zwaardere alternator

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een alternator op een motor te vervangen en daar een zwaardere voor in de plaats te zetten. Nu heb ik wel eens gezien dat op sommige motoren er een extra dynamo op de aandrijving gezet kan worden, maar dat lijkt me ansich een nogal omslachtige manier om meer stroom te krijgen.
 
Ik weet het niet hoor maar ik vroeg me af wat je met meer power moet. Je kerstboompje aansluiten ofzo?

ik heb even gekeken en als ik me niet vergis dan heb ik een 400 watt altenator. De verlichting alleen al (als alles aanstaat) neemt al 200 watt in beslag. mocht ik dan nog iets van verwarmde grips of handschoenen/sokken willen dan blijft daar nog maar heel weinig ruimte voor over. De motor en accu moeten namelijk ook nog stroom hebben.

het is even orienterend.
 
Laatst bewerkt:
ik heb even gekeken en als ik me niet vergis dan heb ik een 400 watt altenator. De verlichting alleen al (als alles aanstaat) neemt al 200 watt in beslag. mocht ik dan nog iets van verwarmde grips of handschoenen/sokken willen dan blijft daar nog maar heel weinig ruimte voor over. De motor en accu moeten namelijk ook nog stroom hebben.

het is even orienterend.
Ik kom niet verder dan 150 watt wanneer je met een dubbele koplamp rijdt, je hebt dus meer dan genoeg over, behalven wanneer je electrisch wilt gaan koken dan. _O-
Handvatverwarming en verwarmde sokken trekken niet zo gek veel stroom hoor.
 
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een alternator op een motor te vervangen en daar een zwaardere voor in de plaats te zetten. Nu heb ik wel eens gezien dat op sommige motoren er een extra dynamo op de aandrijving gezet kan worden, maar dat lijkt me ansich een nogal omslachtige manier om meer stroom te krijgen.




Ik denk, dus weet het niet, denk het alleen maar.
Dat vanaf fabriek uit je alternator meer zal leveren dan je motor nodig heeft.
En bij het plaatsen van een zwaardere alternator of eentje bijplaatsen ofzo,
denk ik toch bijde gevallen dat je pk verlies zal hebben, zeker bij het plaatsen van een extra alternator.
 
Ik denk, dus weet het niet, denk het alleen maar.
Dat vanaf fabriek uit je alternator meer zal leveren dan je motor nodig heeft.
En bij het plaatsen van een zwaardere alternator of eentje bijplaatsen ofzo,
denk ik toch bijde gevallen dat je pk verlies zal hebben, zeker bij het plaatsen van een extra alternator.
Dat is ook nogal logisch, het verlies dat je hebt is precies het vermogen dat de dynamo gebruikt inclusief de aandrijf verliezen.
 
Ik kom niet verder dan 150 watt wanneer je met een dubbele koplamp rijdt, je hebt dus meer dan genoeg over, behalven wanneer je electrisch wilt gaan koken dan. _O-
Handvatverwarming en verwarmde sokken trekken niet zo gek veel stroom hoor.

yup je hebt gelijk 150 watt. ik had me wat verrekend. Maar vergis je niet elektrische handschoenen trekken ook al 55 wat en sokken ook dus dat is alweer 110 watt. En ja pk verlies zal er optreden dat verwacht ik wel, maar zeg nou eerlijk, heb je ooit pk's te weinig gehad op een (moderne) 600cc?

Maar het probleem speelt wat minder... misschien als ik een verwarmde broek of jas haal maar het ging me in de eerste instantie om de voeten en handen :P
 
Laatst bewerkt:
en de warmte-ontwikkeling in de dynamo (lees rendement)
Dat zit al in het vermogen dat de dynamo verbruikt....Anders had ik wel gezegd het vermogen dat de dynamo afgeeft :X :X :X
yup je hebt gelijk 150 watt. ik had me wat verrekend. Maar vergis je niet elektrische handschoenen trekken ook al 55 wat en sokken ook dus dat is alweer 110 watt. En ja pk verlies zal er optreden dat verwacht ik wel, maar zeg nou eerlijk, heb je ooit pk's te weinig gehad op een (moderne) 600cc?

Maar het probleem speelt wat minder... misschien als ik een verwarmde broek of jas haal maar het ging me in de eerste instantie om de voeten en handen :P
Met een moderne 600cc kun je grofweg ongeveer 200 dynamo's aandrijven....
Kun je een heel rijtje huizen electrich verwarmen. _O-
Dus 2 in plaats van 1 dynamo zul jij niet merken.
 
Laatst bewerkt:
Dat zit al in het vermogen dat de dynamo verbruikt....Anders had ik wel gezegd het vermogen dat de dynamo afgeeft :X :X :XMet een moderne 600cc kun je grofweg ongeveer 200 dynamo's aandrijven....
Kun je een heel rijtje huizen electrich verwarmen. _O-
Dus 2 in plaats van 1 dynamo zul jij niet merken.

tja het lijkt mij makelijker op een zwaardere altenator erop te zetten ipv ergens op de aandrijflijn nog ergens een dynamo ertussen stoppen. maar de vraag rest nog. kan dit? (en realistisch he, want natuurlijk kun je voor duizenden euros gaan aanpassen maar dan kan ik beter een andere motor kopen)
 
tja het lijkt mij makelijker op een zwaardere altenator erop te zetten ipv ergens op de aandrijflijn nog ergens een dynamo ertussen stoppen. maar de vraag rest nog. kan dit? (en realistisch he, want natuurlijk kun je voor duizenden euros gaan aanpassen maar dan kan ik beter een andere motor kopen)
De enige plek die ik bedenken kan is op de plek waar de originele dynamo ook zit, maar of de krukas dat zo leuk vindt....
Ik zou het gewoon niet doen, die door mij geschatte 150 watt is met dubbele koplamp, wanneer je met een enkele koplamp rijdt is het nog maar 90 watt, da's alweer een verwarmde broek. :]
 
De enige plek die ik bedenken kan is op de plek waar de originele dynamo ook zit, maar of de krukas dat zo leuk vindt....
Ik zou het gewoon niet doen, die door mij geschatte 150 watt is met dubbele koplamp, wanneer je met een enkele koplamp rijdt is het nog maar 90 watt, da's alweer een verwarmde broek. :]

Je moet gewoon wel beschikking hebben over je grootlicht vind ik. Daarbij is het niet zo heel verstandig om tegen de max van je alternator te zitten (denk ik zo)
 
:?
verwarmde handschoenen, sokken, broeken :? :? :? :? :? :r
Welja, waarom niet meteen verwarmde helmen, onderbroeken, niergordels (wie draagt ze nog), contactlenzen, brilmontuurtjes....... :+


koop dan meteen een koekblik B| _O-


om gelijk critici de wind uit de zeilen te halen: ja ik krijg het warm van het sturen, de "slechte" remmen B| en natuurlijk het gruwelijke geweld dat loskomt als ik mijn gaskraan opendraai *O* *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Je moet gewoon wel beschikking hebben over je grootlicht vind ik. Daarbij is het niet zo heel verstandig om tegen de max van je alternator te zitten (denk ik zo)
Je hebt ook beschikking over je grootlicht, wanneer je rijdt heb je meer dan voldoende capaciteit, je zit dus lang niet aan de maximale capaciteit van je dynamo.
Je hebt alleen eerder een probleem wanneer je vaak en lang voor stoplichten staat, dan laad je dynamo onvoldoende bij en zal je accu eerder leegraken.
Ik zou dus eerder kiezen voor een grotere of extra accu.
:?
verwarmde handschoenen, sokken, broeken :? :? :? :? :? :r
Welja, waarom niet meteen verwarmde helmen, onderbroeken, niergordels (wie draagt ze nog), contactlenzen, brilmontuurtjes....... :+


koop dan meteen een koekblik B| _O-


om gelijk critici de wind uit de zeilen te halen: ja ik krijg het warm van het sturen, de "slechte" remmen B| en natuurlijk het gruwelijke geweld dat loskomt als ik mijn gaskraan opendraai *O* *O* *O* *O*
Blijf je ook warm wanneer je 20 kilometer snelweg rijdt bij -4?
Dan wordt het tijd om te kijken wat er mis is met je motor. _O-
 
Je hebt ook beschikking over je grootlicht, wanneer je rijdt heb je meer dan voldoende capaciteit, je zit dus lang niet aan de maximale capaciteit van je dynamo.
Je hebt alleen eerder een probleem wanneer je vaak en lang voor stoplichten staat, dan laad je dynamo onvoldoende bij en zal je accu eerder leegraken.
Ik zou dus eerder kiezen voor een grotere of extra accu.Blijf je ook warm wanneer je 20 kilometer snelweg rijdt bij -4?
Dan wordt het tijd om te kijken wat er mis is met je motor. _O-
je had het net over dubbele koplampen welke dan in totaal 150 watt zouden trekken, maar dat het met een enkele lamp maar 90 is. Maar ik vind zelf dat je wel uit moet gaan van die 150 watt. Want als je je grootlicht moet gebruiken (voor langere tijd) dan ga je toch aanspraak maken op je accu, en dat is eigenlijk niet de bedoeling, en als de accu op is dan issie op.
 
je had het net over dubbele koplampen welke dan in totaal 150 watt zouden trekken, maar dat het met een enkele lamp maar 90 is. Maar ik vind zelf dat je wel uit moet gaan van die 150 watt. Want als je je grootlicht moet gebruiken (voor langere tijd) dan ga je toch aanspraak maken op je accu, en dat is eigenlijk niet de bedoeling, en als de accu op is dan issie op.
Bij de berekening van de benodigde capaciteit ga je uit van een bepaald gemiddelde, het is onwaarschijnlijk dat je lange tijd langzaam rijdt of stilstaat met je grootlicht , je remlicht en je knipperlichten aan.
Het zal dus geen probleem zijn dat er dan aanspraak wordt gemaakt op de accu voor de stroomvoorziening. Een van de redenen waarom er een accu in je motor zit is juist om, wanneer de dynamo onvoldoende capaciteit levert, wat het geval is wanneer je motor stationair draait, als buffer te dienen.
 
Bij de berekening van de benodigde capaciteit ga je uit van een bepaald gemiddelde, het is onwaarschijnlijk dat je lange tijd langzaam rijdt of stilstaat met je grootlicht , je remlicht en je knipperlichten aan.
Het zal dus geen probleem zijn dat er dan aanspraak wordt gemaakt op de accu voor de stroomvoorziening. Een van de redenen waarom er een accu in je motor zit is juist om, wanneer de dynamo onvoldoende capaciteit levert, wat het geval is wanneer je motor stationair draait, als buffer te dienen.

ja, daar heb je gelijk in, maar het is zeker niet ondenkbaar dat je gedurende lange tijd met grootlicht rijd wat wel 55 watt is. Als je alternator 400 watt levert dan kan ik me voorstellen dat dus consequent te weinig is. Afijn, het komt er dus op neer dat het niet kan. Ik zal in iedergeval wel even opletten hoe het loopt misschien valt het allemaal wel mee.
 
ja, daar heb je gelijk in, maar het is zeker niet ondenkbaar dat je gedurende lange tijd met grootlicht rijd wat wel 55 watt is. Als je alternator 400 watt levert dan kan ik me voorstellen dat dus consequent te weinig is. Afijn, het komt er dus op neer dat het niet kan. Ik zal in iedergeval wel even opletten hoe het loopt misschien valt het allemaal wel mee.
Wanneer je goed leest wat ik schrijf kom je tot de conclusie dat het wel kan. :Y
Als voorbeeld pak ik mijn eigen auto.
Deze is voorzien van stoelverwarming, achteruitverwarming, mistlampen, grootlicht, dimlicht, een electrische koelfan, de kachelfan en nog veel meer verbruikers.
Wanneer ik met mijn auto continu de achteruitverwarming, de stoelverwarming en het grootlicht aan heb zal de dynamo bij stationair draaien bij lange na niet voldoende vermogen leveren. -O-
De fabrikant weet echter dat dit een situatie is die nooit lang voorkomt dus is het niet nodig om de capaciteit van de dynamo hierop aan te passen.
En zo werkt het precies ook bij je motor, jouw dynamo is 400 watt, je continu verbruik zal misschien 250 watt maximaal zijn en dus heb je voldoende laadvermogen. *O*
Overigens levert je dynamo het opgegeven vermogen al bij ongeveer de helft van het maximale toerental.
 
Wanneer je goed leest wat ik schrijf kom je tot de conclusie dat het wel kan. :Y
Als voorbeeld pak ik mijn eigen auto.
Deze is voorzien van stoelverwarming, achteruitverwarming, mistlampen, grootlicht, dimlicht, een electrische koelfan, de kachelfan en nog veel meer verbruikers.
Wanneer ik met mijn auto continu de achteruitverwarming, de stoelverwarming en het grootlicht aan heb zal de dynamo bij stationair draaien bij lange na niet voldoende vermogen leveren. -O-
De fabrikant weet echter dat dit een situatie is die nooit lang voorkomt dus is het niet nodig om de capaciteit van de dynamo hierop aan te passen.
En zo werkt het precies ook bij je motor, jouw dynamo is 400 watt, je continu verbruik zal misschien 250 watt maximaal zijn en dus heb je voldoende laadvermogen. *O*
Overigens levert je dynamo het opgegeven vermogen al bij ongeveer de helft van het maximale toerental.


250 gem is dat met of zonder kleding. Want kleding is zelf al iets van 200 watt oid (jas 77watt broek 44 watt en sokken handschoenen beide 55 watt das al meer dan zeker al meer dan 200 watt)

stel je gaat er vanuit dat 150o verlichting is. dan zit je al op 350 watt. is 50 watt dan voldoende voor de motor en het opladen van je accu? (de berekening is misschien wat ruim maar je begrijpot ongeveer wat ik wil zeggen, het is belangrijk om het gemiddeld vermogen niet hetzelfde te laten zijn als het vermogen van je alternator)

maar anyway, om terug te komen op de vraag stel ik heb een tekort aan stroom (om welke reden dan ook) is het dan mogelijk om daar iets aan te doen
 
Laatst bewerkt:
250 gem is dat met of zonder kleding. Want kleding is zelf al iets van 200 watt oid (jas 77watt broek 44 watt en sokken handschoenen beide 55 watt das al meer dan zeker al meer dan 200 watt)

stel je gaat er vanuit dat 150o verlichting is. dan zit je al op 350 watt. is 50 watt dan voldoende voor de motor en het opladen van je accu? (de berekening is misschien wat ruim maar je begrijpot ongeveer wat ik wil zeggen, het is belangrijk om het gemiddeld vermogen niet hetzelfde te laten zijn als het vermogen van je alternator)

maar anyway, om terug te komen op de vraag stel ik heb een tekort aan stroom (om welke reden dan ook) is het dan mogelijk om daar iets aan te doen
Ik neem aan dat in die kleding ook een thermostaat zit.
Hierdoor zal je niet constant dat vermogen gebruiken.
 
250 gem is dat met of zonder kleding. Want kleding is zelf al iets van 200 watt oid (jas 77watt broek 44 watt en sokken handschoenen beide 55 watt das al meer dan zeker al meer dan 200 watt)

stel je gaat er vanuit dat 150o verlichting is. dan zit je al op 350 watt. is 50 watt dan voldoende voor de motor en het opladen van je accu? (de berekening is misschien wat ruim maar je begrijpot ongeveer wat ik wil zeggen, het is belangrijk om het gemiddeld vermogen niet hetzelfde te laten zijn als het vermogen van je alternator)

maar anyway, om terug te komen op de vraag stel ik heb een tekort aan stroom (om welke reden dan ook) is het dan mogelijk om daar iets aan te doen
Het wordt nu ineens steeds meer wat je aan vermogen nodig hebt. -O-
Wanneer je mijn vorige post goed leest kun je eruit opmaken dat een gelijktijdigheidsfactor van 0,6 goed te doen is.
Dit houdt dus in dat je 0,6 maal het vermogen van je dynamo aan stroomverbruikers kunt aansluiten.
Meer zou ik zeker niet doen, bedenk ook dat je bij 200 watt aan electrisch verwarmde kleding een kleine 20 A aan stroom trekt!
Je zult hiervoor dus een aparte zware aansluiting voor moeten maken om te voorkomen dat je bedrading uitfikt. -O-
 
Eventjes terzijde: Een setje elektrische handschoenen verbruikt slechts 25 Watt en de mensen die zo'n setje gebruiken adviseren vrijwel allemaal een termostaat erbij te kopen. In dit topic is hierover een heel discussie gaande.

Maar toch...

Is een standaard dynamo te vervangen door een zwaardere? Mijn lekeninzicht zegt mij dat het een kwestie is van vervangen van de draad op de spoelen door zwaarder draad.

Ik ben benieuwd naar het antwoord op deze vraag omdat een collega van mij wat tobt met zijn gezondheid (slechte nieren, dialyse). Nu heb ik deze man een jaartje terug het advies gegeven om met de scooter naar het werk te gaan en dat gaat prima. Maar helaas, de laatste paar dagen is het koud.
Als de dynamo van zijn raceplee dan wat "opgevoerd" kan worden, kan hij ook met een setje elektrische handschoenen of handvatverwarming rijden. En dat scheelt weer een beetje als het om koude handen gaat....
 
Bij een Goldwing, vooral de oudere, GL1000 en 1100 wordt het veel gedaan. De originele is namelijk redelijke frutkwaliteit en vaak 20+ jaar oud.
Zijspan ernaast met de nodige verlichting en stereo en dan red je het echt niet.

Op de uitgaande as van het blok (aan de voorkant bij de tandriem die de nokkenassen aandrijft wordt een xtra poelie gezet, met een auto-alternator naast het blok.

Alternator5sm.jpg


http://donaldantiquerototillers.com/Alternator.html
 
Terug
Bovenaan Onderaan