zuiger vervangen

fast-tech

MF'er
13 okt 2008
197
0
haaksbergen
hallo

ik heb een honda cr 250 uit 84, ik heb wel eens gehoord dat ik na 15 uur mijn zuiger moet vervangen en mn cilinder moet honen.
is dit echt nodig na 15 uur ? ik rij gewoon een beetje op het maisland en af en toe een cross bosje.
het probleem is dat dit de laatste keer is dat ik mijn cilinder kan laten honen , want er zit niet veel vlees meer aan de cilinder (het honen houdt een keer op)

mvg fast-tech
 
15 is wel overdreven voor hobby volgens mij, maar 25 uur zou ik wel aanhouden..

Ben hier niet de expert niet, dus misschien wachten op andere reacties..
 
Als je op tijd vervangt hoef je niet te honen...even kijken hoe eea eruit ziet.
 
inderdaad, om de 15 uur zou je de zuiger kunnen vervangen en 1 hoonbeurt overslaan mits alles er netjes uitziet.
Om de 25 uur zou ik geen hoonbeurt overslaan.

Tinus
 
heb nog een vraag ik stel hem wel hier ipv een nieuw topic aan te maken.
ik wil mn motor helemaal opknappen (heb al nieuw plastic) maar hoe krijg ik mn tank weer mooi?.
er zitten lichte krassen in en doffe plekken, iemand tips?
 
Als de 84er net zo degelijk is als de 82er dan gaat een zuiger (hobbymatig gebruik)wel wat langer mee dan die 25 uur.
Begin tie weer, vroeger, tijdens mijn Endurowedstrijden reed ik 1 jaar met 2 zuigers. En dan reed ik echt niet langzaam.
12 Endurowedstrijden à 5 uur dat zijn er al 60
2 Wedstrijden voordat de kampioensrit begon een verse erin).
Plus ongeveer 1x per 2 weken trainen à 1 uur en de clubcrosswedstrijden. Dus zet er een 30uur bij.
En dan de weekendritjes van een uur of 3 per keer à 10x .Dat zijn er dan ook weer 30 Dan kom ik op 120uur (60uur per zuiger).

Ik moet er wel bij zeggen dat er 1 keer geboord/gehoond werd (0.25).

Ik heb er verse 3 zuigers in gehad in al die jaren dat ik die motor heb gehad.
De laatste was een zuiger met cilinder omdat de cilinder gescheurd was.
 
eey bedankt rm370 voo je mail!! dus als ik gewoon om de 15 uur mn zuiger vervang en honen 1 keer over sla dan gaat dit wel goed?

en stel dat mijn wand een keer op is kan ik er dan een nieuwe bus in laten maken?
 
eey bedankt rm370 voo je mail!! dus als ik gewoon om de 15 uur mn zuiger vervang en honen 1 keer over sla dan gaat dit wel goed?

en stel dat mijn wand een keer op is kan ik er dan een nieuwe bus in laten maken?

Helemaal juist, alleen wanneer alles er correct uit ziet en geen vreemde vreetplekken heeft.
Als laatste idd een nieuwe bus erin krimpen.

Tinus
 
Wow!! Dan mag je bike zeker wel goed afgesteld zijn geweest :o

Motor hoort altijd goed afgesteld/onderhouden te zijn, anders moet je hem laten staan :+

Tegenwoordig zitten er nicasilwanden in waarbij de zuiger wat eerder vervangen wordt zodat de wand wat langer meegaat. Noem het een veiligheidsmarge.

Nog een voorbeeldje.
Bij mijn RD350 worden de zuigers om de 20.000km vervangen en meteen geboord.
Zit nu ook de 1ste overmaat in en de teller staat alweer boven de 32.000
Deel die 20.000 door een gemiddelde snelheid van 60 en je komt op 333 uur.
Er wordt weliswaar geen cross mee gereden, maar om een indicatie te geven hoelang een zuiger mee kan.
De RD wordt ook alleen gebruik als ik hem goed "op zijn zak" kan geven ,daarvoor is dat ding ook gemaakt. :+
 
Voor maisland gebruik valt het zuiger vreten wel mee. Als je je motor niet mishandeld dan is 40 uur wel voldoende. Ik rij zelf alleen maar op bouwland en hou me daar ook ongeveer aan. Zuigers komen er meestal nog wel netjes uit. (nou ben ik niet echt een fanatieke crosser...)

Als de toleranties het toe laten kun je de cilinder ook laten poetsen inplaats van een overmaat laten boren en honen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan