ZRX1100 lekt benzine

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
Help! Mijn ZRX1100 lekt benzine. Niet zomaar (ben ik bang) maar nadat ik probeerde mijn tank eraf te halen.

Het eraf halen van de tank lukte niet want ik wist niet welke slangetjes is moest loskoppelen. Ik heb de boel dus weet vastgeschroefd. Maar wat bleek, bij het starten stroomt de benzine eruit en wel uit een slangetje (zie foto's).

Ik heb 2 vragen, waarbij 1 het belangrijkst is:
1 wat kan ik doen om deze lekkage te stoppen?
2 is er iemand in de buurt van Utrecht die weet hoe die tank er wel af moet en mij daar een keer bij wil helpen?


 
Laatst bewerkt:

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
16.247
3.823
57
Apeldoorn
kraan kapot,of heb je de kraan in de pri stand staan p/o?
 
Laatst bewerkt:

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
16.247
3.823
57
Apeldoorn
juist! in de pri stand loopt tie door , in de on of res stand kun je de slangetjes eraf halen zonder dat tie lekt,doet hij dat toch ,is de kraan kapot
 

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
Ik ben blij dat jullie het eens zijn... :)

Maar het beantwoord mijn vraag niet. Hoe komt het nou dat er benzine uit die slang lekt (zie foto) zodra ik start? Zoals gezegd, ik heb geen slangetjes losgehaald bij het verwijderen van de tank omdat ik niet wist welke. Dus heb de tank even opgetild en toen weer vastgeschroefd... En hem weer van de PRI stand afgehaald en op ON gezet!
 
Laatst bewerkt:

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.066
1.282
45
Turnhout
Bezoek site
De vlotternaalden sluiten niet goed af.

Met niet draaiend blok geen probleem. Want de vacuümgestuurde kraan laat geen benzine door.

Bij wel lopend blok stroomt er meer benzine richting vlotterbak dan wordt gebruikt. En dan gaat t via overloop slangetje er uit.

Zoiets?
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
16.247
3.823
57
Apeldoorn
Ik begreep alleen dat je je tank eraf wilde halen en dat hij dan doorlekte uit de kraan :?

Maar dan is het dus wat Martell zegt
 

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
De vlotternaalden sluiten niet goed af.

Met niet draaiend blok geen probleem. Want de vacuümgestuurde kraan laat geen benzine door.

Bij wel lopend blok stroomt er meer benzine richting vlotterbak dan wordt gebruikt. En dan gaat t via overloop slangetje er uit.

Zoiets?
Klinkt logisch, vind het alleen wat toevallig dat dit opeens optreedt nadat ik heb geprobeerd de tank eraf te halen... Maar goed, wel logisch :)
 

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
Ik begreep alleen dat je je tank eraf wilde halen en dat hij dan doorlekte uit de kraan :?

Maar dan is het dus wat Martell zegt
Nee ik wilde mijn tank eraf halen maar dat is niet gelukt, want ik wist niet hoe. Ik heb de tank dus gewoon weer vastgezet. Maar daarna wilde ik starten en toen stroomde er dus benzine uit...
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.779
31
Veenendaal
Er staat nergens waarom je de tank er af wilde halen...?

Wellicht een idee om hem weg te brengen als je niet eens weet hoe je een tank er af moet halen..?
 

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
Er staat nergens waarom je de tank er af wilde halen...?

Wellicht een idee om hem weg te brengen als je niet eens weet hoe je een tank er af moet halen..?
Maakt dat iets uit dan? Ik wilde een kabeltje trekken van mijn accu naar mijn stuur. Van mijn vorige motor wist ik precies hoe de tank eraf moest maar van deze niet. Dus daarom ben ik juist gestopt... Maar ik zal hem zeker wegbrengen, hoopte alleen dat iemand hier tips had. Dank je wel voor je reactie.
 

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.388
103
36
Spijkenisse
Bezoek site
Dat slangetje komt inderdaad vanaf je carbs, om een of andere vage reden loopt de benzine nu dus direct door naar je carbs en vanuit daar direct naar boven en naar buiten via die slang. Wel vreemd dat die slang daar hangt, bij mij loopt hij door het midden naar beneden volgens mij.

