Zoals eerder gezegd is dit dus een zogenaamde "plug-in hybride"; een hybride voertuig waarvan je de batterij ook aan het stopcontact kunt laden want dat scheelt weer brandstof. Je betaalt ook geen accijns over de energie die je gebruikt.
Alles wat je uit het stopcontact haalt hoeft niet uit de benzine te komen, het zorgt dus dat je minder verbruikt.
Vandaar waarschijnlijk dat dit model zulke goede verbruikscijfers realiseert juist op de korte afstand, net andersom dan we gewend zijn want normaal is het verbruik op langere ritten juist lager.
Het probleem van deze motor is naar mijn idee de complexiteit; je hebt alles bij je voor aandrijving door een brandstofmotor zoals een motorblok, brandstoftank, startsysteem, koelsysteem, inlaat, uitlaat, transmissie met z'n koelsysteem, koppeling en eindvertraging met alle nadelen die zo'n samenstel heeft zoals de warmte die het produceert, trillingen, lawaai, het gewicht, de ruimte die het inneemt, benodigd onderhoud etc.
Verder heb je een complete elektrische aandrijving bij je zoals een batterijpakket, lader met netsnoer voor de batterij, regelelektronica voor de aandrijving, regelelektronica voor het afremmen en voor terugleveren van energie en natuurlijk de elektromotor zelf.
Dan heeft dit voertuig nog een gecompliceerde voorwielophanging en het mag duidelijk zijn dat dit technisch gezien een bijzonder ingewikkeld voertuig is. Hier wil je niet aan sleutelen en je wilt er al helemaal geen pech mee krijgen.
Het heeft gewoon alle kenmerken van een vroeg ontwerp. Net als de eerste auto's gebaseerd waren op de koets en de eerste motoren op de fiets is deze elektrische techniek ingebouwd rondom de conventionele aandrijflijn van een benzinescooter. Dit krijgt straks vast een mooi plaatsje in het museum....
Blijkbaar is het nodig want je kunt nu eenmaal geen al te grote stappen maken; zie de parallel met de autowereld.
Zelf denk ik dat het ook anders kan en dat zal hopelijk nog komen; bouw een echte volledig elektrische scooter zoals de Vectrix en voorzie die (als optie) van een "range extender", een brandstofgedreven aggregaat dat de batterij kan opladen mocht dat nodig zijn.
Hiermee vervallen een hoop onderdelen; dit houdt de zaak eenvoudig, betrouwbaar en hopelijk betaalbaar terwijl je hét probleem van elektrische aandrijving hebt ondervangen.
Je rijdt dus altijd elektrisch, laadt de batterij op aan het stopcontact en alleen als het echt nodig is springt de range extender aan als je langere tijd hogere snelheden wilt rijden of als je echt een lange rit hebt.
Zo'n range extender zou je moeten aanbieden als optie, immers niet iedereen heeft hem nodig. De versie zonder zou een iets grotere batterij capaciteit kunnen krijgen.
Ik zou willen dat dit nu al te koop was.