Hallo,
Maar wat is het doel om de olie schraapveer weg te laten.
Alvast bedankt.
Henk67
Hallo,
Vorig jaar heb een nieuwe zuiger plus andere nieuwe onderdelen op mijn BMW F650
gezet,hierbij viel het mij op dat deze zuiger maar twee smalle zuiger veren heeft, 80 gram lichter is en een compressie verhouding van 1 op 12.5 heeft.
Ik sta na 2000 km niet te kijken dat het olieverbruik 1 op 1000km is.
Maar wat is het doel om de olie schraapveer weg te laten.
Alvast bedankt.
Henk67
Ik heb wel zuigers gezien met 6 zuigerveren, maar 17 heb ik nog niet meegemaakt.wat ik probeer te vertellen is dat de schraapveer (één veer dus) is opgebouwd uit 3 losse delen, de boven- en onderkant en de tussenveer, bij mij iig, ze zaten ook in delen bij mijn zuiger...
je kan op jouw foto de afvoerkanaaltjes voor de olie zien in de onderste rand, daar moet dus een schraapveer, hoe ziet de onderste zuigerveer eruit (ik neem aan dikker dan de bovenste)? ik weet niet in wat voor vormen en maten schraapveren voorkomen, maar ik denk dat ze er niet allemaal uitzien zoals ik hierboven beschrijf, zullen vast wel meerdere mogelijkheden zijn die sterk overeenkomen met een compressieveer
misschien is de onderste veer wél gewoon een schraapveer en moet je het olieverbruik ergens anders zoeken (bijv. versleten cilinderwand)
*EDIT*
even wat gezocht naar verschillende veren, hier een plaatje (4,5,6 en 7 zijn ook gewoon schraapveren...)
(Afbeelding)
@Jasper van Dijk,
Bedankt voor de uitleg,de foto die ik toonde is een iets groter zuiger en nu ik er goed naar kijk lijkt dat de onderste veer breder is dan de bovenste. In dat geval is het niet zo moeilijk.
Het vreemde bij mijn zuiger is dat beide zuiger veren identiek zijn, en erg dun en geen afronding of schuine kanten heeft.
Dat hij meer olie gaat verbruiken als origineel dat had wel snel in de gaten maar zoveel had ook weer niet gedacht.
Kortom ik twijfel of ik de zuigerveren er wel goed om heb gelegd.
Bel morgen wel even naar Team Pami dan weet ik wel wat meeer.
Dus zal de onderste veer wel als olieschraapveer werken.
Dat de cilinder versleten is lijkt mij stug aangezien deze ook 2000km gelopen heeft en bezit tevens een nikasil laagje.
Alvast bedankt Henk67
@P.H.C. Ritzen,
Hou er ook rekening mee dat bij het zuigerveer-eind (slot) meestal een letter staat, deze moet altijd naar boven wijzen.
Dat juist het rare ik kan geen Punt of letter zien.
Heb aan andere mensen laten, maar die konden ook niets zien.
Afgelopen zaterdag zuiger eruit gehaald, wat blijkt, zit er een compressieveer en een olieschraapveer erop.
Kortom ik ben behoorlijk stom geweest.
henk67
fouten toegevenmaar wat zeiden de zuiger-makers ? waren ze de tekentjes vergeten aan te brengen op de veren ? wat is nu de reden van het hoge olieverbruik ? al iets verder gekomen ?