zwaar beladen

Todavia

Rookie
25 apr 2006
27
0
Roelofarendsveen
Ik ga voor een XJ900S. Ik wil nog een proefritje maken binnenkort. Met mijn vrouw en 3 royale beautycases met inhoud achterop kom ik al gouw over het max. draagvermogen van 196 kg. Ik heb nog niet veel ervaring met motoren. Is dat overgewicht een probleem voor de Div, zo nee wat is dan toelaatbaar? Heeft iemand daar ervaring mee? :o
 
ik heb jaren met een 1100 pan gereden, en nu met een 1300 die structureel werd/wordt overbeladen. 200 kilo is niks, ik zat zo op 240 kilo belading. nooit problemen mee gehad. maar ja, dat was ook een honda :} ;)
het is wel zo dat al dat gewicht op de achterkant invloed heeft op het stuurgedrag, en niet in positieve zin. met een beetje slim beladen kom je een heel eind. zware dingen onderin voorin de zijkoffers, en de topkoffer alleen licht spul. hoe het qua verzekering en aansprakelijkheid zit ????????
 
Het komt niet echt op een kilootje, maar om er nu 300 ipv 200 op te laden ...
Belangrijk is dat je je banden wat hoger van druk zet, en dat de achterveer wat meer opgespannen wordt. Ook kan het nodig zijn om je koplamp wat lager te richten. Dat je met zoveel gewicht je remmen en koppeling extra belast moet niet verteld worden zeker?
Maare ... "niet veel ervaring" zeg je, en dan al onmiddelijk met de ganse familie en een lading koffers (waarschijnlijk) op reis willen? Is dat niet wat overmoedig?
ps: als je het kan vermijden: geen topkoffer, vangt veel wind en is slecht voor stuurgedrag ....
 
Ik ga voor een XJ900S. Ik wil nog een proefritje maken binnenkort. Met mijn vrouw en 3 royale beautycases met inhoud achterop kom ik al gouw over het max. draagvermogen van 196 kg. Ik heb nog niet veel ervaring met motoren. Is dat overgewicht een probleem voor de Div, zo nee wat is dan toelaatbaar? Heeft iemand daar ervaring mee? :o
Lichtere vrouw nemen :P (of zelf afvallen natuurlijk).