Vreemd dat je tank er niet af kon krijgen trouwens, met de 2 boutjes onder je zadel boven je luchtfilterbak maak je hem los, je tilt hem iets op en maakt het slangetje rechts (overloop) los en links bij de kraan. Dan een beetje wiebelen en naar achteren trekken en hij komt los van de rubbers bij je balhoofd.
 

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
Dat slangetje komt inderdaad vanaf je carbs, om een of andere vage reden loopt de benzine nu dus direct door naar je carbs en vanuit daar direct naar boven en naar buiten via die slang. Wel vreemd dat die slang daar hangt, bij mij loopt hij door het midden naar beneden volgens mij.

Vreemd dat je tank er niet af kon krijgen trouwens, met de 2 boutjes onder je zadel boven je luchtfilterbak maak je hem los, je tilt hem iets op en maakt het slangetje rechts (overloop) los en links bij de kraan. Dan een beetje wiebelen en naar achteren trekken en hij komt los van de rubbers bij je balhoofd.
Ja inderdaad vreemd, ik laat hem wel ophalen om na te kijken (want starten gaat dus niet meer).

Ik kreeg de tank er wel af maar wist niet welke slangetje ik los moest maken zonder overal benzine te krijgen dus toen heb ik hem weer vastgezet. Ik zal eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek, zodra ik weet welke slangetje/klemmetjes los moeten is de tank eraf geen probleem.
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.779
31
Veenendaal
Maakt dat iets uit dan? Ik wilde een kabeltje trekken van mijn accu naar mijn stuur. Van mijn vorige motor wist ik precies hoe de tank eraf moest maar van deze niet. Dus daarom ben ik juist gestopt... Maar ik zal hem zeker wegbrengen, hoopte alleen dat iemand hier tips had. Dank je wel voor je reactie.
Omdat wij door het ontbreken van deze info bijvoorbeeld niet weten og de motor wel goed liep voordat je hier aan begon, of dat de motor al slecht liep en je daarom aan de carburateurs wou sleutelen bijvoorbeeld.

En hoe moeilijk kan het zijn om alleen de tank er af te halen om te kijken...
 
Laatst bewerkt:

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
16.247
3.823
57
Apeldoorn
je kunt de slangetjes van de kraan af trekken en dan boutjes eruit en dan pak je m er zo af.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.066
1.282
45
Turnhout
Bezoek site
je kunt de slangetjes van de kraan af trekken en dan boutjes eruit en dan pak je m er zo af.
:^

Zolang kraan niet op PRI staat, kunnen alle slangen van de kraan af.
Mocht er dan toch benzine uitkomen, dan is het binnenwerk vd kraan stuk.

Alle andere slangen aan de tank kunnen sowieso zonder lekken los.
 

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
5.501
205
39
IJmuiden
benzinekraan gaat open met vacuüm als de motor loopt. Die korte slang die naar beneden loopt hoort wat meer naar binnen te zitten, maar moet verder niet veel uitmaken. er hoort echter neen benzine uit te lopen, dat doet toch denken aan slecht sluitende vlotternaalden
 

Mach 4

MF veteraan
12 okt 2013
8.935
119
-----
Even met een zware schroevendraaier tegen de vlotterbakken tikken (Onderzijde carburateurs), dan houdt het denk ik wel op .

maar kijk eerst maar of ie nog goed loopt.. ;)
 
Laatst bewerkt:

peterrr

MF veteraan
19 apr 2005
3.436
0
43
Utrecht
benzinekraan gaat open met vacuüm als de motor loopt. Die korte slang die naar beneden loopt hoort wat meer naar binnen te zitten, maar moet verder niet veel uitmaken. er hoort echter neen benzine uit te lopen, dat doet toch denken aan slecht sluitende vlotternaalden
Ik had de slang even naar buiten getrokken voor de foto, hij zat inderdaad meer naar binnen (en dat zit hij nu ook weer). Ik ben inmiddels bezig om hem op te laten halen door een motorgarage en het te laten fixen. Wat mij wel bevreemd is dat hij het prima deed tot ik hem vorige keer wegzette en nu opeens dit probleem heeft.

Kan er iets met die vlotternaalden gebeurd zijn doordat ik geprobeerd heb de tank eraf te halen?