zwaar beladen

Todavia

Rookie
25 apr 2006
27
0
Roelofarendsveen
Ik ga voor een XJ900S. Ik wil nog een proefritje maken binnenkort. Met mijn vrouw en 3 royale beautycases met inhoud achterop kom ik al gouw over het max. draagvermogen van 196 kg. Ik heb nog niet veel ervaring met motoren. Is dat overgewicht een probleem voor de Div, zo nee wat is dan toelaatbaar? Heeft iemand daar ervaring mee? :o
 
ik heb jaren met een 1100 pan gereden, en nu met een 1300 die structureel werd/wordt overbeladen. 200 kilo is niks, ik zat zo op 240 kilo belading. nooit problemen mee gehad. maar ja, dat was ook een honda :} ;)
het is wel zo dat al dat gewicht op de achterkant invloed heeft op het stuurgedrag, en niet in positieve zin. met een beetje slim beladen kom je een heel eind. zware dingen onderin voorin de zijkoffers, en de topkoffer alleen licht spul. hoe het qua verzekering en aansprakelijkheid zit ????????
 
Het komt niet echt op een kilootje, maar om er nu 300 ipv 200 op te laden ...
Belangrijk is dat je je banden wat hoger van druk zet, en dat de achterveer wat meer opgespannen wordt. Ook kan het nodig zijn om je koplamp wat lager te richten. Dat je met zoveel gewicht je remmen en koppeling extra belast moet niet verteld worden zeker?
Maare ... "niet veel ervaring" zeg je, en dan al onmiddelijk met de ganse familie en een lading koffers (waarschijnlijk) op reis willen? Is dat niet wat overmoedig?
ps: als je het kan vermijden: geen topkoffer, vangt veel wind en is slecht voor stuurgedrag ....
 
Ik ga voor een XJ900S. Ik wil nog een proefritje maken binnenkort. Met mijn vrouw en 3 royale beautycases met inhoud achterop kom ik al gouw over het max. draagvermogen van 196 kg. Ik heb nog niet veel ervaring met motoren. Is dat overgewicht een probleem voor de Div, zo nee wat is dan toelaatbaar? Heeft iemand daar ervaring mee? :o
Lichtere vrouw nemen :P (of zelf afvallen natuurlijk).

Wat zijn je plannen? Scheuren over alpenpassen of relaxed beginnen met wat vlakker terrein? Is wel ff wennen dat extra gewicht.

(zegt de persoon die z'n eerste buitenlandtrip maakt op een CX500 met vriendin en complete kampeeruitrusting... over zo'n 40 alpenpassen :P )

Tip: voor vakantie topkoffer verwijderen en een roltas gebruiken. Zit meestal iets meer naar voren en is handiger in gebruik (wel lichte spullen in doen zoals slaapzakken e.d.). Verder topkoffer sowieso weinig gebruiken. Als hij leeg is er af halen.
 
Dank voor de reacties. Was op vakantie (nee niet met de motor) en ben net terug.
Topkoffer dus maarnie. Enneh, ik was niet van plan om meteen maar duizenden kilometers met mijn vrouw achterop door bergpassen te scheuren om te kijken hoe die rijdt. Eerst even rustig 'wennen'.
 
Ik ben net terug van vakantie met de XJ900, 3 flinke koffers en een passagier. Meer dan 3500km gereden in Duitsland en Frankrijk, ook met hoge snelheden. Het is sowieso heel even wennen met een passagier, maar daarna merk je er weinig meer van. Ik heb er totaal geen problemen mee gehad.

Overigens is de maximale belasting volgens mijn handleiding 205 kg. (De bandenspanning moet dan wel verhoogd worden naar 2,5bar voor en 2,9bar achter)

De diversion is voor mij een prima keuze geweest. Lekker comfortabel!
 
Een andere optie is natuurlijk je vrouw ook aan de motor en het gewicht verdelen :)

Of vrienden zoeken die toevallig dezelfde kant op willen met vakantie, maar dan met het koekblik en de nodige bagage door hun mee laten zeulen.

Ik rij zelf altijd met een grote legertas achterop gebonden en ik moet eerlijk zeggen dat dat het rijgedrag behoorlijk beinvloed. Ik rij dan ook meestal naar een kampeerplek, ontdoe mij van alle belast en daarna begint pas het echt rijden. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan