immers, voor hetzelfde geld had die persoon mij aangereden. Kudo's, dus, want wat een voorbeeld van stuurmanskunst.

Mensen die lang links rijden krijgen ook een duim van me, want zo houden ze de rechterbaan vrij voor sneller verkeer. Anders blijf je toch een beetje tussen al die auto's in hangen en dat schiet ook niet op.

Positiviteit is het nieuwe negativiteit!

;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
Op de moto heb ik geen A-, B-, C- of D-stijlen.
Mijn zichtsveld wordt bijgevolg op géén enkele wijze gehinderd, wat mij toelaat alle fouten van medeweggebruikers goed waar te nemen...
Neanderthaler, daar moet ik je toch echt gelijk geven...(da's ook voor het eerst dan... ;) )

Op de motor ben je je veel bewuster van je kwetsbaarheid en daardoor erger je je ook sneller aan voor jou gevaarlijk rijgedrag van anderen. Ik erger me ook vaak groen en geel op de motor, omdat er weer eens iemand uit een zijstraat vlak voor je de weg opdraait, nadat hij / zij je vantevoren eerst een minuut wezenloos heeft zitten aanstaren....
 
Ik erger me wel regelmatig aan overig verkeer, en om goede redenen ook.
Maar laat dat niet merken, want ik weet dat ik mezelf zo nu en dan ook misdraag in het verkeer :)

Behalve als het echt erg is. Zoals laatst toen een tegenligger een tractor ging inhalen IN EEN BOCHT! |(
En toen ik hem er op wees stak die lul zijn middelvinger nog op ook :r

Ik zwaai meestal wel naar mensen als ze me weer eens 'over het hoofd zien' op de rotonde.
Gewoon om ff te laten weten dat ik er ook nog ben..
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat zie je verkeerd, andere motorrijders zijn moraalridders, ik zou me daar zelf nooit schuldig aan maken... O-)
 
Laatst bewerkt:
Hoofdschudden: nooit. Vingertje: nooit.
Het enige waar ik me wel eens "schuldig" aan maak, is mensen naar links of rechts wuiven, als ze in de file wel HEEL erg tegen de middelste streep aan rijden. Maar da's natuurlijk voor de motorrijders achter me, dus eigenlijk heel sociaal :)
 
Wat mij opvalt is dat er zoveel motorrijders al snel meewarig hun gehelmde hoof schudden of een boos vingertje schudden als een automobilist een fout maakt.

Het lijkt wel dat als een motorrijder een helm opzet het gros gelijk denkt beter te kunnen rijden dan alle automobilisten samen,terwijl 95% die motor rijdt ook gewoon een auto heeft..

Ik rij 35000 km met de motor en 35000 met de auto en zie vaak motorrijders belerend en hoofdschuddend reageren op mede weggebruikers

Wat zou dit schoolmeesters-gedrag nu eigenlijk veroorzaken? want ik zie ook zat motorrijders zich door het verkeer bewegen, op een manier waar ik kromme tenen van krijg.
Ben toch beneiuwd of er eerlijke motorrijders zijn hier die zichzelf er een beetje in herkennen, ik herken ze in ieder geval wel op de weg :)

De 1 schudt zn hoofd de ander kromt zn tenen, ieder zn ding ja toch? :+
 
Ik erger me het meest aan mijn eigen rijgedrag. In de auto rij ik als een trut en hou me (zo mogelijk :) ) aan de regels. Op de motor ben ik volgens mijn lief een duivel. Ik rij altijd (veel) te hard, haal zonodig (uh?) rechts in, doorgetrokken strepen en andere ge- en verboden ze deren me niet.
Kortom ik doe mijn best om in het programma van die kleine kabouter terecht te komen. Heb trouwens al een hele scenario in mijn hoofd voor als dat ooit mocht gebeuren.

Ik probeer het wel eens rustig aan te doen, maar het lukt niet. Zodra ik buiten de bebouwde kom ben (want daarbinnen rij ik rustig) wordt het beest in mij wakker :+
Ik heb al een wat rustiger motor gekocht, althans met een wat minder acceleratie en een lagere topsnelheid, maar dat helpt niet echt, dus ik denk nu maar weer aan een snellere.

Elke keer, dat ik op stap, schud ik dus maar even met mijn hoofd en kijk naar mijn belerende vingertje, maar het helpt nie :W
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat er zoveel motorrijders al snel meewarig hun gehelmde hoof schudden of een boos vingertje schudden als een automobilist een fout maakt.

Het lijkt wel dat als een motorrijder een helm opzet het gros gelijk denkt beter te kunnen rijden dan alle automobilisten samen,terwijl 95% die motor rijdt ook gewoon een auto heeft..

Ik rij 35000 km met de motor en 35000 met de auto en zie vaak motorrijders belerend en hoofdschuddend reageren op mede weggebruikers

Wat zou dit schoolmeesters-gedrag nu eigenlijk veroorzaken? want ik zie ook zat motorrijders zich door het verkeer bewegen, op een manier waar ik kromme tenen van krijg.

Ben toch beneiuwd of er eerlijke motorrijders zijn hier die zichzelf er een beetje in herkennen, ik herken ze in ieder geval wel op de weg :)
Ik schud ook meewarig mijn hoofd in de auto als ik een andere weggebruiker (motor of auto) een fout zie maken of lomp zie rijden. Nou, trouwens, als ik erover nadenk, ik schud alleen mijn hoofd als iemand bewust lomp of erg onoplettend rijdt (kort invoegen e.d.). Foutjes maakt iedereen, zelfs ik ;)

Maar, het hoofdschudden van een motorrijder valt natuurlijk veel meer op dan als iemand in een auto zit. Daar komt je beeld eerder vandaan denk ik.
 
Als echte man zijnde uit ik mijn gevoelens niet, dus staat mijn hoofd stil en blijven mijn handen aan het stuur als ik me erger. Hooguit een boze blik of gedachte, maja die zien mensen toch niet in als je een helm + zonnebril ophebt.

Al die motorrijders die wel hoofdschudden zijn dus eigenlijk geen echte mannen :+;)

Op de motor erger ik me meestal alleen aan mensen die onder de maximum snelheid rijden. Daarbuiten maak ik weinig mee, wellicht omdat ik nog niet zoveel kms heb gemaakt. Als ik in de auto zit kan ik me ontzettend ergeren aan mensen die zich niet aan de regels houden.

Nu ik dit topic lees bedenk ik me dat ik op de motor sneller dingen doe waar ik me in de auto bij anderen aan erger. Met name rechts inhalen als iedereen links blijft plakken (om b.v. een vrachtwaggel in te halen).

Ik ben geen moraalridder. Integendeel, ik ga uit van het positieve van in de mens!

Ik geef mensen dan ook heel vaak een thumbs up ter aanmoediging. Als iemand mij bijvoorbeeld afsnijdt krijgt die van mij een goedkeurende duim. Immers, voor hetzelfde geld had die persoon mij aangereden. Kudo's, dus, want wat een voorbeeld van stuurmanskunst.

Mensen die lang links rijden krijgen ook een duim van me, want zo houden ze de rechterbaan vrij voor sneller verkeer. Anders blijf je toch een beetje tussen al die auto's in hangen en dat schiet ook niet op.

Positiviteit is het nieuwe negativiteit!

Door het gebrek aan smileys vraag ik me af of je dit nu serieus bedoelt of loopt te dollen... Wel een goed idee: sarcasm is the way to go :9


ow ja: :W
 
ik irriteer me standaard aan alles en iedereen. in het verkeer maar ook als ik de t.v aanzet
een dag niet gezeikt is een dag niet geleefd
 
Terug
Bovenaan Onderaan